NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2017 19:19

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Dette forumet er beregnet på diskusjoner angående personer, slekter og forhold i tiden før 1660. Diskusjoner som dreier seg om nyere slekter vil bli slettet, med mindre de tilhører den eldre slektskretsen i et allerede opprettet forumemne. Emner skal opprettes på slektsnavn eller personens patronymikon. Blir trafikken stor vil det vurderes geografisk oppdeling.

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 16 Des 2015 11:02 

Gammel trekiste med initialer (NB tilsvarende innlegg finnes også på dansk DIS, men uten svar,
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index ... 163.0.html)

Jeg søker identiteten bak initialene på en gammel trekiste som er arvet eller kjøpt,
samt kistens proveniens. Det sistnevnte har betydning både for markedsverdi og slektshistorien.
For dem som har sett TV-programmer som Antikrundan, Antique Roadshow o.l, så spør
eksperten alltid etter proveniens. Gjenstandens historie kan flerdoble verdien.

Her er en link til en artikkel som viser hvordan en kan gå frem for å finne slik informasjon.
Dette gjelder riktignok Norge, byene Bergen og Stavanger, men aktørene er danske/tyske.
http://www.museumstavanger.no/Portals/4 ... galand.pdf

En dansk artikkel finnes i "Skivebogen 2011", der Mogens Møller Jensen skriver om en
trækiste med jernbeslag, og dens 300 år lange historie. Jeg har skannet versjon av denne
artikkelen på harddisken, bare gi beskjed hvis noen ønsker den mailet.

Kom gjerne med flere titler/linker på relevant litteratur, jeg er interessert i å kunne
finne ut alt om en barokkiste datert 1676 med initialene IHS og KED. Se vedlegg. I dag vet
jeg ennå ikke så mye, men er blitt oppmerksom på at det ikke nødvendigvis er en brudekiste.
Den kan ha vært en gave til en datters bryllup, med hennes foreldres initialer påført. Og
at en stedatter like gjerne kunne bruke stefarens navn som patronym. Som jo betyr at
i så fall vil det ikke finnes en dåp med mannens initialer oppført som far.
Vedlegg:
kiste.jpg

Du har ikke de nødvendige tillatelsene til å se vedleggene til dette innlegget.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jan 2016 23:00 

Denne tråden har vel ingen ting på Middelalderforum å gjøre? Initialene viser forøvrig bare til fornavn og patronymika.

Geirr I. Leistad

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2016 20:59 

Nå er middelalderforums tidsbegrensing tiden før 1660.
Så personene som Astrid etterlyser hører jo til perioden, men jeg tror Digitalarkivets brukerforum er et bedre sted for å etterlyse identiteten til disse.
Det finnes også flere Facebook-grupper med slike etterlysninger, men jeg anbefaler Brukerforumet.

Det blir nok svært vanskelig å finne hvilke personer dette kan være uten å vite noe om hvor i landet denne er arvet fra.
Initialene kan nok ikke si mye uten det, men ved å henvende seg til fagmiljøet på museer, søke i bla. digitaltmuseum.
Kan det være mulig å få identifisert beslagene og dermed kanskje hvor kisten kommer fra.
Av det jeg kan se kan beslaget være av en spesiell type, slike kister er det nok mye av og de kalles ofte brudekister

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2016 22:10 

Initialene kommer vel av f.eks. Jens HansSøn og Karen EriksDatter e.l., så det blir nok veldig vanskelig å finne ut av, men IHS betyr jo noe helt annet når vi ser det på gravstøtter, i kirker etc, men en slik tolking er vel lite sannsynlig i dette tilfellet :)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2016 22:33 

Ellers tror jeg nok slike kister var ganske så vanlig på gårdene i Norge og behøver ikke å ha noe med verken Danmark eller borgerskap i byene å gjøre.
Ved å søke i digitaltmuseum, nettauksjoner og ta kontakt med fagmiljø på museer, kanskje noen smeder med kompetanse, antikvitetshandlere o.a.
så kan det være at du har flaks, men dette er nok ikke enkelt..

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mar 2016 09:09 

Jeg trives best "i öpna landskap", nei jeg mener Middelalderforumet, fordi her går det langsomt. Jeg har lett på nettet etter støttelitteratur og lenker, men uten flere treff enn det som er referert. Innlegget har tydeligvis forårsaket skrivekløe hos de gode hjelperne, det er hva jeg kan konkludere med så langt.

Kanskje med tid og stunder får jeg svar fra en annen bruker på dette forumet som er interessert i både historie og kunst. Som har et skjønn og ser at denne kisten er ikke laget av hvem som helst. Den er et mesterstykke. Stilsikker og av beste kvalitet. Håndtak på sidene er for å kunne bære kisten ut av boligen i tilfelle brann. Det kalles på dansk et gjemmemøbel, her kan man oppbevare sine kostbare eiendeler og kisten skal stå i stuen.

Initialene er ikke vanskelig å spore, det er bare å bruke jokertegn ved søk på FS. En av kandidatene er en murmester i København m/frue, som passer perfekt med forbokstaver og periode. De hadde ikke barn. Kisten er ikke opprinnelig arvet, men kjøpt på en dansk auksjon i begynnelsen av 1700-tallet. Dette må selvsagt dokumenteres ved å granske murmesterens skifte og andre dokumenter. Når jeg får tid og lyst.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support