NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017 22:14

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Dette forumet er beregnet på diskusjoner angående personer, slekter og forhold i tiden før 1660. Diskusjoner som dreier seg om nyere slekter vil bli slettet, med mindre de tilhører den eldre slektskretsen i et allerede opprettet forumemne. Emner skal opprettes på slektsnavn eller personens patronymikon. Blir trafikken stor vil det vurderes geografisk oppdeling.

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 13 Mar 2016 10:17 

Uttrykket er ikke bokstavelig ment, i at det finnes en felles far for alle i Rogaland. Men det er en sammenfatning av det som står om Maurits Tollefson i boken
"Det kom en mann over heia:- av O. Espeland" utgitt 1990. Denne Espeland-gården er i Bjerkreim sogn.

I bok-linken folio 15 PDF 19 står det at Maurits Maudal hadde 45 barne- og 148 oldebarn. Som forklarer hvorfor så mange rogalendinger har denne anen felles.

Nok om det. Dette innlegget er en etterlysning av nyere granskning av Maurits, ETTER 1990 da boken ble publisert. På folio 13 PDF 17, står det "... første sikre stamfar, er den sagnomsuste Mauritz på Fintland i 1519/21. Det er tippet at denne mannen er kommet fra Frankrike". Og så står det videre i teksten at Mauritz på Fintland trolig stammer fra Øystein Askildsen fra Hompland i Sirdal, 1400-tallet.

Det som jeg spør om her: er det noen på forumet som har identifisert DNA-segmenter fra denne slektslinjen, og funnet at det kommer fra Frankrike eller andre steder utenfor Norge. Jeg fisker etter opplysninger som andre slektsgranskere her på Middelalderforumet har kommet frem til, og som ikke var kjent/tilgjengelig i 1990.

GEDmatch har noen verktøy for å påvise geografisk opprinnelse, dette er nokså vitenskapelige og avanserte greier. I tillegg har 23andMe en visning av opprinnelsen for hvert kromosom. (Ancestry Composition, Chromosome View.) Så jeg vil tro at du som kan svare nøyaktig på det jeg spør om her, har tilgang til et av disse nettstedene. Og hvis du har en DNA-test, og Maurits-linjen på anetavlen, så er jeg også interessert i å sammenligne kromosomer med deg.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mar 2016 02:37 

Det er viktig å legge inn varig lenke til skannede bøker hos Nasjonalbiblioteket. Her er den du henviser til: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010110320002

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mai 2016 05:52 

Jeg er sikker på at det er flere som har slekt tilbake til Maurits Tollefsson Maudal (n. 1602-1632), jeg stammer fra flere av hans etterkommere
gjennom flere linjer (Han er min 9-tippoldefar). Har tidligere hatt mistanke om at endel av mine treff fra Rogaland må være fra han. Men det er nok svært vanskelig å finne et felles segment gjennom å se på delte segmenter tilbake til han, det ville krevet en kartlegging av flere sikre etterkommere. At et felles segment fra han skal ha overlevd delingene av segmenter gjennom så mange generasjoner er nok desverre svært vanskelig å kunne "bevise". Påstanden om at han var fra Frankrike, kan nok være bare en påstand eller et sagn, slik som jeg har tilknyttet til navnet Fanuel i Gjesdal/Høle, der det sies at den første Fanuel var en skipsbrudden spanjol eller iallfall fra sør-europa, som strandet ved Rogalandskysten på 1500-tallet. (Har kartlagt alle jeg har funnet med dette navnet i Norge frem til 1865 og noe videre, foreløpig har alle opprinnelse fra Gjesdal/Høle).
Men det er nok lite å se i det autosomale DNA etter hvor Mauritz kan ha kommet fra eller hvor min Fanuel var fra. Det eneste som nytter så langt tilbake er Y-DNA.. Men det bør være flere Y-DNA kandidater som kan teste farslinjen og Y-DNA er som du har fått med deg, langt mer sikker å bruke så langt tilbake i tid. Ellers hører nok dette innlegget mer inn under DNA-forumet. Men det er grunn til å spørre om noen har kjennskap til denne boka og om slekter som dette på Sørvest-landet i middelalderen.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jul 2016 13:56 

Etter at innlegget ble skrevet har jeg kartlagt flere av mine aner, men det er ingen sikre linjer tilbake til Maurits. På samme tid støter jeg stadig på denne mannen i mine matchers trær, og derfor syns jeg fortsatt at hans slektshistorie er interessant.
Hvis det likevel skulle være en åre fra Maurits eller hans store slekt i mitt tre, så må det komme fra en av de mange navnløse koner. Jeg har forresten sjekket på FTDNA om ditt navn er i match-listen, men nei.

Så til etnisk opprinnelse, så sier testresultatet på 23andMe noe om dette. Jeg er bare 50% skandinavisk, resten er Nord-Europa med noen ispedde segmenter fra den Iberiske halvøy. Et forlis på Sognekysten har vært gitt som forklaring, og i likhet med dine konklusjoner vil jeg tro at disse matchene med Sør-Europeisk opprinnelse har norske navn så langt tilbake de skriftlige kildene kan dokumentere. Og hvorvidt det kan spores segmenter tilbake 10 generasjoner, så er det ikke et ja/nei-spørsmål, men heller snakk om sannsynligheter. Med dagens DNA-slektsgranskning kommer vi nærmere sannheten enn bare med skriftlige kilder alene.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2016 16:41 

Ja, dette er som sagt såpass langt tilbake i tid at sannsynligheten for at et segment fra Maurits deles av oss begge er svært liten.
Det samme gjelder da også sannsynligheten for at hans etniske opphav har påvirkning på våre Myorigins-resultater.
Men du har X-DNA treff og et treff på Familyfinder med pappa, så dere deler et segment, men hvem av våre felles
forfedre det er fra, er nok ikke lett å vite..

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2017 13:04 

OPPDATERING: Ved hjelp av DNA har det vist seg å ha forekommet en feil i mitt anetre, og en av de nye riktige anene er en etterkommer av Maurits; nemlig Velle på Espeland i Bjerkreim. Så da vil granskingen videre vise om det finnes et segment som stammer fra denne familien. Opprinnelig så det ut som at Maurits bare var hos mine matcher, men nå ser jeg at han er i min anetavle også.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2017 14:07 

Korrigering: Velle sin kone er Maurits-ætten.

Og ved et sammentreff, i jakten på en ane Elen Omundsdtr Støla Helleland f. 1723, så kommer denne matchen fram, som må være din far, se vedlegg.

Hvis du har anledning til å sende meg slektsfilen din i .ged-format til kaardalb(krøll-alfa)gmail.com, er det noe som gjør granskingen raskere. Jeg bruker funksjonen sammenligne filer i Legacy. Men jeg ser også din anetavle på FTDNA, og kan skrive den av. Det går det også.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene til å se vedleggene til dette innlegget.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2017 00:33 

Hei Astrid.
Ja, jeg kan sikkert få ordnet en gedcom, men er på hytta nå, så det må bli senere.
Siden du og min far har X-DNA treff, så bør det være på min farmors side, hennes
far hadde far fra Bergen og mor fra Riska (Bjelland), mens moren hadde begge foreldre
fra Gjesdal. Det er flere slektslinjer fra min far til Maurits, en går bla. igjennom min farmors far så til:
Anne Marie Bjelland, Erik Hansen Bjelland, Marta Rasmusdatter Meling, Eli Nilsdatter Maudal, Nils Kjetilsson Maudal, Anna Maudal, Maurits Maudal, Kolbein Maudal
og til sist Maurits Tollefsson..

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group