NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 21 Feb 2019 03:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Dette forumet er beregnet på diskusjoner angående personer, slekter og forhold i tiden før 1660. Diskusjoner som dreier seg om nyere slekter vil bli slettet, med mindre de tilhører den eldre slektskretsen i et allerede opprettet forumemne. Emner skal opprettes på slektsnavn eller personens patronymikon. Blir trafikken stor vil det vurderes geografisk oppdeling.

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Svein Arnessons ætt
InnleggSkrevet: 24 Okt 2012 07:30 

Slektskretsen rundt Svein Arnesson er ikke særlig godt utredet i litteraturen. Han er særlig interessant i forhold til Aspa slekten (se f.eks Aspa seminaret (1997)http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2009091104073 , men også andre velkjente personer kan ha vært beslektet med denne Svein

I DA forumet reiste Torbjørn P. Hagen spørsmål om hvem denne Svein Arnesson var: http://forum.arkivverket.no/topic/178918-kven-var-svein-arnesson-nevnt-i-aslak-bolts-jordebok/page__p__1525915__hl__+aslak%20+bolts%20+jordebok#entry1525915

Har noen innspill til slektskretsen rund Svein Arnesson ?

Topp

Innleggets emne: Re: Svein Arnessons ætt
InnleggSkrevet: 26 Okt 2012 22:53 
.
Jeg har 'sett antydet' at Trond, mannen til Jorann Aslaksdotter fra Aspa, ikke var en Ivarsson, men en Arnesson, og at han muligens kan ha vært bror av Svein Arnesson.

(Den Svein Arnesson jeg omtaler her ser ut til å kunne ha levd rundt c1390-c1450, og hører mao. hjemme et par generasjoner senere enn den
Svein Arnesson som i 1653 skal ha eid jord i Hegra, Stjørdal og for den saks skyld den
Svein Arnesson (samme person ?) som skal være nevnt i Aspa i 1353).

Sist endret av Nermo- Per den 03 Nov 2012 16:20, endret 3 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2012 22:58 

Hm... Aspa er ikke min sterke side...Så dette føler jeg meg ikke kompetent til å besvare...

Skulle gjerne ha fått Finn Gunnar Oldervik på banen her..

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2012 05:18 

Tror nok du må si noe mere enn at du har hørt antydet om du skal bli trodd på dette Per! Denne Trond har vel til alle tider hett (blitt kalt) Trond Toraldesson, så etter å ha hett Trond Ivarsson i noen år skal han plutselig gå over til en Arnesson?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2012 22:18 
Finn Oldervik skrev:
Tror nok du må si noe mere enn at du har hørt antydet om du skal bli trodd på dette, Per !
Denne Trond har vel til alle tider hett (blitt kalt) Trond Toraldesson, så etter å ha hett Trond Ivarsson i noen år skal han plutselig gå over til [å bli] en Arnesson ?

Jeg har ikke forsøkt å gjøre meg til talsmann for den, jeg bare henviser til hypotesen,
som altså såvidt skjønner skal gå ut på at Adelus Erlingsdatter skal ha fått sønnen Trond med en Ivar
før hun ble gift med Toralde Sigurdsson og fikk bl.a. Ivar Toraldesson, hans søster Kristina, g.m. Svein Arnesson,
og bror Trond (Toraldesson).
Og at det altså var denne førstnevnte Trond (Ivarsson) som var g.m. Jorann Aslaksdotter, og ikke sistnevnte (Ivar Toraldesson).

Videre var det som sagt spekulert i om Jorann's mann istedet var en Trond Arnesson, og at han kan ha vært en bror av Adelus' ovennevnte svigersønn Svein.
.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2012 05:07 

Det var vel Tore Vigerust så vidt jeg husker som lanserte denne Trond Arnesson, med begrunnelse at det var en sønn som het Arne Trondsson på Husby (Aspatavla). Det som er et faktum her er at hverken Trond Toraldesson eller Trond Arnesson er kildebelagte personer, dette i motsetning til Trond Ivarsson som er kildebelagt både til rett tid, rett sted og riktig miljø.

Det er uten tvil slik at Trond Ivarsson hadde en søster, Kristina Toraldsdotter som hadde riksråden Toralde Sigurdsson til far og Fru Adalis Erlingsdatter til mor. Ut fra dette følger det da at Trond og Kristina var halvsøsken med ulik far og samme mor. Denne Svein Arnesson som var en av Kristine Toraldsdatters fire ektemenn er vel fremdeles ikke geneaologisk plassert så vidt jeg vet, men jeg finner det ikke usannsynlig at han kan ha sine aner i den eldre Aspa-ætten, der Arne var et av karakternavnene. Heller ikke sammenhengen mellom den aller eldste kjente Aspaætta og den yngre som ekteparet Trond Ivarsson og Jorunn Aslaksdatter kan sies å representere er avklart.

Dessverre er det ikke så mye jeg har å bidra med hva gjelder det opprinnelige spørsmålet her, men vil bare minne om at det også er en Svein Arnesson knyttet til debatten om Rike-Torsteins ætt. Denne Svein synes å være knyttet til Romsdal. Det har vært noen debatter på Digitalarkivets debattforum om denne slektskrinsen, men om disse fremdeles er å finne er jeg usikker på.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2012 14:20 

Finn:

Ja, det er akkurat denne Svein Arnesson jeg sikter til, og som hadde en tilknytning til Romsdalen / Møre og som er omtalt i Aspa seminaret. Men, han hadde også eiendomsinteresser i Trøndelag kan det se ut til (Se linkene over til DA debatten)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2012 16:23 
Nermo- Per skrev:
Jeg har 'sett antydet' at Trond, mannen til Jorann Aslaksdotter fra Aspa, ikke var en Ivarsson, men en Arnesson, og at han muligens kan ha vært bror av Svein Arnesson.

(Den Svein Arnesson jeg omtaler her ser ut til å kunne ha levd rundt c1390-c1450, og hører mao. hjemme et par generasjoner senere enn den
Svein Arnesson som i 1653 skal ha eid jord i Hegra, Stjørdal og for den saks skyld den
Svein Arnesson (samme person ?) som skal være nevnt i Aspa i 1353).

Når omtrent skal han la levd, den Svein Arnesson (med tilknytning til Romsdalen ?) som 'Rike-Torstein' skal ha arvet ?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2012 19:47 

Årsaken til at jeg startet denne tråden, er bla. at Svein Arnesson ikke i noen særlig grad er utredet tidligere. Når vi så også vet at en person med dette navnet omtales som gift med Fru Christina Toraldesdatter, faster til brødrene Ivar Trondsson og Olav Trondsson (erkebiskopen), så er det svært interessant å utrede dette nærmere. En Svein Arnesson, og som eide svært mye jordegods, var forfader til ”Rike-Torstein”. Et av mine spørsmål er også hvorvidt vi i realiteten taler om to Svein Arneson ? Er virkelig Svein Arneson som nevnes i 1363= mannen til Fru Christina Toraldesdatter ? Hun er nevnt siste gang i 1463, så det sier seg selv at kronologien her er en utfordring. (Litt om forskningsstatus mv rundt dette, se Aspa seminaret, særlig side 23/24, samt side 32). Forholder det seg i realiteten slik, at den Svein som nevnes i Aspa i 1353 hadde patronymet Svein Arnesson, og er lik den Svein Arnesson som nevnes i Bergen i 1363, mens den Svein Arnesson som nevnes i 1398 var en annen person og den som omtales som gift med Christina Toraldesdatter ?

Så til spørsmålet ditt Per, når denne ( de ?) Svein Arneson (-er) levde:

Asgaut Steinnes, skreiv en art i NST i 1962, der han behandler ”Rike-Torstein”, og i denne forbindelse tangerer Svein Arneson, uten å egentlig ta for seg denne og slektskretsen rundt han. (Asgaut Steinnes: ”Om Rike Torstein- namen hans på Bjørko og rikdomen hans”, NST 18 (1962) , side 199-216)

Steinnes omtaler på side 200 arvegangen fra Svein Arneson og til ”Rike-Torstein”.

Steinnes, samme artikkel, side 212:

”Som det før er peika på, ser det av utdraget frä 1575 ut til at gods m. a. i Hjellset var arv etter Svein Arneson. Det er rimeleg at heile Mjelva-godset var arv etter han. I det arvetalet som Ingebret Nettland la fram pä lagtinget i Bergen i 1558, stod det at godset etter Svein Arneson .var tildømt Ragna Berdorsdotter, som var mor til Rike-Torstein. Det var dette godset saki galdt. Dei 4 gardane pä Jærren var like eins arv etter Svein Arneson. Derimot er Svein Arneson ikkje nemnd i samband med godset etter Rike-Torstein i Hardanger og Sunnhordland. Dette provar i seg sjalv ingen ting. Men det synest .vera rimeleg at Rike-Torstein hev ervt gods ikkje berre etter mor si, men ög etter far sin. Etterkomarane
etter Gunnilda, syster hans, budde i Sunnhordland”.

Steinnes sier ellers avslutningsvis i denne artikkelen, side 216:
(Etter å ha behandlet jordegodset til ”Rike-Torstein”)

”Det meste var arv etter Svein Arneson. Denne mannen er eit problem for seg. Han er nemnd fleire gonger i eldre kjelder enn dei som er nytta her, og kan ha levt ikring 1360-1420. Spørsmålet om ætti hans og om skyldskapen mellom han og Ragna Berdorsdotter, mor til Rike-Torstein, kan høva til emne for ei sjølvstendig utgreiing”.

Som jeg viste til i debatten i DA, så er en Svein Arnesson nevnt i 1363 og i 1398, begge ganger i Bergen. (Hvorvidt dette er samme mann, er mulig, men vi må også være åpne for at den kan vær to forskjellige personer..). I 1363 skjenker Svein Arneson gården Kyllo i Stjørdal til kannikene i Trondheim:

D.N.2, nr. 374 (1363)
http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=1506&s=n&str=

Denne Svein Arneson fra 1363 bør derfor være lik den Svein Arneson som nevnes i Aslak Bolts jordebok. På side 59 i AB(1997 utg) hører vi at Svein Arneson ga 3 øresbol til erkesetet i gården Trelstad (i Hegra), samt at han ga 3 øresbol i gården Nedre Husa (i Hegra) (for øvrig en uidentifisert gård i Hegra, jfr O.Rygh) til erkesetet. Han nevnes dessuten på side 62 i AB (1997 utg), der der fremkommer at han hadde ei en lut (part) av gården Østre Sones (Øyjar skpr i Stjørdal) ( for øvrig en uidentifisert gård, jfr O.Rygh..)

En Svein Arneson neves i Bergen i 1398, der han hadde hatt en strid med Magnus Haakonsson på Marie-kirkegård, og et slagsmål de to imellom på ”Skræddergaten” utenfor Samson gården i Bergen.

D.N.1, nr. 562 (1398)
http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=563&s=n&str=

En av de kommentarene jeg la inn i debatten på DA om Svein Arneson:
”Det er ellers verdt å merke seg følgende: I alle de tre gårdene som Svein Arnessønn nevnes i forbindelse med i AB, eide en Hallvard Alvsson parter. Av andre innførsler i AB fra Stjørdal, fremkommer det at denne Hallvard er lik Hallvard Alvsson i Gudbrandsdalen ( Han eide ellrs part av Forbord i Skatval i Stjørdal (AB side 53) ). Det er altså ikke utenkelig at Svein Arnesson og Hallvard Alvsson var beslektet eller besvogret. Om Hallvard Alvsson er det ellers skrevet en god del om i NST.”

Er Svein Arneson nevnt flere steder en de jeg viser til over ?

I Aspa seminaret refereres en Svein i Aspa som nevnes i 1353, og er omtalt i Aspa seminaret, side 23/24, samt i en ”hypotetisk tavle” på side 32. Diplomet denne Svein nevnes i, er
(D.N.3, nr. 281) (1353)
http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=2579&s=n&str=

Hva så med Lyng i Verdal ?

Spørsmålene som melder er:

1.Er Svein Arneson i 1363 og 1398 samme person ?

2. Kan det egentlig bevises at Svein Arneson, var den første mannen til Fru Christina Toraldesdatter ?
(Den eneste kilden til dette er så vidt jeg kan se notisen i DAA XVI, se Aspa seminaret, side 23, samt Trygve With sin art; Trygve With: Aspeætten i Aarsskrift for Nordmør Historielag 1926 )

2.Hvor hadde Svein Arneson (fra 1363) jordegodset i Stjørdal fra ?

3.Kan han (..i det minste Svein fra 1363..) ha vært beslektet med Hallvard Alvsson i Gudbrandsdalen ? I så fall, hvordan ?

4.Den Svein som nevnes i Aspa i 1353, finnes han nevnt andre steder ? I så fall, nevnes hans patronym ? Kan han tenkes å være lik Svein Arneson fra 1363 ?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2012 23:38 

Det er vel dette dioplomet som er er tolka slik at Kriste Toraldsdotter var gift med Svein Arnesson.

http://www.dokpro.uio.no/perl/middelald ... n&str=Adal%

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2012 09:35 

Til dette med Kristin(a) Toraldsdotters forskjellige ektemenn:

Finn har nyss referert til 1490-brevet som forteller at Kristina var gift 4 ganger.

Flere brev knyttet til gården Tolstad i Vågå kan være med på å avgrense rent kronologisk når hun var gift med de forskjellige. I 1426 [DN XI, nr. 144] (http://www.dokpro.uio.no/perl/middelald ... 3&s=n&str=) rådet Holte Jonsson over Tolstad og i 1437 [DN I, nr. 760] (http://www.dokpro.uio.no/perl/middelald ... 1&s=n&str=) fremkommer det at han opptrådte på sin svigermor (værmor) fru Adalis sin vegne i det han bygselt Tolstad til Amund Nikilsson og dennes ektefelle hustru Anbjørg Tor[xxx]sdotter . I 1463 [DN I, nr. 864] (http://www.dokpro.uio.no/perl/middelald ... 5&s=n&str=) ble Tolstad solgt av Botolv Eindridsson (som hadde arvet Tolstad etter sin frenke fru Kirstina Toraldsdotter) til Alv Knutsson og i 1516 [DN I, nr. 1048] (http://www.dokpro.uio.no/perl/middelald ... 9&s=n&str=) avga Nils Amundsson vitnemål om at hans far hadde bodd på Tolstad hele sitt liv og Nils etter ham. Alv hadde kjøpt av fru Kristinas arvinger og ingen hadde påtalt godset før Hans Kruckow nylig hadde kommet med en påtale.

Det er flere ting som kan trekkes ut av dette. Mellom 1426 og 1437 var Kristina gift med Holte Jonsson. Fra andre kilder ser vi at hun var gift med Herlaug Pedersson [Mæla i Gjerpen] mot slutten av livet. Svein Arnessons rolle som Kristinas ektefelle bør falle i forkant av ekteskapet med Holte Jonsson, da det begynner å bli litt trangt om plassen etter 1437, hvor både Herlaug Pedersson og muligvis en viss Kruckow skal plasseres (hun må jo ha fått fruetittelen et steds fra før 1460).

Jeg tror det er trygt å konkludere med at Kristina må ha vært gift med Svein Arnesson før 1426. Foreløpig savner vi holdepunkter som kan gi en nøyere tidfesting. Det er selvsagt langt mer å utrede rundt fru Kristina, men jeg lar det være med dette innspillet enn så lenge.

Mvh Are

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2012 12:59 

Takk til Finn og Are.

Som sagt har jeg ikke arbeidet noe med denne slektskretsen før, så mye av dette er "nytt" for meg. Men igjen: Svein Arnesson som var gift med Fru Christina (Christin -e) Toraldesdatter er vel neppe identisk med Svein Arnesson som nevnes i 1363, eller ? Synspunkter noen ?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2012 14:34 

Johan;
Personlig finner jeg det lite sannsynlig at det er den samme, men det kan jo tenkes at Kristine har blitt "gitt bort" som tenåring til en gammel mann som ledd i en eller annen økonomisk maktkamp eller lignende. I samme åndedrag må det også være lov å stille et annet uavklart spørsmål; Hvordan hadde Kristina fått tak i halve Aspagodset? Var det som hjemmegave fra en av sine ektemenn, eller hadde hun arvet det etter en av sine foreldre?

Når det gjelder denne Svein Arnesson som har eiendommer i Inn-Trøndelag, så ser jeg på ingen måte bort fra at han hadde sitt utsping i Aspaætten. Det kan jo synes som om Ivar Trondsson og Jorann Aslaksdatter også hadde eiendommer i dette området, jfr. datteren Berdora.

Are; Jeg innbiller meg at vi har drøftet kronologien i dette i en tidligere debatt på Digitalarkivets debattside. Det var trolig en debatt som dreide seg om hvem den fjerde av Kristines ektemenn var, og hvilket nummer i rekken han kunne være.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2012 14:42 

Finn: Sitter med akkurat samme oppfatningen som deg her: Det må ha vært to Svein Arnesson... Men, kan Svein Arnesson fra 1363 være identisk med Svein på Aspa fra 1353 ? Ser jo at sistnevnte også hadde tilknytning til Trøndelag (jfr saken om Lyng i Verdal som nevnes i dette diplomet..)

Fru Christinas patronym, kan jo også indikere at hun selv hadde tilhørighet til dette området. Fra AB kjenner vi jo personer fra dette området med fornavnet Taralde.... (jfr. tidligere debatter på det gamle DA forumet...). Mao er det jo ikke en selvfølge at hun har kommet i besittelse av halve Aspa ved en morgengave fra sin(antatte) første ektemann Svein Arnesson...Hun kan selv ha vært av denne slekten ? Synspunkter her Finn ?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2012 15:58 

Finn Oldervik skrev:
Johan;
Personlig finner jeg det lite sannsynlig at det er den samme, men det kan jo tenkes at Kristine har blitt "gitt bort" som tenåring til en gammel mann som ledd i en eller annen økonomisk maktkamp eller lignende. I samme åndedrag må det også være lov å stille et annet uavklart spørsmål; Hvordan hadde Kristina fått tak i halve Aspagodset? Var det som hjemmegave fra en av sine ektemenn, eller hadde hun arvet det etter en av sine foreldre?

Når det gjelder denne Svein Arnesson som har eiendommer i Inn-Trøndelag, så ser jeg på ingen måte bort fra at han hadde sitt utsping i Aspaætten. Det kan jo synes som om Ivar Trondsson og Jorann Aslaksdatter også hadde eiendommer i dette området, jfr. datteren Berdora.

Are; Jeg innbiller meg at vi har drøftet kronologien i dette i en tidligere debatt på Digitalarkivets debattside. Det var trolig en debatt som dreide seg om hvem den fjerde av Kristines ektemenn var, og hvilket nummer i rekken han kunne være.

En liten detalj i forbindelsen med jordegodset i Trøndelag, og datteren til Ivar Trondsson (kjent -1453-1489), Berdora Ivarsdatter: Hennes sønnesønn var som kjent Jostein Olavssønn på Klefstad. I diplomet fra 1363 som jeg refererer til over, der Svein Arnesson gir part av gården Kyllo i Stjørdal til kannikene i Trondheim, er en av medunderskriverene kanniken Jostein Øystensson i NIdaros... Ikke utenkelig at vi her har den som Jostein Olavssønn på Klefstad var oppkallt etter...(Det "florerer" jo ikke akkurat av navnebærere av navnet Jostein i Midt-Norge på denne tiden...) Har du reflektert noe over dette Finn ?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2012 16:20 

JohanMSetsaas skrev:
Finn: Sitter med akkurat samme oppfatningen som deg her: Det må ha vært to Svein Arnesson... Men, kan Svein Arnesson fra 1363 være identisk med Svein på Aspa fra 1353 ? Ser jo at sistnevnte også hadde tilknytning til Trøndelag (jfr saken om Lyng i Verdal som nevnes i dette diplomet..)

Fru Christinas patronym, kan jo også indikere at hun selv hadde tilhørighet til dette området. Fra AB kjenner vi jo personer fra dette området med fornavnet Taralde.... (jfr. tidligere debatter på det gamle DA forumet...). Mao er det jo ikke en selvfølge at hun har kommet i besittelse av halve Aspa ved en morgengave fra sin(antatte) første ektemann Svein Arnesson...Hun kan selv ha vært av denne slekten ? Synspunkter her Finn ?

Det er vel ingen tvil om at Kristina er datter av riksråden Toralde Sigurdsson.
Når det gjelder hennes rett til halve Aspa, mener jeg ganske bestemt at denne kom fra hennes mor, Adalis Erlingsdatter. Når de to brørne, Ivar Trondsson og broren erkebiskop Olav Trondson uten innsigelser fra noen kan kjøpe dette godset av sin farsøster, så tolker jeg det som om de hadde odel til gårdspartene. Samtidig tolker jeg det som de ikke hadde den beste arveretten til Kristines eiendommer. Men dette har jeg forklart i detalj tidligere, så jeg skal ikke gjenta det på nytt.

Uansett, så viser det at Adalis Erlingsdatter, Kristine og Tronds mor, må ha hatt et svært stort jordegods og at dette har omfattet eiendommer mer eller mindre spredt omkring i det meste av landet, inkludert Trøndelag.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2012 16:25 

Joda, det hersker ikke noen tvil om hvem hennes far var, men jeg tenkte mere på Taralde-personene som nevnes i AB i forhold til denne slektskretsen....Her, er det vel kanskje mere å "gå på".. ?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2012 16:40 

JohanMSetsaas skrev:
Joda, det hersker ikke noen tvil om hvem hennes far var, men jeg tenkte mere på Taralde-personene som nevnes i AB i forhold til denne slektskretsen....Her, er det vel kanskje mere å "gå på".. ?

Her har jeg nok den bestemte mening at dette dreier seg om Toralde Kane. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2012 16:44 

He he... Det var akkurat dette jeg ønsket å "lokke" deg ut på Finn...Husker jo debattene med Tore på akkurat dette temaet i det gamle brukerforumet på DA....

Kan bare ellers erklære meg helt enig i din oppfatning der, altså = Toralde Kane... :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2012 23:39 

En egen Kane-tråd er vel på sin plass snart også. Boken "Synder og Pavemakt" har et interessant angjeldende Arild Kane.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support