NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2017 19:10

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Dette forumet er beregnet på diskusjoner angående personer, slekter og forhold i tiden før 1660. Diskusjoner som dreier seg om nyere slekter vil bli slettet, med mindre de tilhører den eldre slektskretsen i et allerede opprettet forumemne. Emner skal opprettes på slektsnavn eller personens patronymikon. Blir trafikken stor vil det vurderes geografisk oppdeling.

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 24 Mar 2016 19:45 

Gudrun på Hønsi, en eller to personer?.
Det er to artikler som har vidt forskjellig oppfatning om Gudrun Gullesdatter. Den siste og mest sannsynlige er er Sten Høyendahls artikkel NSTbd XL side 325 om Gulle Holteson og hans barn. Gudrun er i 1425 nevnt som et av barna.
Jeg vil tro at det her er snakk om Holte Gunnarsons ætt som Lars Løberg omtaler i sin artikkel "En adelsslekt fra Holter i nes" Romerike histl. årbok 1988 s.236-249 ( på oversikt s. 243 henter Løberg stamtavler vesentlig etter Asgaut Steinnes)

Johan Garder (1945) har i Romerike ættehistorisk årbok bd.2 side 119- 135 en annen historie Gudrun Gullesdatter på Hønsi. Garder skriver at Gudrun på Hønsi hadde en datter som hette Ragndid og var død før 1444. (Løren stevnestue, Sørum) Da tror også Garder at Gudrun må var død. Her blir det vitnet at hennes søsterdøtre blei kalt for "horkyllinger" og var uten arv etter henne. Gudrun hadde også en halvbror Alf på Stanger, Ullensaker,trolig død før1444 som hadde en sønn Kal som iflg Garder hadde "gode kort på hånden". Jeg har tidligere avvist Garders påstand om at Gudrun Gullesdatter på Hønsi kan være av Sørumsætta. Men jeg tror det er en forbindelse mellom Gudrun på Hønsi og Holte Gunnarsons ætt

Det er mer om dette, og om mine synspunkter i Sørum bygdebok bd. 5 under gården Hønsi side 543.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2016 17:16 

Jeg har funnet 2 diplomer på nettet som jeg er sikker på angår Gulle Jonson og dattera Gudrun
Det ene er diplomet datert 16 oktober 1397 på Hønsi (Hensin)
http://www.dokpro.uio.no/perl/middelald ... b=4148&s=n
Den andre er fra 1384 datert 26 mars på Løren, angående Gulle Jonson og Jon Marteinson. Det det diplomet garder bruker som indikator på at det er slektskap mellom folket på Hønsi og Sørumæ'tta.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support