Opprinnelig tråd slettet grunnet regelbrudd.
Øvrige innlegg fra slettet tråd om falske stamtavler er innsatt under:
Are S. Gustavsen
Moderator
* * *
[1] Innlegg davidwhowden » 10 Nov 2015 00:33
Dette er et interessant tema

Hvilke var disse falsknerne og var det slik at de dro på dørene til folk?
Det er vel mulig at den mest kjente av forfalskede slektstavler/bøker "Den Grønvoldske slektskrønike" fra 1924 kan kalles en forløper for disse?
Noe som er sikkert er vel at det var mye som ble produsert i perioden etter denne og i 40-årene som hadde klart nasjonalistisk fokus.
Fokuset for svært mange av tavlene var jo å føre sin slekt tilbake til vikingtid og Harald Hårfagre, dermed også middelalderen som er dette forums hovedfokus.
David Widerberg Howden.
* * *
[2] Innlegg Anita Holck » 01 Des 2015 20:13
David, kan du eller andre fortelle meg hva som er forfalskning i "Den Grønvoldske slektskrønike"?
Jeg vet at Vigerust i sin tid kalte den "et av de aller mest kjente slektshistoriske svindlene i hele Norden" og Hans Cappelen mener å huske at både bilder og dokumentsitater forfalsket.
Nå har jeg (veldig overfladisk) gått gjennom boken og kan ikke finne noen grunnleggende feil når det gjelder Grønvolds oppsatte anerekke over Orning/Juel. Riktignok har han flere steder blandet sammen hvem som var barn av hvem og i tillegg lagt til noen ikke-dokumenterte barn her og der, men en del av dette er rettet opp i gammel debatt 67783, Bernt Eriksen Orning og Sissel Børgesdatter Juel, i Digitalarkivet.
* * *
[3] Innlegg Rune Nedrud » 08 Des 2015 13:12
Jeg har ikke anmeldelsen av "Grønvoldske Slektskrøniker" tilgjengelig her, men så vidt jeg husker slaktet Thomle boken i en anmeldelse i PHT ganske raskt etter utgivelsen. Kan det ha vært i 1925? PHT finnes i alle fall i vårt bibliotek fra starten av og framover, slik at den kan finnes der. Jeg skal se om jeg kan finne den på fredag, og formidle en kopi.
Rune Nedrud
* * *
[4] Innlegg AreGustavsen » 12 Des 2015 10:15
Etter forumreglene er trådstarter er tidligere anmodet i separat melding om å anvende fullt navn. Dette er ennå ikke etterkommet.
Det er gitt frist til 15. desember, og tråden vil følgelig slettes etter denne dato om fullt navn ikke er på plass.
Hilsen
Are S. Gustavsen
Moderator
* * *
[5] Innlegg Elin Galtung Lihaug » 12 Des 2015 11:32
Er det mulig - hvis ikke navnet opplyses innen 15. desember - å bare slette det første innlegget, ikke hele tråden? Det er, som David sier, et interessant spørsmål, og jeg kan skanne anmeldelsen i PHT på onsdag, hvis jeg finner den...
Elin Galtung Lihaug
* * *
[6] Innlegg Rune Nedrud » 12 Des 2015 14:11
Vi kan bare legge ut anmeldelsen på vår hjemmeside. Det har lenge vært planer om publisering av eldre bokanmeldelser hos NSF, og dette kan være et godt startpunkt.
Det vil i så fall bli publisert anmeldelser fra eldre NST og også andre publikasjoner hvis vi får tillatelse.
Rune Nedrud
* * *
[7] Innlegg AreGustavsen » 14 Des 2015 12:30
Alle,
Fravær av imøtekommenhet overfor regleverk vil måtte tolkes som at dette ikke respekteres, ergo vil reglene følgelig håndheves i tråd med overtredelsen. Det viktigste fra denne tråden kan finne plass andre steder, noe som likevel ikke unntar trådstarter fra å oppgi fullt navn.
Angående "Den Grøndsvoldske Krønike", så har omstendighetene rundt den jo vært kjent en stund, f.eks. er den fremhevet rundt år 2000, i det Tore Vigerust viste til den som Nordens største genealogiske bedrageri :
http://tux1.aftenposten.no/nyheter/iriks/d173713.htmFredrik Grøndvold. Slægts-Krøniker. [1] : 1500-1800 skal kunne finnes her (her det første bindet):
http://www.nb.no/nbsok/nb/614e079638500 ... al?lang=no
En vel så viktig anmeldelse finnes i (svensk) Personhistorisk Tidsskrift 1925 ved (professor) Nils Ahnlund:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_AhnlundNoen kan kanskje gjøre denne tilgjengelig også, hvis mulig.
Hilsen
Are S. Gustavsen
Moderator