NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 18 Feb 2019 19:27

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Dette forumet er beregnet på diskusjoner angående personer, slekter og forhold i tiden før 1660. Diskusjoner som dreier seg om nyere slekter vil bli slettet, med mindre de tilhører den eldre slektskretsen i et allerede opprettet forumemne. Emner skal opprettes på slektsnavn eller personens patronymikon. Blir trafikken stor vil det vurderes geografisk oppdeling.

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 14 Jun 2015 17:00 

Sønnen til erkebiskop Håkon av Nidaros kansler, baron/lendmann, syslemann og sendemann Tore Håkonsson Biskopsson var gift med lendmann og syslemann Erling Alvsson av Tornbergs datter fru Ingeborg Erlingsdatter. Men var også erkebiskopens datter fru Borghild Håkonsdatter gift med Erling Alvssons sønn baronen, jarlen, piraten og opprøreren Alv "Milde-Alv" Erlingsson slik det fremgår noen steder på nettet?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jun 2015 21:45 

Geir Winnæss skrev:
Sønnen til erkebiskop Håkon av Nidaros kansler, baron/lendmann, syslemann og sendemann Tore Håkonsson Biskopsson var gift med lendmann og syslemann Erling Alvsson av Tornbergs datter fru Ingeborg Erlingsdatter. Men var også erkebiskopens datter fru Borghild Håkonsdatter gift med Erling Alvssons sønn baronen, jarlen, piraten og opprøreren Alv "Milde-Alv" Erlingsson slik det fremgår noen steder på nettet?

Geir Winnæss,

Før dette spørsmålet kan stilles, så må nesten de personer du omtaler forankres i kilder (ikke nettsteder).

La gå at biskop Håkon av Oslo, n. 1248-1265, erkebiskop i 1267 fram til sin død 18. august dette år, er kjent som far til den senere kansler og baron Tore Håkonsson (som ikke kan kalles både Håkonsson og Biskopsson på én og samme gang), og forbindelsen til Tanberg er kjent, så kan jeg ikke se at biskop Håkon er belagt med noen datter "fru Borghild Håkonsdatter".

Hva er din kilde til denne "fru Borghild" og hennes påståtte biskoppelige opphav?

Vennlig hilsen

Are S. Gustavsen
Moderator

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jun 2015 22:38 

Noen er opptatt med å spre det middelaldergenealogiske ugresset, andre med å så det. Hvilken kategori innlederen henregner seg til, aner jeg ikke. Uansett hva som måtte dukke opp på Internet (verdens største genealogiske søppelkasse), kan det kort sies at ingen søster til baronen Tore Håkonsson er kildebelagt. At jarlen Alv Erlingsson trolig var gift, vet vi - han hadde datteren Kristina g.m. den danske fredløse Rane Jonsson. For hennes etterslekt henviser jeg til Jo Rune Ugulens artikkel "Kring ætta på Ornes og Mel i mellomalderen etc." (NST bd. 39, s. 235-312), uten tvil det beste middelaldergenealogiske arbeid som hittil er kommet på trykk her i landet. Ugulens artikkel bør studeres inngående av enhver som ønsker et innblikk i hvordan seriøs middelaldergenealogi skal og må bedrives.

Forøvrig er moderators tilsvar helt "to the point".

Geirr I. Leistad

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2015 00:58 

Jeg takker for åpne og ærlige tilbakemeldinger.

Siden det er enkelt å oppsøke kilden i denne saken, kan jeg klargjøre hensikten med innlegget. Det florerer på nettet med påstander om at Alv Erlingsson var gift med en Borghild Håkonsdatter som skulle være datter av Håkon av Nidaros. Jeg har merket meg at dette ikke finnes igjen på Norsk biografisk leksikon eller hos Ugulen og Skeie, og valgte en tabloid tilnærming for å generere et svar på et autorativt forum. Jeg ser at jeg har vært upresis, og at mine intensjoner kan misforstås, og fortjener sikkert både karakteristikker og tilbakemelding.

Det er imidlertid med slektsforskning som med golf, både elite og noviser kan glede seg på sitt nivå. Man må begynne et sted, og de fleste starter med 36 i handicap. Til tross for at nybegynnerne hindrer spillet til de erfarne og skader greenen, går det som regel bra og uten kalabalikk. Jeg kan ikke se annet enn at jeg har løftet frem en udokumentert påstand, og at denne nå er plassert en gang for alle.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Aug 2015 00:16 

I tilknytning til mitt tidligere svar har jeg sjekket de genealogiske opplysninger som er å finne på diverse nettsider, in casu de tallrike anetavlegenealogier som anejegerne har funnet det for godt å legge ut på nettet. Det som de har publisert av norsk middelaldergenealogi, er ikke annet en søppelhaug av ville konstruksjoner, feilaktige og endog oppdiktede opplysinger om personer og slektsforbindelser som ikke har eksistert. Hva som driver folk til slike fantasterier, skal jeg ikke uttale meg om, men det grenser etter min mening til genealogisk kriminalitet. Og det virker organisert, da alle skriver av hverandre. En ting er å bedra andre, men minst like utilgivelig er etter min mening den aktive vilje til å bedra seg selv. Så det beste råd jeg kan gi Winnæss er at han styrer langt unna dette søplet. Det er imidlertid fortjenestefullt at han har stilt spørsmål her i Middelalderforum, slik at i det minste noe av dette blir blottstilt.

Jeg kjenner bare 2 Borghild Håkonsdøtre i norsk middelalder. For begges vedkommends skrives navnet forøvrig i den svake formen Borghilda. Den første er en Borghilda Håkonsdatter, nevnt i 1345 i DN 1:295, utstedt på Ringerike, som (frille)datter av en sira Håkon Alvsson. Dernest har vi Borghilda Håkonsdatter, datter av stormannen hr. Håkon Ogmundsson (Bolt-våpen). Hun er første gang belagt i et brev utstedt 3/1 1345 (DN 2:267) hvor hr. Håkon på hennes vegne selger garden Å i Hemne på 19 spannsleier til erkebiskop Pål Bårdsson i Nidaros. Garden eides tidligere av Jon Hemingsson. Jeg tolker dette, i motsetning til Henning Sollied i NST bd. 7, s.55, som at Borghilda Håkonsdatter faktisk har vært gift med Jon Hemingsson som øyensynlig hører hjemme i Trøndelag, og at Å var hennes tilgave eller en del av den. Sollied sier forøvrig helt feilaktig at Jon "sees å ha tilhørt slektskretsen omkring den store gård Lyng i Værdal" (ib. s.56).
Borghilda er også nevnt, åpenbart som avdød, i et brev utstedt 25/8 1363 (DN 4:440) i Oslo av hennes søster fru Cecilia Håkonsdatter (Bolt-våpen). Fru Cecilia var den lengstlevende av av hr. Håkons barn og den siste av hans slektsgren.

Mvh., Geirr I. Leistad

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group