Uttrykket er ikke bokstavelig ment, i at det finnes en felles far for alle i Rogaland. Men det er en sammenfatning av det som står om Maurits Tollefson i boken
"Det kom en mann over heia:- av O. Espeland" utgitt 1990. Denne Espeland-gården er i Bjerkreim sogn.
I bok-linken folio 15 PDF 19 står det at Maurits Maudal hadde 45 barne- og 148 oldebarn. Som forklarer hvorfor så mange rogalendinger har denne anen felles.
Nok om det. Dette innlegget er en etterlysning av nyere granskning av Maurits, ETTER 1990 da boken ble publisert. På folio 13 PDF 17, står det "... første sikre stamfar, er den sagnomsuste Mauritz på Fintland i 1519/21. Det er tippet at denne mannen er kommet fra Frankrike". Og så står det videre i teksten at Mauritz på Fintland trolig stammer fra Øystein Askildsen fra Hompland i Sirdal, 1400-tallet.
Det som jeg spør om her: er det noen på forumet som har identifisert DNA-segmenter fra denne slektslinjen, og funnet at det kommer fra Frankrike eller andre steder utenfor Norge. Jeg fisker etter opplysninger som andre slektsgranskere her på Middelalderforumet har kommet frem til, og som ikke var kjent/tilgjengelig i 1990.
GEDmatch har noen verktøy for å påvise geografisk opprinnelse, dette er nokså vitenskapelige og avanserte greier. I tillegg har 23andMe en visning av opprinnelsen for hvert kromosom. (Ancestry Composition, Chromosome View.) Så jeg vil tro at du som kan svare nøyaktig på det jeg spør om her, har tilgang til et av disse nettstedene. Og hvis du har en DNA-test, og Maurits-linjen på anetavlen, så er jeg også interessert i å sammenligne kromosomer med deg.