Cai Wiig,
Idet det stunder mot påske så vil jeg avsløre at Geirr Leistad er den eneste som har engasjert seg, men han har til gjengjeld funnet frem til det rette svaret.
Utgiverene av diplomatariet gjorde en lesefeil idet DN XII ble utgitt i 1888, hvor DN XII, nr. 250 har den innledende teksten:
http://www.dokpro.uio.no/perl/middelald ... 5&s=n&str=«Ollom monnom them som thetta breff see eller høræ sendher Nissa Person a vapn Holte Reidarson och Torbion Person logrettes men (...)».
Om man studerer originalen nærmere, så vil man se at bokstaveringen for den første av brevustederene, skal leses «iussa pβ» og ikke *
nissa pβ (se foto).
Vedlegg:
1482 nissa vs iussa (markert).jpg
Dermed synes det klart at en ellers ukjent væpner *Nissa Person knyttet til Mæla i 1482, rett og slett beror på en feillesning av fornavnet. Det vi har for oss er altså Jusse Pedersson fortsatt i levende live, hvor vi hittil har trodd han ikke var nevnt etter 1477. Hans påvisbare levetid er med dette altså forlenget med 4 1/2 år. Han er uansett død innen 1490, hvor datteren Ragnild Jensdatter opptrådte ved en tvist om hjemmelen til gods i Hallingdal.
Betydningen er denne oppklaringen er kanskje ikke helt åpenbar med en gang. Dog vil Jusse Pedersson levetide, nå dokumentert fram til 8. april 1482, kunne få betydning for en diskusjon rundt odelsrettighetene til Brenne i Valebø i Holla. Dette da Ola Olsson, også kjent som stamfar for den såkalte Skjerven-ætta i Lardal (Vestfold), den 18. mars 1542 byttet fra seg en part i Brenne:
http://www.dokpro.uio.no/perl/middelald ... 1&s=n&str=Som kjent hadde Mæla-ætta en interesse i Brenne tidligere, og om vi kan godtgjøre at det dreier seg om den samme parten, så vil det være interessant nok at en potensiell arvelater (les: Jusse Pedersson) fortsatt var i live mindre enn 60 år forut for 18. mars 1542, nemlig den 8. april 1482.
Dette er imidlertid en diskusjon jeg får komme tilbake til.
Med dette synes julenøtten å være løst, og jeg ser meg for øyeblikket etter en passende påskenøtt. Jeg håper flere enn Geirr vil kaste seg inn i kampen om den rette løsning neste gang.
Mvh Are