NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2018 10:28

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Dette forumet er beregnet på diskusjoner angående personer, slekter og forhold i tiden før 1660. Diskusjoner som dreier seg om nyere slekter vil bli slettet, med mindre de tilhører den eldre slektskretsen i et allerede opprettet forumemne. Emner skal opprettes på slektsnavn eller personens patronymikon. Blir trafikken stor vil det vurderes geografisk oppdeling.

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 25 Feb 2013 15:02 

Jeg har støtt på en kuriositet i slektsforskningen jeg har holdt på med noen år nå. De lærde ser ut til å strides rundt Sidsel Andersdatter til Austeråt virkelig var moren til Anna Jensdatter Loss (f. 1638 i Os, Hordaland). Etter å ha lest og gravd i de kilder jeg kan finne, kan jeg bare se at Anna var datter av Jens Samuelson Loss (f. 1604 i Os, Hordaland) men noen mor er ikke å oppdrive.

Rundt omkring verserer det ulike hypoteser, alt fra at denne konen virkelig var en Sidsel Andersdatter, til Austråt - og at da gård og grunn kom Loss slekten i hevd igjennom arv; til at konen var av et annet opphav. Så vidt jeg har forstått at trolig stammer noen av gårdene som Loss-slekten på denne tiden er i besittelse av fra Vincent Lunge, Daniel Bildt og Ludvig Rosenkrantz (1).

Slekten er da fulgt igjennom min fars side, mellom slektene Boge, Kvitingen, Tveit, Tysse og nå Loss. Jeg ser at -om- det finnes beviser for at Jens virkelig var gift med ei fra Austråt slekt, så åpner det seg jo mange interessante ættelinjer videre.

Så langt jeg kan bedømme er det i dag bare hypoteser og synsinger; er det noen som kan opplyse meg hva man vet om Loss-slekten på denne tiden?

1) https://groups.google.com/forum/?fromgr ... QBRnMXVNN8

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2013 20:40 

Kjell Arne,

Den lenken du selv gir har etter det jeg kan se de fleste opplysninger som er kjent inntil 1998. Er det ikke Jo Rune Ugulens Amla-artikkel i NST som gir forskningsstatus for ditt spørsmål?

Noen "Sidsel Andersdatter til Austeråt [eg. Åustrått]" må anses for ikke-eksisterende inntil det er mulig å oppdrive et kildebelegg for hennes eksistens.

Mvh Are

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2013 20:54 

Hei,

Ja, jeg har markert henne som "usannsynlig" i mitt slektstre, men lurte da på om det eksisterte noe forskning av nyere dato som kunne lede meg til å konkludere enten ja, eller nei. Selvom det selvsagt er en artig tanke; ønsker jeg at slekten skal noteres så korrekt som overhodet mulig.

Gamle familieoverleveringer noterer følgelig henne, og da også videre tilbake. En seiglivet overlevering og prøver derfor etter beste evne å gå disse gamle overleveringene i sømmene med et kritisk blikk og sjekk opp mot de faktaledd jeg klarer å finne. Farssiden er fra Hordaland/Bergen/Hardanger; hvor både farfar (Austeråt) og farmor (Linga) er oppført med slektsledd som for meg virker noe søkt - mulig, men trolig lite sannsynlig. Prøver derfor å finne ut hvilke grener jeg kan brekke av som rent oppspinn.

Da får jeg bare la dette stå som uavklart/usannsynlig, markere med en rød strek for mulig brudd - frem til det (om mulig) foreligger en konklusjon.

Takker for svaret!

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2013 22:07 

Kjell Arne,

Jeg har lagt inn en liten endring i overskriften til denne tråden for å markere at personen ikke kan påvises å ha eksistert. Det som fortsatt kan være interessant er om du kan oppgi kilde/kilder for hvor du har funnet denne påstanden om "Sidsel Andersdatter". Altså hvilke bøker, artikler og/eller nettsteder er opphavet til din kunnskap om dette navnet?

Mvh Are

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2013 22:31 

Are; navnet figurerer i en gammel slektsbok for familien. Jeg skrev av det som sto der når jeg var på besøk hos familie for noen år tilbake. Hvorvidt det er korrekt navn har jeg ikke noe belegg for å hverken påstå eller avkrefte - og navnet gir meg flere spørsmål enn svar når jeg nå har kommet til denne grenen.

Jeg vet at P. Nermo har en "Sissel" oppført som far til Anna Jensdatter Loss, som jeg har som datter av Jens Samuelsen Loss og denne "Sidsel" - så det er nok ikke usannsynlig at navnet kanskje er notert ned feil. Han gjør forøvrig et poeng ut av at skrivemåten som jeg har brukt her kanskje er en konstruksjon; http://www.nermo.org/slekt/d0052/g0000053.html#I27681

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support