Idet jeg har sett litt nærmere på Herr Olav Galle og hans nærmeste krets, kunne det være interessant å spørre i all offentlighet om noen av forumets lesere selv har linjer tilbake til herr Olav Galle.
Jeg er i utgangspunktet interessert i å komme i kontakt med nålevende som kan bidra med opplysninger til hvordan de kommer tilbake til Herr Olav Galle, slik at dette kan bidra til økt kunnskap om Herr Olav Galles etterslekt på 1500- og 1600-tallet.
Det er kjent at Olav Galle er nevnt fra 1504–1529/30, og at han etterlot seg en enke fru Anne Pedersdatter (Halvegge). Det videre allment antatt med støtte i bla. jordegods blant etterkommerne, samt opplysninger fra likpredikenen etter Peder Iverssøn til Fresje, at Olav med en datter (Ulvild) av Henrik Friis på Holma (Brastad sogn, Båhuslen) hadde barna, fru Karine Olavsdotter, gift med Iver Jenssøn til Hovin (senere Frejse), og Sven Galle til Tomb.
Endel av dette er nylig omtalt i bokutgivelsen til Lars Løberg i 2014: "Karen Iversdatter og Henrik Ugerups norske forfedre":
http://www.genealogi.no/produkt/karen-i ... -forfedre/Det er likefullt et behov for å presentere alle etterkommere etter Olav Galle i større bredde og dybde.
Dette kan gjerne deles i to:
1. fru Kari((ne) Olavsdotter Etterkommere etter fru Kari(ne) Olavdatter og Iver Jenssøn (frem til år 1700). Her er det 4 døtre og 3 sønner.
2. Sven Galle til TombEtterkommer etter Sven Galle til Tomb (frem til år 1700). Her er det 2 sønner og 1 datter.
Da gjenstår det å fylle opp med riktige navn på Fru Kari(ne) Olavsdotters barn med riktige ektefeller og kildebelegge for når de har levd. Og på samme måte for Sven Galle, med riktig ektefelle, navn på barn og kildebelegge for det hele.
Jeg har allerede mye av dette, men utfordringen er altså at du som leser, vil kunne bidra med hvordan du kommer tilbake til Herr Olav Galle, slik at vi sammen kan få til en bedre presentasjon av hans etterslekt 1530-1700.
Vennlig hilsen
Are