Hei Astrid.
Siden du nevner Gedmatch og X-kromosomer så er det altså en Autosomal (Familyfinder-test) du nevner.
X-kromosomet er veldig interessant for å finne ut hvor sine Familyfinder-treff hører til i slektstreet,
men X-kromosomet kan føres svært langt tilbake i tid og hvis de treffene man har på X ikke
er spesielt nære på Autosomal (Familyfinder) er det nesten umulig å kunne vite sikkert.
Nå er du heldig å ha en onkel å sammenligne med, da du allerede kan fastlå at dette segmentet av X
er fra din far, så vet du samtidig at det er fra din Farmors side..
Grunnen er som du kanskje vet at X-kromosomet ikke kan arves gjennom to mannsledd (det finnes unntak, men svært sjeldent..)
Du har arvet litt av både din far og mors X-kromosom slik at din X er en kombinasjon av dem begge.
Din far har arvet kun fra sin mor som igjen har en re-kombinert X fra begge sine foreldre.
Din mor derimot har arvet en re-kombinert x fra begge sine foreldre.
Kunnskapen om X-kromosomet er nok ganske begrenset, FTDNA viser hvem man deler
treff med, men "Broadly Northwestern European" forbinder jeg heller med det 23andMe kaller
"Ancestry composition" og kan ikke si noe sikkert om X-kromosomets opprinnelse.
Den tilsvarende testen hos FTDNA kalles "Myorigins", som er en del av Familyfinder-testen.
Begge disse testene er basert på Autosomal DNA..
Autosomal-test/Familyfinder er ikke en enkel test å analysere, da det krever et antall av kjente slektninger.
Noen ganger er man heldig at de som har lastet opp sitt tre er i nær slekt, men det er unntak.
Den beste måten å få snevret inn sine treff er å sammenligne hvem som har treff med hverandre.
Kanskje få flere slektninger til å teste seg (slik du har gjort med din onkel). Familyfinder/autosomal-testen
er langt ifra en enkel test å analysere (hvis ikke treffene er svært nære). Det krever MYE tålmodighet
og det finnes ikke snarveier, men ved å bruke Gedmatch og
www.dnagedcom.com har jeg kunnet
snevre inn grupper av matcher. Noen av disse har jeg klart å finne felles slekt med.
Men som nevnt så hadde det vært fint om du og din onkel (hvis han ikke er der) ville vært med i Norgesprosjektet.
Vi har fokus på å kartlegge norske fars og morslinjer, har geografiske prosjekter (på egen nettside).
Og ved å være med har vi mulighet til å gi bedre råd om hvordan resultatene skal tolkes.