NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2018 19:41

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Dette forumet er beregnet på diskusjoner angående personer, slekter og forhold i tiden før 1660. Diskusjoner som dreier seg om nyere slekter vil bli slettet, med mindre de tilhører den eldre slektskretsen i et allerede opprettet forumemne. Emner skal opprettes på slektsnavn eller personens patronymikon. Blir trafikken stor vil det vurderes geografisk oppdeling.

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Skog (Skau) i Skiptvedt
InnleggSkrevet: 30 Jan 2014 23:52 

Villum Asgautsen Skog som levde på begynnelsen av 1600-tallet har en stor etterslekt. Det er kjent gjennom lokale skriv og bygdebøker. Søk på Gunhild Villumsdtr til Askim osv.

Det jeg lurer på om noen i dette forum veit mer om forbindelsen mellom Villums far Asgaut, og om han er identisk med Asgaut Erikson på Huseby i Tesal, Råde? Et dokument fra 1577 (nylig lagt inn på Digitalarkivet) viser at det finnes en Asgaut Eriksen på Huseby. Hvis dette er den samme som Asgaut på Skog, som levde et godt stykke inn på 1600-tallet, så må han ha blitt temmelig gammel. Gjennomsnittalderen var neppe stort over 40.

Er kjent med en del tidligere artikler bl.a Langekiil som mener at slekten på Huseby har forbindelse bakover til Østbyætta, som Tore Vigerust tidligere har beskrevet.

Mitt spørsmål er om teoriene som binder slekta på Skog tilbake til eldre slekter som slekta på Huseby og eventuelt Østbyætta.
Dette er interessant for etterkommere av denne slekta, som har spurt meg om slektens opphav. Noen som vil svare bedre enn det jeg har gjort her?

mvh Per Otto Asak

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2014 11:58 

Per Otto,

Da det gjerne finnes flere spørsmål enn svar i møtet med eldre genealogi, så er det naturlig det er færre bidragssytere enn lesere. I så måte har bidragsytere vært noe fraværende i den senere tid. Godt at du stiller spørsmål når andre er selvpålagt tyste. :-)

La meg først gi en lenke til nettsiden du løslig refererer til: http://www.arkivverket.no/URN:db_read/db/63398/

Her finnes det nevnte 1577-brevet i to varianter. Først i original, så i en avskrift fra ca. 1660. Brevet er delvis utnyttet i genealogisk sammenheng av Atle Steinar Langekiehl (Genealogen, 2004), uten at det kan sies at det er fullgodt analysert.

Sammenhengen mellom Skog og Østby-ætta er fortsatt ikke ugjendrivelig bevist.

Mvh Are

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2014 15:16 

Takker for svar. Jeg var kanskje litt for raskt ute med spørsmålet. Etter å ha bladd i mine gamle tidskrifter fant jeg kanskje noe å henvise til, og skal formidle det videre til de som spør meg.
Atle Steinar Langekiehl: "Var Torbrand Eivindson på Tofteberg i Borge Eivind Smedsson Frøshaugs sønn. Spor av Østby-ætten i bondearistokratiet". NST bd. XL-hefte 3 (2006)
Har lest det for ca 7 år siden, og glemt det meste desverre.
Langekiehl mener at Askaut Erikson Skog har røtter tilbake til Østbyætta. (se side 202). Langekiehl har også henvisning til seg sjøl (2003). Jeg bør nok studere dette mer før jeg kan trekke noen konklusjon. Men slekten på Skog har i hvert fall en interessang forhistorie.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2014 23:22 

Det er mulig det er godt kjent, men det fremgår i et diplom av 7.08.1631 at Villum Asgutsen på Skog skjøtet 1 skipp bygg med bygsel i Nordre Huseby til Hans Danielsen Norum i Råde. Det viser i hvert fall at slekten på Skog eide en part i en av Husebygårdene.

Når det gjelder saken fra 1577 har det vært noen diskusjoner, og feil i bygdeboken, men jeg ikke sett omtalt at det ser ut å være feil i avskriften i forhold til originalen. Jeg er ingen transkriberingsekspert, men ser at det er utelatt en vesentlig del av en setning i avskriften. I originalen står det at Lars Monsen opptrådte på sin hustrus vegne, og Oluf i Skinderøe på egen og medarvingers vegne. I avskriften står det kun at at Lars Monsen opptrådte på egen og hans medarvingers vegne ( linje 5 i avskriften).
Håper på tilbakemelding om dette så det kan bli endelig fastslått!

Det hadde vært interessant med en nærmere analyse av saken. Hvordan er f.eks., sammenhengen med en sak fra 1576 (Niels Stub s. 118) om en langvarig trette mellom Adelutz av Hananger og Oluf Kaar om Skråtorp og Huseby?. #Tre stuer i Huseby" er nevnt også der. Oluf Ellingsen Kaar var gift med Valgjerd Sigurdsdatter Skråtorp som opptrådte på vegne av Asgaut Eriksen i saken fra 1577. Han er imidlertid ikke nevnt i saken fra 1577. Spørsmålet er også hvem Oluf Ellingsen Kaar var, hvilken slekt han kom fra. Dette kan kanskje være en sak i en egen tråd?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Feb 2014 11:04 

Du har rett i at det er utelatt en part i saken i avskriften fra ca 1660, men så lenge vi fortsatt har originalen skjønner jeg ikke hvor problemet ligger. Det artige er jo at denne parten er med i resymeet av avskriften, på tross av at de altså ikke nevnes i samme avskrift. Her har det vel gått litt fort også for Riksarkivets eksperter.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Feb 2014 19:30 

Nei det er sikkert ikke så stort problem lenger, men det kunne kanskje nevnes i sammendraget for avskriften.
I Atle Steinar Langekiehls artikkel Slektene på Skog i Skiptvet og Søgård i Øymark i Geneaologen 2/2004, s. 43 skriver han om originalen fra 1577 som kom til rette i 2001, og feilene i bygdeboken (Bassøe: Gårder og slekter i Råde s. 268). I tillegg til setningen som er utelatt er det i bygdeboken omtalt at "Tore" skulle ha odel i Huseby. Langekiehl påpeker at det står "teres retthe odelle" ikke "tores". Ser man på avskriften linje 9, kan det se ut som det står "Tores" der?

Jeg nevnte feilen i avskriften her siden dette ikke er omtalt i artikkelen, og antagelig er årsaken til feilene i bygdeboken.

Jeg lurer på om avskriften kan være en bevisst forfalskning? Noen kunne i så fall ha tjent på dette- Avskriften er underskrevet Gunder Olsson, men vet ikke mer om ham.
Hadde vært interessant om det er noen eksempler på slike forfalskninger?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support