NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 22 Sep 2019 22:25

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Dette forumet er beregnet på diskusjoner angående personer, slekter og forhold i tiden før 1660. Diskusjoner som dreier seg om nyere slekter vil bli slettet, med mindre de tilhører den eldre slektskretsen i et allerede opprettet forumemne. Emner skal opprettes på slektsnavn eller personens patronymikon. Blir trafikken stor vil det vurderes geografisk oppdeling.

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Jon Hallvardsson (n. 1375)
InnleggSkrevet: 22 Jul 2013 01:17 

Prøver å få en fremstilling av hvordan slektsforholdet etter Jon Hallvardsson er bygget opp; så langt ettersom hva jeg har lest her og av litteratur - så -tror- jeg at jeg begynner å få litt oversikt. Jeg er klar over at Johan Setsaas har en tråd gående her om "smør-tavla", men føler ikke at det er på sin plass å besudle hans store gjennomgang med slike trivielle spørsmål. Så vidt jeg kan forstå foreligger det ingen kjent dokumentasjon som kan trekke linjen videre opp fra Jon Hallvardsson? Samtidig hadde jeg satt stor pris på om noen har tid og overskudd til å se om jeg har forstått dette korrekt - eventuelt kan komme med innsigelser, akkurat nå står jeg på Lisbeth Ottesdatter Orning; jeg regner med at ved å gå innom Orning-slekten i Danmark kan jeg helt sikkert komme videre, men hadde jo vært morsomt å se om det var mulig å fortsette på denne "norske linjen" - all hjelp mottaes med stor takk!

01) Kongelig Ombudsmann i Bergen Jon Hallvardsson (f. ~1327, d. ~1395, Bergen) + N.N. Svalesdatter (f. ~1360, d. ~1448)

Geirr Leistad har påvist at pr. dags dato er det ingen kjente kilder som kan definere hvem Jon Hallvardsson sin far, eller farfar er. Derfor vil linjen her være høyst usikker enn så lenge.

02) Ridder Svale Jonsson, Smør (f. ~1384, Bergen, d. ~1442, Bergen) + (ukjent frille)

Geirr Leistad poengterer her at selv om det er en oppfattelse av at Svale er den første som tar i bruk "slektsnavnet" Smør, så er det trolig heller at dette er et tilnavn fremfor et slektsnavn.

03) Inga Svalesdatter, Smør (f. ~1426, d. ?) + Sjur N.N. (ingen informasjon)

Til tross for at hun ble født utenfor ekteskap, så ble hun vel tatt vare på av hennes far og kom i besittelse av flere av Smør-gårdene på Østlandet.

04) Kristina (Christin) Sjursdatter (f. ~1454, d. ?) + Anders Orm, til Vatne og Valvatne, Stord (hypotese?) (f. ~1445, d. ?)
05) Kristina (Christin) Andersdatter (f. mellom 1475-1483, d. ett 1516) + Torstein ?, Bjørke (f. ~1445, d. ett 1516)
06) Kristine (Christin) Torsteinsdatter (f. ~1500, d. før 1589) g.m. (~1525) Lagmann Eirik Ormssønn (f. ~1495, d. 07.05.1564, Stord, Hordaland)

Disse tre slektsleddene ovenfor ble satt opp i forbindelse med et skifte hvor Eirik og Trond Benkestokk dro Galtung-slekten for domstolen i en arvetvist etter Magdalena Olufsdatter, Bagge av Hatteberg. Her ble da en ættetavle satt opp og dommen ble ført inn i en lovbok fra det 16. århundre. Eirik og Trond vant forøvrig denne tvisten og ble sittende igjen med denne store arven. Som Johan Setsaas og Lars Østensen har poengtert, er det fremdeles usikkerheter ved denne fremstillingen. Det kommer ikke tydelig frem i kilder hvem Kristine Torsteinsdatter sin far var, ei heller hvem Kristina Andersdatter sin far var. Ser man på "smør-tavla" så er Kristina Andersdatter oppført som gift med en Torstein, men ikke noe mer informasjon - samtidig er hun da også bare oppført som datter av Kristina; muligens Sjursdatter.

07) Erik Erikssønn, Orm (Erik introduserte Orm som slektsnavn) (f. ~1530, Vatne, Stord, d. 1582, Stord) g.m. (før 1578) Magdalena Christoffersdatter (Tronds) (f. ~1530, Ebelholt Kloster, d. 1568, Seim, Kvinnherad)
08) Anna Eriksdatter, Orm (f. ~1560, Vatne, Stord, d. 1632, Kvinnherad, Hordaland) g.m. (1576) Otte Thomassønn, Orning (f. ~1545, Stord, Hordaland, d. før 1606, Stord, Hordaland)
09) Lisbeth Ottesdatter, Orning (f. ~1590, Haram, d. 1676, Stord) g.m. (~1610) Lauritz Johannessønn, Galte (f. 1587, Torsnes, Jondal, d. 24.04.1659, Torsnes, Jondal)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2013 11:14 

brudvik skrev:
Prøver å få en fremstilling av hvordan slektsforholdet etter Jon Hallvardsson er bygget opp; så langt ettersom hva jeg har lest her og av litteratur - så -tror- jeg at jeg begynner å få litt oversikt. Jeg er klar over at Johan Setsaas har en tråd gående her om "smør-tavla", men føler ikke at det er på sin plass å besudle hans store gjennomgang med slike trivielle spørsmål. Så vidt jeg kan forstå foreligger det ingen kjent dokumentasjon som kan trekke linjen videre opp fra Jon Hallvardsson? Samtidig hadde jeg satt stor pris på om noen har tid og overskudd til å se om jeg har forstått dette korrekt - eventuelt kan komme med innsigelser, akkurat nå står jeg på Lisbeth Ottesdatter Orning; jeg regner med at ved å gå innom Orning-slekten i Danmark kan jeg helt sikkert komme videre, men hadde jo vært morsomt å se om det var mulig å fortsette på denne "norske linjen" - all hjelp mottaes med stor takk!

01) Kongelig Ombudsmann i Bergen Jon Hallvardsson (f. ~1327, d. ~1395, Bergen) + N.N. Svalesdatter (f. ~1360, d. ~1448)

Geirr Leistad har påvist at pr. dags dato er det ingen kjente kilder som kan definere hvem Jon Hallvardsson sin far, eller farfar er. Derfor vil linjen her være høyst usikker enn så lenge.

02) Ridder Svale Jonsson, Smør (f. ~1384, Bergen, d. ~1442, Bergen) + (ukjent frille)

Geirr Leistad poengterer her at selv om det er en oppfattelse av at Svale er den første som tar i bruk "slektsnavnet" Smør, så er det trolig heller at dette er et tilnavn fremfor et slektsnavn.

03) Inga Svalesdatter, Smør (f. ~1426, d. ?) + Sjur N.N. (ingen informasjon)

Til tross for at hun ble født utenfor ekteskap, så ble hun vel tatt vare på av hennes far og kom i besittelse av flere av Smør-gårdene på Østlandet.

04) Kristina (Christin) Sjursdatter (f. ~1454, d. ?) + Anders Orm, til Vatne og Valvatne, Stord (hypotese?) (f. ~1445, d. ?)
05) Kristina (Christin) Andersdatter (f. mellom 1475-1483, d. ett 1516) + Torstein ?, Bjørke (f. ~1445, d. ett 1516)
06) Kristine (Christin) Torsteinsdatter (f. ~1500, d. før 1589) g.m. (~1525) Lagmann Eirik Ormssønn (f. ~1495, d. 07.05.1564, Stord, Hordaland)

Disse tre slektsleddene ovenfor ble satt opp i forbindelse med et skifte hvor Eirik og Trond Benkestokk dro Galtung-slekten for domstolen i en arvetvist etter Magdalena Olufsdatter, Bagge av Hatteberg. Her ble da en ættetavle satt opp og dommen ble ført inn i en lovbok fra det 16. århundre. Eirik og Trond vant forøvrig denne tvisten og ble sittende igjen med denne store arven. Som Johan Setsaas og Lars Østensen har poengtert, er det fremdeles usikkerheter ved denne fremstillingen. Det kommer ikke tydelig frem i kilder hvem Kristine Torsteinsdatter sin far var, ei heller hvem Kristina Andersdatter sin far var. Ser man på "smør-tavla" så er Kristina Andersdatter oppført som gift med en Torstein, men ikke noe mer informasjon - samtidig er hun da også bare oppført som datter av Kristina; muligens Sjursdatter.

07) Erik Erikssønn, Orm (Erik introduserte Orm som slektsnavn) (f. ~1530, Vatne, Stord, d. 1582, Stord) g.m. (før 1578) Magdalena Christoffersdatter (Tronds) (f. ~1530, Ebelholt Kloster, d. 1568, Seim, Kvinnherad)
08) Anna Eriksdatter, Orm (f. ~1560, Vatne, Stord, d. 1632, Kvinnherad, Hordaland) g.m. (1576) Otte Thomassønn, Orning (f. ~1545, Stord, Hordaland, d. før 1606, Stord, Hordaland)
09) Lisbeth Ottesdatter, Orning (f. ~1590, Haram, d. 1676, Stord) g.m. (~1610) Lauritz Johannessønn, Galte (f. 1587, Torsnes, Jondal, d. 24.04.1659, Torsnes, Jondal)

Kjell Arne,

Jeg har gjort et lite inngrep i tittelen her, da det ikke synes kildemessig dekning for å anslå verken fødselsår eller dødsår for den stamfar du ønsker å diskutere (Jon Hallvardsson).

I din fremstilling ovenfor, så er det svært my som spriker i alle retninger. Kan du som et minimum være vennlig å gi referanser til hvilken litteratur eller nettdiskusjon du har hentet de ulike elementer fra? Det er nemlig svært vanskelig å forholde seg til hva du har hentet fra andre og hva du selv mener å hevde.

Et par ting synes helt åpenbart feil:

For det første: Svale Jonsson er aldri nevnt som ridder. Hvor har du dette fra? Samtidig, Geirr Leistad har aldri hevdet (så langt jeg har kunnet lese meg til og/eller i samtaler med ham) at Svale har vært den første til å benytte "Smør" som et tilnavn. Det er tvertimot Svale som ikke benytter dette, mens hans far og hans sønn begge er kalt Jon Smør. Leistad har foreslått at tilnavn har fulgt fornavnet Jon, og dermed blir det helt feil å tillegge Svale dette tilnavnet. Igjen, hvilken litteratur eller kilder kan du fremvise til støtte for en slik påstand?

For det andre: Om Inga, Svales frilledatter, her hevder du "Til tross for at hun ble født utenfor ekteskap, så ble hun vel tatt vare på av hennes far og kom i besittelse av flere av Smør-gårdene på Østlandet." Er det en slutning basert på at flere vestfoldgårder sent på 1500-tallet dukker opp hos hennes etterkommere? I så fall synes det merkelig å kun nevne det østlandske gods, da jo langt mer gods må ha gått den veien. Igjen hvilke kilder er det du støtter deg til?

Det er flere andre forhold som kan diskuteres. Jeg undres vel egentlig over hvorfor du ønsker å opprette en separat diskusjon rundt "Smør", idet tavlen og ulike identifikasjoner jo allerede diskuteres i en egen tråd.

Mvh Are

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2013 13:24 

Hei Are,

I stor grad er dette her basert på "Vår felles slektshistorie" av Odd Handegård. Der nevnes de punktene som jeg har gjengitt; av den samme grunn som du også trekker frem - selv om det kanskje ikke kom like godt frem - at jeg syntes det er vanskelig å få slutningene til å "passe sammen". Hvorvidt alle punktene er gode og gyldige er for meg vanskelig å si, du får se på dette som et ledd i å forstå. I bunn og grunn så lurer jeg da på om slektssammensetningen er korrekt; og at jeg da gjør det riktig i å stoppe på nåværende sted.

Du har helt rett, jeg sjekket opp igjen og ser at jeg har blandet sammen referansen til Geirr Leistad (beklager det) - referansen der var Jfr. DAAa. 1917.

Det er nevnt i samme bok, med referanse til Erik Bakkevig: «Sunnhordalandsslekter», bd. II 1941. At det er mulig at han var ridder.

Grunnen til at jeg ikke tar dette under Smør-tavla, er at den jobben som gjøres der er bra, av personer som har langt mer kunnskap enn det jeg innehar - og følgelig føler jeg at mine spede forsøk på å sette sammen slektsleddene her ikke hører inn under den fantastiske jobben som gjøres der :-)

Kort oppsummert; jeg er rimelig sikker på at det er feil i denne sammensetningen - og derfor tok jeg den her slik at jeg har mulighet for å få gjort nødvendige justeringer slik at det jeg da har nedskrevet i det minste samsvarer med den oppfatningen av hvordan det bør være basert på dagens forskning. Tanken var da at fikk jeg i det minste slektssammensetningen korrekt, ville det være enklere å begynne jobben med å lese seg opp på hvert enkelt medlem og bygge videre på den måten :-)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2013 16:27 

I "Vår felles slektshistorie" har jeg sammenfattet mye av litteraturen om ulike slekter med en viss tilknytning til Vestlandet. Lite av det som står i heftet er mine egne synspunkter - jeg har for det aller meste forsøkt å referere andres funn og synspunkter for å gi et realistisk startgrunnlag for litt viderekomne "nybegynnere" som er interessert i de samme slektene. Alle kapitler ender i gigantiske svarte hull.

De to tingene Are har festet seg ved (Svale Jonson som ridder og Svale Jonsson som en "Smør") kan jeg ikke se at jeg har skrevet.

mvh
Odd Handegård

Ps. Jeg skal prøve å ettersende de første sidene av kap. 4 - hvis jeg får det til.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Aug 2013 09:48 

Hei Odd,

Først og fremst takk for et særdeles nyttig arbeid; og jeg har mye glede av det :-)

Jeg nevnte at det i -stor grad- var basert på ditt arbeid, og ikke uttømmende basert på ditt arbeid; men jeg ser at passasjen jeg har misforstått finnes på side 133 - der nevnes Jon Hallvardsons sønn, hr. Svale Jonson Smør; i samme avsnitt nevnes det også at: "Han var ridder i 1442 og var med i Oslo og kronet Kristoffer av Bayern til norsk konge." - leser jeg passasjen derimot på nytt, nå litt mer kritisk så ser jeg jo der at vi da plutselig diskuterer Jon Smør; før vi er tilbake på Svale igjen setningen etter - var nok denne som da medførte forundring her; har da selvfølgelig endret notatene mine fra ridder til hr. :-)

Slik at det var nok min feil at den kom seg med der gitt - jeg tør i det minste å eksponere meg selv for hoderisting og oppgitte tilbakemeldinger; dog jeg skal vel ha for at jeg i det minste prøver å få en korrekt oppfatning og sammenstilling :D

Da sitter jeg igjen med følgende etter tilbakemeldinger fra dere - håper det nå er mer korrekt fremstilt;

01) Kongelig Ombudsmann i Bergen Jon Hallvardsson (f. Bergen) + N.N. Svalesdatter

Geirr Leistad har påvist at pr. dags dato er det ingen kjente kilder som kan definere hvem Jon Hallvardsson sin far, eller farfar er. Derfor vil linjen her være høyst usikker enn så lenge. (Ref: Vår Felles Slekshistorie, kap. 4, side 131 - igjen referanse fra "De tre Hallvard'ene" i NST XXXIV, 1993).

02) Herr Svale Jonsson (f. ~1384, Bergen, d. ~1442, Bergen) + (ukjent frille)

Som Are Gustavsen poengterer (fra Geirr Leistad) var trolig smør et tilnavn, og ikke et slektsnavn som både hans far og hans sønn som blir kalt for det. Leistad har foreslått at tilnavn har fulgt fornavnet Jon.

Den gamle referansen her var; Vår Felles Slektshistorie, kap 4, side 133 (som da refererte til: Jfr. DAAa. 1917.): ".. Jon Hallvardsons sønn, hr. Svale Jonson Smør, var den første som synes å ha brukt slektsnavnet Smør."

03) Inga Svalesdatter (f. ~1426, d. ?) + Sjur N.N. (ingen informasjon)

Etterslekt i Sunnhordaland, eide også 4 av smørgodsets gårder på østlandet (Ref: Vår felles slektshistorie, kap 4, side 133)

Disse tre slektsleddene ovenfor ble satt opp i forbindelse med et skifte hvor Eirik og Trond Benkestokk dro Galtung-slekten for domstolen i en arvetvist etter Magdalena Olufsdatter, Bagge av Hatteberg. Her ble da en ættetavle satt opp og dommen ble ført inn i en lovbok fra det 16. århundre. Eirik og Trond vant forøvrig denne tvisten og ble sittende igjen med denne store arven. Som Johan Setsaas og Lars Østensen har poengtert, er det fremdeles usikkerheter ved denne fremstillingen (Se gjennomgang av smør-tavla på dette forumet). Det kommer ikke tydelig frem i kilder hvem Kristine Torsteinsdatter sin far var, ei heller hvem Kristina Andersdatter sin far var. Ser man på "smør-tavla" så er Kristina Andersdatter oppført som gift med en Torstein, men ikke noe mer informasjon - samtidig er hun da også bare oppført som datter av Kristina; muligens Sjursdatter. (Ref: Vår Felles Slektshistorie, kap 4, side 136 med referanse til NST bind II om "Ænesætta og Galtung'ene" av Hening Sollied samt Oddvar Grønli: "Ei ættetavle frå middelalderen", NST (13), 1952-54).

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2013 16:26 

Jeg har gitt en kortfattet redegjørelse for opphavet til den ætten som helt feilaktig tillegges navnet Smør i NST XXX pp.124-130. Artikkelen står seg vel så noenlunde, selv om det kunne være et og annet å tillegge. "smør" er et rent personlig tilnavn og ikke noe ættenavn. Den kjente våpenføring til ættens medlemmer gjør at ætten kunne benevnes som "Leopardhode under sparre", om ikke da "Jon smørs slekt". Men denne Jon er en foreløpig rent hypotetisk stamfar, så man bør vel la det være.

Hva den såkalte "Smørtavla" angår, har den vært gjenstand for en tråd her på dette forum. Debatten har foregått etter innfallsmetoden, og det har vært langt mellom de vettuge innlegg. Den har da heller ikke, så vidt jeg kan se, resultert i noe som helst. Ættetavlen som vel er satt opp i to trinn en gang mellom 1560 og 1580, har ikke i og for seg noe med en arvestrid om jomfru Magdalena Olavsdatters gods å gjøre. Om det i det hele tatt var noen strid, ble den ikke avgjort på tinget, men etter en "Kongelig Majestets kontrakt". Saken på lagtinget i Bergen i 1557 var ikke en arvetvist, men en ren skiftesak mellom partene, på den ene side Eirik Ormssons hustru og hennes søster, som ble representert av Eirik selv, og på den annen side Trond Benkestok som opptrådte på egne vegne.

Ellers er det ikke lett å skjønne hva innlederen vil med sin ubehjelpelige innledning eller hvor han har sine merkverdige og feilaktige opplysninger fra. Og jeg liker slett ikke å bli tillagt meninger jeg aldri har ytret. Men innlederen har kanskje problemer med tekstene? Man får imidlertid mistanke om at han har rotet i de middelaldergenealogiske søppelhauger som florerer på Internett, i håp om å fylle huller i egen anetavle. Men for tiden før 1500 er vel anetavlegenealogi knapt noe mer enn en ren avskrivervirksomhet, og med tanke på den nær sagt uendelige mengde av feil som begås og deretter gjentas og gjentas, en ren motproduktiv virksomhet, på linje med å samle på cola-korker.
Jeg syns iallefall ikke at dette har noe å gjøre på Middelalderforum.

Geirr I. Leistad

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2013 08:33 

Hei Geirr,

Først og fremst takk for en god tilbakemelding når det gjelder opphavet til navnet, så vel som "arvestriden". Da vet jeg i det minste hvor jeg kan søke mer informasjon.

Når det gjelder -utgangspunktet- for denne posten, så er det da ment som et startpunkt for meg til å forstå ættesammensetninger, og få ryddet opp i det rotet som florerer. Jeg skrev ovenfor at i hovedsak er den satt sammen basert på "Vår felles slektshistorie" og jeg har brukt det som utgangspunkt. At jeg muligens ikke forstår sammensetningen legger jeg ikke skjul på heller, men legger den ut her lagelig til for hugg - rett og slett fordi jeg hadde i mine tanker at det kanskje kan være smart å konferere med ekspertene på dette området før jeg tråkker ut i de samme feilene så mange før meg har gjort. Det er jo også derfor, som jeg poengterte ovenfor, at jeg ikke ønsket å "smusse til" det fantastiske arbeidet som gjøres i smør-tråden.

Du tar deg nær av at jeg kan finne på noe slikt? Mens du kommer trekkende med at folk putter inn hva som helst i sine anerekker; basert på søppelopplysninger. Det slår deg ikke at grunnen til at jeg faktisk kommer hit er for å få ryddet opp; få gjort dette korrekt slik at jeg ikke bidrar til å spre disse søppelopplysningene? I så måte ser jeg ikke da grunnlaget for ".. Jeg syns iallefall ikke at dette har noe å gjøre på Middelalderforum".

Jeg har allerede beklaget at jeg har feilaktig tillagt deg en utsagn; og jeg ryddet opp i de referansene ovenfor; men selvfølgelig skal du da gjerne få en direkte beklagelse også.

Kan hende jeg har misforstått poenget med dette forumet; men jeg hadde et lite håp om at det her ville være mulig å få lov til å komme med sine problemstillinger - uansett om man er utlært eller knapt har samlet en colakork - få hint til hvor jeg bør lete videre; hva som er helt feil og slike ting. Det gjorde du innledningsvis, noe som jeg også setter pris på. Middelalderemner er ikke det man bør ta lettest på, samtidig er det óg der man har enklest for å gå seg vill. Bøker, nettkilder, ja det meste kan man se seg blind på uten at det nødvendigvis setter en i riktig retning.

Selvfølgelig handler innlegget i utgangspunktet om anerekke; en gang i tiden hadde jeg (som sikkert mange andre) et håp om kongelig blod - etterhvert som jeg har lest mer, forstått mer og fått sansen for det historiske bak genealogi - kombinert med at jeg er oppriktig interessert i historie i seg selv - har det blitt mer gleden av å kunne forstå. Når det gjelder denne spesifikke grenen er den interessant i så måte at det hadde vært morro å se hvor langt bakover man faktisk kan komme utover der hvor primærkildene i stor grad stopper. Når man da kommer inn på familier som man kan følge videre bakover fra før 1660 så er det jo morsomt å se hvor langt man kan komme.

Jeg kan forstå skepsisen, og jeg har da sett hvor hårsåre enkelte kan være når de får beskjed om at her må det kuttes. Min egen innledning tilsier at jeg allerede nå kutter ved denne Jon Hallvardsson - ettersom jeg har forstått at du Geirr, allerede har fastslått at med dagens kilder så kan man ikke med sikkerhet fastslå hverken far, eller farfar til denne personen. Jeg vet óg at jeg sikkert kan følge "Orning" i Danmark - men nå var utgangspunktet at jeg ønsket å se hvor langt tilbake jeg kunne trekke en norsk linje. Kutt-forslag syntes jeg bare er flott; jeg vil ha et korrekt tre; ikke noe fabel-søppel.

Igjen Geirr, jeg setter stor pris på de opplysningene du har kommet med som tilsvar, og jeg har i det minste der noe håndfast å gå etter. Du gjør en fremragende jobb, på lik linje som andre her óg gjør - og da jeg nødig ønsker å føle at jeg kaster bort tiden deres, kan man se bort i fra dette emnet. For å unngå at det da skapes unødig tidsbruk kan emnet fjernes slik at man heller fokuserer energien inn på smør-emnet som allerede er i gang; og hvor det gjøres en fantastisk innsats.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support