Jeg er langt på vei enig med Are. Kan Ringdal konkretisere sin problemstilling, ville jeg kunne gi et konstruktivt svar. Dessuten har vel Dale i noen grad drøftet disse ættleggene i sin Sunnmørs-historie og de er vel også omtalt i Borgund bygdebok, ved Ola Kvalsund tror jeg. Asgaut Steinnes har behandlet Vereid-ættleggen i NST bd. 23, s. 1-41 i artikkelen "Ein våpenskjold og eit ætteproblem".
Anita Holcks innlegg oppfatter jeg som en ren uforskammethet. Hun vet inderlig godt at jeg til ymse tema at jeg har bidratt med utførlige og etter best evne konstruktive svar, både til henne selv (håper at hun hadde noen nytte av dem), Ringdal og flere andre. Middelaldergenealogi er et forferdelig vanskelig emne, selv for profesjonelle historikere, men man trenger ikke hovedfag i historie for å gi seg i kast med det - jeg er ikke historiker selv heller. Men kunnskaper må man ha, ikke bare i eldre historie, men også i hjelpevitenskapene og språk og rettshistorie. Jeg setter pris på at man prøver å skaffe seg slike kunnskaper, men jeg vil heller ikke avfeie dem som ærlig innrømmer sin uvitenhet (er ikke det begynnelsen på all visdom?). Men jeg ser også at enkelte som opptrer i forumet er totalt forutsetningsløse og heller ikke prøver på gjøre noe med det. Jeg har til og med gitt anvisning på relevant bakgrunnslitteratur for enkelte tråder, men er det noen som bryr seg? Deres innlegg bærer ikke bare preg av deres egen uerkjente mangel på kunnskap, men også tåkeprat, irrelevante sidesprang, synsing (gjerne kalt innspill) og det rene vås. Da synes jeg det på er på sin plass å kalle en spade for en spade og ignorere skjellsordene som utgytes over ens hode. Og ellers vet du vel jeg mener at egogenalogi, in casu egne anetavler, ikke hører hjemme her og det samme gjelder antikvargenealogi, med mindre man ønsker å klarlegge traderingen. Jeg trodde at jeg hadde noe å bidra med da jeg registrerte meg og forventet et forum som holdt et noe høyere nivå. Reaksjonen blandt historikerkervenner uteble ikke: At du gidder!
Nei, sannelig om jeg vet. Jeg har da prøvd å være imøtekommende overfor dem jeg oppfatter som amatører med en seriøs interesse for middelaldergenealogien. Det gjelder både deg (som jeg holder for kunnskapsrik) og andre, Ringdal ikke unntatt. Kunne han bare gjøre rede for sin problemstilling og prøve å angi temaet mer presist, for Fagerskinna-innskuddene kunne like gjerne være emne for en doktoravhandling. - At det er blitt mindre støy på forume, anser jeg som en positiv utvikling, selv om vi nettopp hadde et skrekkeksempel på en debatt som sporet av, det til og med på dårlig engelsk fra en oppblåst innleder. Så om det er en almenn oppfatning blandt de ærede medlemmer av forumet at min deltagelse ikke lenger er ønsket eller at jeg har bidratt til å senke nivået, så bare si fra, Anita, Jon Christian, Are og alle dere andre. Jeg har bedre ting fore en å kjempe med vindmøller og kommer vel til å følge råd jeg har fått om ikke å spille min tid på folk som hyller meninger framfor kunnskap. Men la meg minne om sir Francis Bacon's sentens: "Knowledge is not opinions to be held, but a work to done. A knowledge is a power."
Godnatt fra Geirr
|