NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 25 Mai 2017 22:10

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Dette forumet er beregnet på diskusjoner angående personer, slekter og forhold i tiden før 1660. Diskusjoner som dreier seg om nyere slekter vil bli slettet, med mindre de tilhører den eldre slektskretsen i et allerede opprettet forumemne. Emner skal opprettes på slektsnavn eller personens patronymikon. Blir trafikken stor vil det vurderes geografisk oppdeling.

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 01 Mai 2017 19:11 

De genealogiske innskuddene i Fagerskinna B knytter sammen noen av Norges mektigste slekter i middelalderen. Første del følger Reinsætten etterkommerne fra Skule kongsfostre og hans hustru Gudrun, mens andre del følger Finnvid fundinns etterkommere i Arnmødlingsætten i en liste også kjent som Arnmødlingatal. Det finnes også yngre tillegg, som den såkalte Sunnmørsættleggen, men det er altså Arnmødlingatal og Reinsættens etterkommere fra de første to innskuddene jeg er interessert i. Genealogiene er gjengitt på originalspråket i Storms artikkel fra 1876, (s. 89-92) eller i engelsk oversettelse av Alison Finlay fra 2004 (s. 300 - 302).

På tross av enkelte uregelmessigheter har Reinsættens genealogi og Arnmødlingatal blitt datert til mellom 1225 og 1230 (Storm, 1876 s. 92; Hagland 1980, s. 151-57). Men tidligere historikere synes å overse at de to genealogien innskuddene er delvis overlappende og organisert etter ulike prinsipper, avstamning fra Skule og Gudrun (del 1) og avstamning fra Finnvid fundinn (del 2 / Arnmødlingatal). Dateringen er da også utelukkende basert på opplysninger fra Arnmødlingatal. Spørsmålet mitt er om dateringen kan bekreftes av opplysninger fra listen over Skule kongsfostres etterkommere? Føreløpig tyder mine undersøkelser på at Reinsættens genealogi, dersom den virkelig kan leses uavhengig av Arnmødlingatal, muligens kan dateres noe tidligere, for eksempel til Kong Inge Bårdssons regjeringstid (1204-17). Men også denne ættelisten inneholder enkelte uregelmessigheter. Skule Bårdsson er for eksempel ikke nevnt blant Skule kongsfostres etterkommere, mens han er nevnt i Arnmødlingatal.

Jeg strever riktignok noe med å finne øvrig belegg for de yngre generasjonene av Skule kongsfostres etterkommere, personer som teoretisk sett kan bidra til å datere lista. De fleste av etterkommerene som Åsulv Jarlsfrende, Kristin Toresdatter (gift med Reidar Sendemann), Gregorius Jonsson, Hallkjell Jonsson og Bjørn Bukk er godt belagt i andre kilder og nevnes i for eksempel Sverres Saga, Baglersagaene eller Håkon Håkonssons Saga.

Men enkelte etterkommere har jeg foreløpig ikke funnet noe uavhengig belegg for og lurer derfor på om noen på forumet kjenner til følgende personer fra andre kilder enn innskuddene i Fagerskinna:

1. Torstein "skálmǫld", sønn Ingebjørg som var datter av Frederik Køna. Torsteins far er ikke nevnt.
2. Torgrim klaufi og Kynad, sønner av Tore Skinnfell og Eldrid Bjarnesdatter.
3. Harald, sønn av Eldrid Bjarnesdatter og en ellers navnløs lagmann fra Götaland.

Jeg vet at Fagerskinnas innskudd har blitt diskutert tidligere (viewtopic.php?f=5&t=370), men jeg legger merke til at debattantene ikke kommer inn på mine spørsmål i den tråden.

Litteratur
Fagrskinna, oversatt av Alison Finlay, Brill, Leiden, 2004.

Hagland, Jan Ragnar 'Fagrskinna – B og Arnmødingatal' i Alfred Jakobsen and Jan Ragnar Hagland red. Fagrskinna-Studier, Tapir, Trondheim, 1980, s. 131-59.

Storm, Gustav, 'Om Innskuddene i Fagrskinna', fra Forhandlinger I Videnskabs-selskapet I Christiania Aar 1875, Christiania, 1876, s. 81-109 (https://archive.org/details/forhandlingerivi1874chri)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum: