NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017 12:46

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Dette forumet er beregnet på diskusjoner angående personer, slekter og forhold i tiden før 1660. Diskusjoner som dreier seg om nyere slekter vil bli slettet, med mindre de tilhører den eldre slektskretsen i et allerede opprettet forumemne. Emner skal opprettes på slektsnavn eller personens patronymikon. Blir trafikken stor vil det vurderes geografisk oppdeling.

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 24 Mai 2016 08:19 

En tråd jeg startet for lenge siden om slekten på Vrålstad har nå passert 170000 "visninger", som må være norsk rekord for en "slektstråd". Dette fortsetter å øke til tross for at det ikke har vært aktivitet på tråden på lang tid, og antall innlegg har ingen relevans til antall visninger, noe en ellers vanligvis kan finne for eksempel på Digitalarkivets brukerforum. Ved tidligere spørsmål om dette har jeg fått beskjed om at det trolig er noen "søkemotorer" som stadig er innom og får registrert en visning, men hvorfor skulle disse søkemotorene være så opptatt av Vrålstad, og ingen andre av de interessante trådene og navnene som foreligger ? Betyr det at antall visninger ikke har noen som helst relevans til interessen for en tråd, så en egentlig ikke kan stole på dette i det hele tatt ? Det er mye en kan lure på som uvitende pensjonist..

Mvh
Helge Berntsen

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jun 2016 21:44 

Helge,

Antall visninger vil alltid være side- eller underordnet. Dette har du tatt opp før i Vrålstad-tråden, og du har fått svar på det samme. Det er vel såpass enkelt at antall visninger kan indikere hvor populært et emne/tema er eller ikke, men dette hjelper jo sjelden i forhold til å faktisk bidra til løsning av fremsatte spørsmål.

Det som bør måles er antall svar. Om ingen svarer, så kan dette innebærer at ingen av leserne sitter med de etterspurte svarene.

Det er kanskje bedre anvendt tid å selv forske mer på de problemstillinger som andre ikke hjelper til med, enn å forvente at noe skal komme seilende av seg selv uten nødvendig egeninnsats.

Mvh Are

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2016 10:42 

Takk for svar, Are. Jeg tolker det som at NSF ikke har den fjerneste anelse om hvorfor nettopp denne tråden tiltrekker seg så mange visninger, og av den årsak er antall visninger som sådan "side- eller underordnet". Jeg har for lenge siden fulgt ditt råd om å øke min egeninnsats fremfor å forvente at "noe skal komme seilende av seg selv", og av samme årsak har jeg stengt Vrålstad-tråden for sikkerhets skyld.

Mvh
Helge Berntsen

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jun 2016 13:49 

Der passerte vi 200000 visninger. Imponerende !

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2016 10:32 

Helge,

Hvordan skal vi forstå deg? Er det et særskilt mål å kritisere tekniske løsninger idet det er de innholdsmessige begrensinger som synes å være de virkelige utfordringer?

Samtidig, om du virkelig ønsker svar i Vrålstadtråden, hvorfor går du så hen og stenger den?

Mvh Are

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2016 12:46 

"Jeg tolker det som at NSF ikke har den fjerneste anelse om hvorfor nettopp denne tråden tiltrekker seg så mange visninger, og av den årsak er antall visninger som sådan "side- eller underordnet". Jeg har for lenge siden fulgt ditt råd om å øke min egeninnsats fremfor å forvente at "noe skal komme seilende av seg selv", og av samme årsak har jeg stengt Vrålstad-tråden for sikkerhets skyld".

PS: Jeg kritiserer ikke tekniske løsninger, jeg stiller kun et spørsmål om hva antall visninger egentlig måler.

Det er ingen grunn til at du skal forstå meg.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jun 2016 13:18 
Site Admin

Det store antallet visninger av den omtalte tråden betyr helt klart at det er stor interesse for denne slekta, selv om det er få som har noe å bidra med. Og om den kan fungere som en motvekt til alskens mer eller mindre fantasifulle spekulasjoner og bidra til en smule nøkternhet rundt Vrålstad-ætta, så har den etter min mening absolutt en misjon.

Jeg ser i likhet med Are ingen grunn til å stenge tråden - en vakker dag kan det hende at noen finner noe som er verdt å poste der. Emnet går neppe ut på dato.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jun 2016 10:43 

Helge,

Hvis det ikke er meningen at vi skal kunne forstå deg, så er det igrunn litt vanskelig å delta i et positivt ordskifte om noe som helst.

Jeg vil henstille til at du åpner Vrålstad-debatten igjen, og helst fremlegger nye funn eller nye vinkllinger rundt gamle funn. Dette heller enn å fortape deg i hvordan et hjørne av internett fungerer. Jeg vil i hverfall sette pris på en aktiv deltakelse, også fra deg, heller det enn å måtte avgi metakommentarer om debattformer og visningstall.

Jeg er relativt trygt på at det er mulig å komme videre, også med Vrålstad.

I mellomtiden ønsker jeg å benytte tiden til å forske på noe annet, hvor resultatene vil kunne gi litt glede til de andre deltakere, både her på bruket og i andre sammenhenger.

Mvh Are

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2016 17:15 

I dag kan vi gratulere NSF middelalderforum med en tråd som har tiltrukket seg over 500000 "visninger", eller omtrent 10 ganger så mange som noen slektsdiskusjon på Digitalarkivets debattforum har oppnådd. Som vi alle forstår har dette ingenting med antall visninger til fysiske personer å gjøre, snarere tvert imot, så jeg tillater meg å anbefale at NSF velger den registreringsløsning på antall hits som Digitalarkivet anvender, som reflekterer den virkelige interessen for en tråd. Først da kan en også klarlegge hvor stor den virkelige interessen er for dette forumet. God Jul !

Mvh
Helge Berntsen

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2016 07:08 

Helge,

Det er hyggelig at du er opptatt av tall. Om du er like opptatt av å forske på slekt, så kan vi kanskje forvente at du åpner den populære diskusjonen om Vrålstad igjen?

Om du heller ønsker å besøke Middelalderforum for å påpeke mulige tekniske misvisninger, så vil jo dette reflektere noe helt annet enn et forventet positivt forhold til organisert sleksforskning blant likesinnede.

Jeg tar kanskje feil?

Mvh Are

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2016 08:24 

Jeg er opptatt av tall, Are. Spesielt når tallene er målestokk på den interesse vi deler for slektsforskning, og for de emnene som deles og diskuteres på forskjellige forum. Når tallene er åpenbart misvisende forteller det at teknikken løper løpsk, og at man i realiteten ikke vet hva som forårsaker det, enten man kaller det søkemotorer, virus, hacking eller annet. På Digitalarkivet merkes et emne som "Populært" når det har 8-10 innlegg på kort tid, og får over 1000 hits. På Middelalderforum kan kanskje 100000 hits være et passende tilsvarende kriterium ? Eller kanskje ikke..?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2016 23:17 
Site Admin

Helge Berntsen skrev:
Jeg er opptatt av tall, Are. Spesielt når tallene er målestokk på den interesse vi deler for slektsforskning, og for de emnene som deles og diskuteres på forskjellige forum. Når tallene er åpenbart misvisende forteller det at teknikken løper løpsk, og at man i realiteten ikke vet hva som forårsaker det, enten man kaller det søkemotorer, virus, hacking eller annet. På Digitalarkivet merkes et emne som "Populært" når det har 8-10 innlegg på kort tid, og får over 1000 hits. På Middelalderforum kan kanskje 100000 hits være et passende tilsvarende kriterium ? Eller kanskje ikke..?

Som jeg har sagt før er dette forumet bygget på en ferdigpakket løsning over verdens mest brukte (åpne) forumprogramvare. Arkivverket bruker en annen (lukket) forumprogramvare, og det er deres valg.

Det er ikke trivielt å analysere trafikken og eventuelt endre hvordan antall treff registreres, - det ville kreve inngrep direkte i programvaren og dermed også skape problemer i forhold til senere vedlikehold og oppgraderinger. Som teknisk ansvarlig på NSFs server har jeg ingen personlig motivasjon for å gå inn i denne problematikken, og jeg har heller ikke mottatt signaler fra styret om at det ville være ønskelig å se på hvorfor antallet treff ligger såvidt høyt. Jeg antar i likhet med Are at temaet har en svært marginal interesse i forhold til det som burde diskuteres på dette forumet.

Dermed er denne saken ferdig diskutert fra min side. For egen del mener jeg at denne tråden med fordel kunne vært slettet, fordi den er totalt utenfor tema. Din ytringsfrihet er ikke vår publiseringsplikt.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2016 17:07 

Takk for ditt svar og forklaring, Leif. Jeg forstår godt hvorfor du ikke vil "tukle" med dette, og så sant det ikke fører til andre problemer enn feil antall "hits" er det knapt noen grunn til det. Saken er ferdigdiskutert fra min side også.

Mvh
Helge B.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum: