NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017 22:04

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Dette forumet er beregnet på diskusjoner angående personer, slekter og forhold i tiden før 1660. Diskusjoner som dreier seg om nyere slekter vil bli slettet, med mindre de tilhører den eldre slektskretsen i et allerede opprettet forumemne. Emner skal opprettes på slektsnavn eller personens patronymikon. Blir trafikken stor vil det vurderes geografisk oppdeling.

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 19 Okt 2015 23:24 

Hei! Jeg har ett konkret spørsmål: Har noen en noenlunde gangbar måte å regne om betalt antall lodd sølv/mark penger til antall spann eiet jordegods fra denne skattelisten? I tilfelle - hvordan?
mvh Trond

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2015 09:36 

Trond Arild,

Har du undersøkt noen av Asgaut Steinnes sine arbeider fra omkring 1930? I tillegg så har jo Gunnar Pettersen nylig (2013) utgitt noe prismateriale som kanskje kan la seg benytte i videre beregninger.

Det er trolig flere av de mest interesserte lesere av disse debattsider som sitter med supplerende opplysninger.

Mvh Are

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2015 01:05 

Takk for svar! Jeg mener bestemt å ha sett en debatt (sanns. gamle DA), hvor det i hvert fall ble konkludert med at det ikke ble betalt for odel av selveide gårder. Men jeg husker ikke om det ble konkludert ift. direkte omregning. En enkel omregningsmetode hadde jo vært veldig anvendelig... Skal se om jeg kan få tak i Gunnar Pettersens bok :-)
mvh Trond

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2015 20:54 

Spørsmålet er i høyeste grad relevant, men dessverre ser det ikke ut til at det for tiden lar seg besvare. Vi kjenner ikke skattebrevet fra 1519 og har derfor ikke eksakt informasjon om takstgrunnlaget for jordeiendom i tiendepengeskatten. Jeg har drøftet spørsmålet med professorene Audun Dybdahl og Halvard Bjørkvik, men de kjenner heller ikke svaret. Dybdahl er vel den som har arbeidet mest med tiendepengeskatten, og jeg anbefaler hans bok "Tiendepengeskatten som kilde til folk og samfunn ca. 1520", NTNU 2005 (Skrifter NTNU - Senter for Middelalderstudier 18). - Skatten ble trolig svart av alt selveid jordegods.

Det er heller ikke for tiden kjent kilder som entydig kan koble en jordeier og hans jordegods til samme person i skattemanntallet. Jeg har sett på jordprisene i Trøndelag og Nordmøre i tiden ca. 1450-1520, men utvalget er for lite og prisene for sprikende til at de kan danne grunnlag for statistisk signifikante slutninger. Gunnar I. Pettersens monumentale "Priser og verdiforhold i Norge ca. 1280-1500" har i tabell 2.22, s.199, 10 jordpriser for Trøndelag i tidsrommet, med priser fra 1 til ca. 7,5 mark forngild pr. øresbol. Nordmøre bidrar i tidsrommet ca. 1435-1510 med 6 jordpriser varierende fra 9/16 til 1 1/4 mark forngild pr. øresbol (tabell 2.23 s.202). Det gikk 3 reelle øresbol i spannet, og omkring 1520 svarte den forngilde marken til 1 lodd sølv på 13,5 g i verdi. Det går 16 lodd i bismermarken på 216 g, så sølvprisen hadde øket med en faktor på 16 i forhold til verdien før 1350.

Jeg ville forsiktig gjette på at takstgrunnlget kunne være omtrent 3 mark forngild pr. øresbol eller 10 mark pr. spann. Skatten for 1 spann ville da bli 1 lodd sølv eller 1 mark penger. Det skulle være mulig å etterprøve denne hypotesen med en statistisk analyse av innbetalingene for jordegods i skattemanntallet.

Mvh., Geirr I. Leistad

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2015 23:17 

Takk for svar! Om din antagelse er riktig (om at antall mark betalt tilsvarer antall spann eid, uavh. om gården er bebodd av eier), så har jeg nettopp kastet bort atskillige timer :-p Men det åpner også for flere muligheter. Prøver å se positivt på det :-)
Mvh Trond

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group