NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 21 Okt 2018 07:39

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Dette forumet er beregnet på diskusjoner angående personer, slekter og forhold i tiden før 1660. Diskusjoner som dreier seg om nyere slekter vil bli slettet, med mindre de tilhører den eldre slektskretsen i et allerede opprettet forumemne. Emner skal opprettes på slektsnavn eller personens patronymikon. Blir trafikken stor vil det vurderes geografisk oppdeling.

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 12 Okt 2013 10:57 

I 1983-85 kom jeg bort i segltegninger i Kildeskriftarkivet. jeg jobbet spesielt med Frogner sogn hvor jeg sjøl er født og oppvokst. jeg ser jo at mine tolkninger avviker litt fra det som står i hefte til Norsk Slekthistorisk tidskrift. jeg mener også at noen seglene var tydeligere enn de jeg så på den gang:
Jeg skal her gjøre en liten oversikt: (det er lurt å slå opp på side 123 i heftet)
Torgjer Frogner. I heftet ingen forslag. Mitt forslag var TB, hvor jeg mente B var tydeligst.
Ola Eivindson Frogner. Der er vi samstemte.
Annolv Skrøyver. AH der vi enige. jeg gjettet på at H står for Havtorson, siden navnet går igjen før og etter Annolv.
Gjest Mo, usikker tolkning. jeg mener andre bokstav er E. En kvalifisert gjetning fra min side var Eivindson fordi navnet går igjen på Mo. Jeg mener også at dette seglet var tydeligere da jeg så det på 1980-tallet enn det som står i heftet.
Gudbrand Gran. heftet har tolket noen bokstaver. jeg har tolket navnet som Gudbrand Gunnarson. Det kan også kalles for kvalifisert gjetning.
Botolv Børke. Det er neppe gården Børke, som den gang blei ført under Skedsmo. Merk der lensmann Klmmet Børke i SkedsmO). Det må være Bjerke (Bjørke). Dette har også forvirret bygdebokforfatter J E Horgen lite grann. (Boka lanseres i november.). Jeg plasserte Bottolv på Nordre Bjerke (seinere Østre Bjerke). Hans etterfølger Kristoffer hadde CB i sitt bondesgl. Det er vel bare en indikasjon på tilhøigheten, og må vel også regnes som kvalifisert gjetning.
Det skal være interessant de sakkunnige i dette forum mener om mine tolkninger fra 1980-tallet. Kanskje er litt for påvirket av den seinere slektshistoria på disse gårdene.
Hilsen Per Otto Asak

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2013 17:46 

Siden det tar tid før det kommer svar kan jeg nevne et par tillegsopplysninger.
Angående Skrøyver så står en Havtor som bruker der 1518 og 1528 i gjengjerden. Annolv har jer skrevet som "Arnol" som kanskje er det samme som Arnulv? På brukerlistene fra 1605/1622 står også en Havtor som bruker av Skrøyver. Skrøyver var i bondeeie, og det var bønder i Aker som sto som eiere. I 1673 opplyses det at Bergete (Berte) på O i Aker var død med odelsjord i Skrøyver.
I segltegningene fra 1610 har det kommet nye folk som skreiv under i Løren tingstue (som i 1591) med ett untak: Rasmus Hønsi. han er også med i 1591. Det understreker vel Hønsiættas posisjon i bygda som en gammel odelsætt. Vi bør også merke oss hyldningsbøndene 1610, Erik Frogner EO og Jon Leirud IG ( som i et dokument fra 1609 skrives Jon Gjesten som på vegne av sin hustru selger sin odel i Leirud til Kristoffer Frogner. I årboka for Romerike historielag 1980 side 24-30 har jeg nok trukket for raske slutninger da jeg antok at Kristoffer Frogner (bruker fra ca 1600) er Torger Frogners sønn. Torgernavnet går igjen hos Kristoffers døtre, men det er ikke holdbart som korrekt slektshistorie
Så jeg må komme med en liten beklagelse på dette, siden mange slektsforskere har tatt dette for "god fisk" når de har satt opp sine anetavler.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2013 11:30 

Siden tråden ikke har noen interesse kan den vel like godt slettes. Tråder uten interesse bør fjernes etter en stund da den tar unødig plass. Moderator kan gjøre det, eller kan jeg gjøre det sjøl?
mvh POA

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2013 14:51 

Ville anbefalt å la det gå litt lenger tid enn dette for å få svar. Skjønner godt det kan være litt frustrerende å ikke få svar, men så kan det være andre som sitter med samme spørsmål og løfter opp debatten på et senere tidspunkt. Mener dessuten jeg tidligere har sett en egen kommentarside for boken, men finner den ikke nå..

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2013 22:09 

På foreningens hjemmeside: http://www.genealogi.no/content/segl

Der tas det inn kommentarer og merknader til boken, og disse vil vel også komme på plass der. Men kanskje burde diskusjoner og konklusjoner komme litt lenger innen det kopieres inn sammen med de bemerkninger som allerede ligger der.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support