Helge Berntsen skrev:
Jeg er opptatt av tall, Are. Spesielt når tallene er målestokk på den interesse vi deler for slektsforskning, og for de emnene som deles og diskuteres på forskjellige forum. Når tallene er åpenbart misvisende forteller det at teknikken løper løpsk, og at man i realiteten ikke vet hva som forårsaker det, enten man kaller det søkemotorer, virus, hacking eller annet. På Digitalarkivet merkes et emne som "Populært" når det har 8-10 innlegg på kort tid, og får over 1000 hits. På Middelalderforum kan kanskje 100000 hits være et passende tilsvarende kriterium ? Eller kanskje ikke..?
Som jeg har sagt før er dette forumet bygget på en ferdigpakket løsning over verdens mest brukte (åpne) forumprogramvare. Arkivverket bruker en annen (lukket) forumprogramvare, og det er deres valg.
Det er ikke trivielt å analysere trafikken og eventuelt endre hvordan antall treff registreres, - det ville kreve inngrep direkte i programvaren og dermed også skape problemer i forhold til senere vedlikehold og oppgraderinger. Som teknisk ansvarlig på NSFs server har jeg ingen personlig motivasjon for å gå inn i denne problematikken, og jeg har heller ikke mottatt signaler fra styret om at det ville være ønskelig å se på hvorfor antallet treff ligger såvidt høyt. Jeg antar i likhet med Are at temaet har en svært marginal interesse i forhold til det som burde diskuteres på dette forumet.
Dermed er denne saken ferdig diskutert fra min side. For egen del mener jeg at denne tråden med fordel kunne vært slettet, fordi den er totalt utenfor tema. Din ytringsfrihet er ikke vår publiseringsplikt.