NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017 12:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Dette forumet er beregnet på diskusjoner angående personer, slekter og forhold i tiden før 1660. Diskusjoner som dreier seg om nyere slekter vil bli slettet, med mindre de tilhører den eldre slektskretsen i et allerede opprettet forumemne. Emner skal opprettes på slektsnavn eller personens patronymikon. Blir trafikken stor vil det vurderes geografisk oppdeling.

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Svartedauden og ødegårder
InnleggSkrevet: 15 Okt 2017 14:30 

I dag så jeg en avisartikkel der det står at vi har like mange fraflyttede gårder som etter svartedauden:
https://www.abcnyheter.no/helse-og-livs ... artedauden

Nå har alltid tiden og befolkningen i Norge rundt Svartedauden fasinert meg, det er jo ulike teorier og beregninger på hvor mange vi faktisk var før den kom
og hvor mange vi var igjen. Men kan det stemme at antallet fraflyttede gårdsbruk er like mange i dag?

Om vi ser på en annen avisartikkel: https://www.nrk.no/trondelag/slik-ble-v ... -1.8034679
så skal vi ha vært litt over 400.000 rundt 1349 og i 1500 var vi nede i 150.000.

Hvilke kilder har vi for å vite befolkningen rundt 1349 og 1500? og hvor mange av disse kan vi dokumentere ved navn?
Jeg regner med at brevene i Diplomatarium Norvegicum er en av kildene..

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support