Her litt mer som også berører den kortvarige kolonien «Nya Sverige» i Amerika.
Papirmessig i mannslinje nedstammer jeg fra en Svend Sivertson som levde på Bøen i Høland fra 1640 tallet. Ut fra manntallene 1664-66 som begge oppgir ham som 48 år gammel, burde denne Svend Sivertson være født rundt 1617. Trolig samme Svend som nevnes på Bøen 1645 i Koppskatten for dette år med sin kvinne (Alloug Pedersdatter), men jeg finner hverken ham, noen Sivert eller noen Peder på Bøen i Lenskatteliste før denne tid, så trolig er han blitt bruker på Bøen rett før 1645.
Etter en 67 markørers Y-DNA test hos FTDNA hadde alle treff med unntak for etterfølgende en genetisk avstand på 4 eller mer (på en 12 markørers test får jeg mengder med treff). Dette ene unntaket gjaldt en gruppe familier i USA, hvor jeg fikk en genetisk avstand på 1.
Disse amerikanerne anser seg som etterkommere etter 2 forskjellige barn til en Peder Andersson (Långåker) som i 1639 ble med skipet Kalmar Nyckel
http://www.icyousee.org/kalmar.html på denne seilskutes andre tur fra Gøteborg til New Sweden ved Delaware elvens utløp. Disse amerikanerne har en genetisk avstand på 0 og 1 seg imellom, ved 67 markørers testing. Og siden de er etterkommere etter forskjellige barn av denne Peder Andersson, bekrefter i dette tilfellet at det papirmessige slektskapet stemmer med det biologiske.
Denne Peder Andersson (Långåker) har trolig vært født omkring 1615, og skal ifølge ikke-verifiserbare kilder i USA ha sendt penger til sin far i Sverige Anders Olsson.
Tilsynelatende slet myndighetene i Sverige med manglende frivillig rekruttering til Kalmar Nyckels turer nummer 2 og senere til New Sweden, så det ble introdusert en ny lov, som ga fengslete desertører fra militæret amnesti, om disse og deres familier ble med til Amerika. Disse «desertørene» bestod (ifølge linken over til John R. Henderson; A history of «Kalmar Nyckel») til dels av menn fra grensetraktene mellom Sverige og Finland, som hadde nektet å ta til våpen i den pågående krigen mellom Sverige og Finland.
Slik jeg forstår resultatene, er det statistisk gode sjanser for at denne Peder Andersson som reiste til Amerika i 1639 var en relativt nær slektning av Svend Sivertson på Bøen (jeg forutsetter at min egen papirmessige slektskap til ham stemmer med det biologiske). En mulig blandt mange forklaringer til dette kunne være at Svend Sivertson på Bøen var blandt de som flyttet til Norge i kjølvannet av Hannibal feiden (1644-45), eksempler på disse fra nabobygda Trøgstad er sogneprest Niels Lauritson Muus fra Varberg, og Claus Sivertson Klokker som flyttet rundt 1653 fra samme område syd for Gøteborg.
Eneste måte å eventuelt komme noe videre her, er trolig via arkiver i Sverige.