NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 21 Jun 2018 23:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Dette forumet er beregnet på diskusjoner angående personer, slekter og forhold i tiden før 1660. Diskusjoner som dreier seg om nyere slekter vil bli slettet, med mindre de tilhører den eldre slektskretsen i et allerede opprettet forumemne. Emner skal opprettes på slektsnavn eller personens patronymikon. Blir trafikken stor vil det vurderes geografisk oppdeling.

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Mar 2013 13:49 

På 1400-tallet tilhørte Stave erkebispestolen i Nidaros og er nevnt i Aslak Bolts jordebok. Ved reformasjonen i århundret etter er Stave krongods med kongen som eier.
I Andøy bygdebok Gård og slekt del IV går det fram at Stave i Andøy uten tvil har vært et viktig fiskevær, det vitner den eldgamle landskylda på 24 våg om. En bør vel og kunne si at stor ilandføring av fisk la grunnlaget for ei anna sjøbasert virksomhet, nemlig jektefart.
På 1500 og 1600-tallet var Stave bostedet for en av de mektigste jektedynastiene i Andøy – Trond Aslaksen (uvisst når og hvor født - død ca 1568) og hans etterkommere.

Men hvem er forfedrene til Trond Aslaksen (f ???? – d ca 1568)??

Etter mitt syn er der to personer som peker seg ut som mulig opphav/far til Trond:

1. Aslak Engelbrekson i Trondenes (bror til erkebiskopen Olav Engelbrekson)
2. Aslak Gunnarson (bror til Saxe Gunnarson, også bror til Engelbrekt Gunnarson i Trondenes.
Aslak Gunnarson blir og onkel til erkebiskopen Olav Engelbrekson)

Utfra at Aslak Gunnarson er nevnt på Andenes i 1500 – er gift med en Gjertrud fra Andenes prg i Nidaros bispedømme (se vedlagte link fra Diplomatarium Norwegicum - DN XVII, nr 1155, 15 Desember 1501) - er der de som mener at Aslak Gunnarson mest sannsynlig er opphav /eller far til Trond Aslaksen.

Har ekspertisen der ute noen formening om dette? Jeg er jo klar over at skriftlige kilder/bevis før 1500 kan være «mangelvare», slik at Gjertrud kan bli vanskelig å finne. Jeg setter imidlertid som sagt lit til dere der ute.og håper på innspill.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2013 14:49 

Akkurat slekta på Stave har vel vore debattert tidlegare også, - og da på det gamle debattforumet. Du vil finna den debatten under denne overskrifta; "55815: Erkeb. Olav Engelbrigts. og slektskr. rundt han i Trondenes og omegn". Så vidt eg hugsar kom vi ikkje fram til nokon endeleg konklusjon om kven som var far til Trond Aslaksson på Stave av dei to Aslakene du nemner.

Sist endret av Finn Oldervik den 18 Mar 2013 19:58, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2013 16:06 

Takk for info Finn - skal forsøke å sjekke den linken

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2013 20:10 

Direkte link her til den nemnde debatten (om den fungerer); http://forum.arkivverket.no/topic/14122 ... try1174199

Det du spør om er helst debattert først i debatten.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2013 14:18 

Hei - grunnet sykdom/sykehusopphold etc er det nå over et år siden sist jeg var inne i dette forum. La meg derfor få takke - spesielt Finn for velvillig hjelp i fbm mine spørsmål ad Aslaksene på Stave i Andøy. Har gått gjennom debatten om dette tema - svært interessant og det kan vel hende jeg kommer tilbake med flere spørsmål om samme emne.
Karl Rasmus

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group