NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 21 Okt 2018 07:39

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Dette forumet er beregnet på diskusjoner angående personer, slekter og forhold i tiden før 1660. Diskusjoner som dreier seg om nyere slekter vil bli slettet, med mindre de tilhører den eldre slektskretsen i et allerede opprettet forumemne. Emner skal opprettes på slektsnavn eller personens patronymikon. Blir trafikken stor vil det vurderes geografisk oppdeling.

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Nov 2013 18:46 

Hei i denne debatten innlegg 76 nevner Finn Oldervik Rostgårds våpenbok:

http://forum.arkivverket.no/topic/10624 ... ntry872454

Har noen tilgang til denne, eller kjenner til innholdet?

Tenker da først og fremst på dette:

"Eg ser at eg har vore litt sløv når eg har lese det som står under Karen sitt våpen i Rostgårds våpenbok (52).Den biskop Geble som er omtalt i våpenboka er ein biskop som skal vera nemnd kring 1256, altså ikkje biskop Geble Pedersson i Bergen. Heller ikkje den Geble Pedersson som er nemnd nedst på sida kan vera biskopen sidan han er titulert som Mag. Det må med andre ord vera Geble Pedersson Krag og våpenet til mor hans (Kirstine Andersdotter?) som der er skildra."

Krags våpen er jo kjent, men hvordan ser det angivelige våpenet til Geble Pedersson Krags mor ut?
Hennes opphav er vel ikke kjent, men jeg regner med at det finnes teorier..

Sist endret av davidwhowden den 01 Des 2013 14:45, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2013 02:18 

Da fant jeg den riktige boka: http://old.genealogi.no/medlemmer/rostgaard/index.html
Våpenet skulle vært på side 435, men publikasjonen er kanskje ikke fullført?
Det står: "Geble Persens Möderne" så det må jo være samme som Finn Oldervik nevner?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2013 02:45 

Da har jeg fått svar fra Finn Oldervik.

Kirstine Andersdatters våpen har rødt i øvre felt med hvit rose og hvitt i nederste felt med rød rose, over hjelmen to vesselhorn, venstre hvit og høyre rød, mellom disse en rød rose. Hennes opphav er vel ikke avklart, men hennes våpen ligner på Karen Knutsdatter g. Christoffer Trondsson (Rustung), hun har samme farger og elementer i sitt våpen: https://lh6.googleusercontent.com/-hW4o ... hustru.jpg , men i øverste felt er det to roser, hennes far er heller ikke helt avklart, men den som er mest omtalt er vel dekan i Trondheim Knut Pedersen (Han hadde et lignende våpen). Det har vært spekulert på om disse kunne være i slekt, men mye er usikkert.

Kirstines våpen er gjengitt også i Sollieds våpenbok og her finner jeg flere med samme navn som hennes sønn Gjeble Pedersson.
Men hvem som er hennes sønn av disse er jeg usikker på..
*side 13, nr 48: Geble Persson, ...? .... i Bergen, 1544. (Sparre med halv lilje i høyre og venstre felt, stjerne i midtre)
*side 42, nr 159: M. Geble Pedersson, biskop i Bergen. (Sparre med blomst i høyre og venstre felt)
*side 45, nr 86: Mester Geble Perssen, biskop i Bergen. (Halv griff i venstre felt og halv lilje i høyre, som danner en sparre med stjerne i midtre)
*side 197, nr 37: Hr. Geble Pedersson, av et originalt segl fra Bergens stift. (Sparre med blomst i høyre og venstre felt)

Nr 86 og 159 er vel de samme. Kirstines mann Peder hadde dessuten dette våpenet: En blå bjelke med tre stjerner i gull og i øvre felt tre venstrestilte halvmåner i gull. En av disse nr 96 er vel den som var sønn av en Peder og Margrete, mener jeg har sett han nevnt i forbindelse med Beyer slekten..

Vedlagt er tegninger jeg har laget basert på Sollieds våpenbok av fra venstre Kirstines våpen, Peder Simonssons fars våpen, Peder Simonsson Krags våpen.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene til å se vedleggene til dette innlegget.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2013 17:28 

Har nå fått sett og bestilt "Schønings våpenbok" som ble publisert i år:
http://www.pirforlaget.no/products/scnings-vpenbok2

Her finner jeg Biskop Gebles våpen (Sparre med halv griff i venstre felt, halv lilje i høyre og stjerne i midtre)
Og våpenet til Gebles mor, men i kommentarene virker det som at forfatterne konkluderer med at våpenet tilhører
Bergensbiskopen Gebles mor Margrethe og ikke Hr Gebles mor Kirstine Andersdatters våpen.

Jeg er litt usikker på om forfatterne har lest den diskusjonen om Geble..
Skal prøve å få lest hele, men trodde det var ganske klart at våpenet tilhører Kirstine Andersdatter.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support