NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 11 Des 2018 17:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Dette forumet er beregnet på diskusjoner angående personer, slekter og forhold i tiden før 1660. Diskusjoner som dreier seg om nyere slekter vil bli slettet, med mindre de tilhører den eldre slektskretsen i et allerede opprettet forumemne. Emner skal opprettes på slektsnavn eller personens patronymikon. Blir trafikken stor vil det vurderes geografisk oppdeling.

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Feb 2013 14:48 

Er det mogleg, ved hjelp av samtidige kjelder, å dokumentere ein kvalitetsikra genealogisk streng frå Olav Haraldsson (den digre og heilage) fram til personar som lever i dag, f.eks. Statsråd Anniken Huitfeldt ?
(I følge Wikipedia skal ho vistnok ha adelege anar, men eg anar ikkje :)

Anita Holck, Peter S. Lunga med fleire, starta på eit godt arbeid i nokre trådar på brukarforumet i Digitalarkivet:
http://forum.arkivverket.no/topic/17209 ... %20heilage
http://forum.arkivverket.no/topic/17215 ... n-hellige/

Om ein hadde lykkast med eit slikt arbeid, ville det utan tvil være til stor nytte i mange av dagens mellomalderdiskusjonar, både her og andre stadar.
Med ein kvalitetsikra genealogisk streng på plass, blir det sjølvsakt enklare å hekte på andre ætter og.

Kjeldene for eit slikt arbeid ligg nok der, spørsmålet er sjølvsagt om kvaliteten på dei er god nok for moderne genealogisk bevisførsel.

Sist endret av Leiv Magne den 07 Feb 2013 21:11, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2013 16:00 

Unnskyld, men hvem fanden skulle det interessere - selv om det var mulig? Anniken kan vel selv besørge sin egen anetavle. Jeg nøyer meg med å konstatere at jeg i likhet med Mark Twain nedstammer (ikke kvalitetssikret) fra en venn av familien.

Geirr

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2013 21:13 

Genealogiane frå Olav Haraldsson (d.1030) til Håkon 5. Magnusson (d.1319), og frå Håkon vidare til Ingerd Ottesdatter (Rømer) (d. 1555), ser for meg tilforlatelege ut.
Frå Ingerd og framover mot personar som levde på 1800-talet, eksisterar det vel opp til fleire moglege ættesamband? I denne siste tidsbolken er vel kjeldetilfangsten noko større og, so moglegheita for kryssjekking mot fleire kjelder er sjølvsagt bedre her.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2013 21:17 

Ja ja anetavla til Huitfeldt er vel ikke av så stor interesse utenom hennes egen slekt, men jeg kan trøste Leif Magne at han ikke er aleine med å finne etterkommere til Olav Haraldson. Jeg viser til Langslet ( iflg Cappelen, den mest leste historiker i Norge) sin bok "Norges Konger" på side 45 nevner at Olav Haraldson "den hellige", sitat:"Med Astrid fikk han datteren Ulvhild, som seinere ble inngiftet i den saksiske hertugslekten (som har slektssamband til vårt nåværende kongehus)". Langslet oppgir ingen kilder for sin påstand. Jeg bare nevner det fordi det finnes sikkert noen som gjerne vil vite slektsleddene mellom Olav Haraldson og vår kongefamilie. Kongestoff fenger jo. Bare ta en titt i ukebladene.
Vel, noen vil vel si; at så dypt kan jeg synke at jeg bryr meg om kongestoff. Da svarer jeg: Hvorfor ikke?
Hilsen Per Otto "Hoffdullemann"

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2013 21:29 
Site Admin

Leiv Magne skrev:
Genealogiane frå Olav Haraldsson (d.1030) til Håkon 5. Magnusson (d.1319), og frå Håkon vidare til Ingerd Ottesdatter (Rømer) (d. 1555), ser for meg tilforlatelege ut.

Hvis du mener at den første linja går via Kong Sverre (finnes det flere?) så er det vel nå relativt stor enighet om at han ikke var av kongsætt.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2013 22:30 

Nei, ikkje bland Kong Sverre inn i denne genealogien Leif, du finn innlegget til Peter S. Lunga, datert 30 Juni 2011, her: http://forum.arkivverket.no/topic/17215 ... n-hellige/ (same som eg og linka til i mitt første innlegg!)
Peter leverer der anane frå Håkon 5. Magnusson attover til Olav Haraldsson, saman med kjeldebaserte fotnotar.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2013 22:40 
Site Admin

Leiv Magne skrev:
Nei, ikkje bland Kong Sverre inn i denne genealogien Leif, du finn innlegget til Peter S. Lunga, datert 30 Juni 2011, her: http://forum.arkivverket.no/topic/17215 ... n-hellige/ (same som eg og linka til i mitt første innlegg!) Peter leverer der anane frå Håkon 5. Magnusson attover til Olav Haraldsson, saman med kjeldebaserte fotnotar.

Takker pent for den oppklaringen. Selv er jeg ikke engang amatør på middelaldergenealogi, jeg holder meg helst til kirkebøker og skifter fra 1700-tallet og enkelte sporadiske utflukter til 1600-tallet.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2013 02:18 

Då oldemora mi i Dale låg for dauden, nær 100 år gammal, kviskra ho til sonesonen, far min: "Du må'kje gløyme at oss kjem 'ta dei huitfeldtske i Sogn". Dét gløymte han heller ikkje, men kva så? Eg veit ikkje om det har funnest "huitfeldtske" i Sogn, men dersom dette var tilfelle: Kva gjør eg med det?

På Sunnmøre er det ellers slik at alle, absolutt alle, stammar fra gamle storætter som Synesætta og Bjørkedalsætta, og disse ættene skriv seg sjølvsagt fra Giskeætta, Arnungane, som stamma fra Ragnvald Mørejarl. Og sonen hans, Gange-Rolf, fikk jo Normandie (rart at området ikkje blei kalt Sunnmordie), og etterkommaren hans, Vilhelm, tok England i 1066. Altså: For ein sunnmøring å møte dronning Elizabeth (som far min og mor mi har gjort) blir som å møte eit litt fjernt søskenbarn. Ikkje rart at vi sunnmøringar finn på så mykje anna også...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2013 14:20 

Hvorfor akkurat Anniken? Så vidt jeg veit stammer også statsminister Jens Stoltenberg fra Olav Haraldson "den hellige" via Anna Zeitlose Schenk zu Schweinsberg ( Herman Nettum, årboka Totn, digitalarkivet m.m.). Det ser ut til at et betydelig antall nordmenn stammer fra Olav Haraldson via hans datter Ulvhild. Leistad kan ergre seg "grønn", men faktum pr. dags dato så
er det ganske stor interesse for hvem som nedstammer fra Olav "den hellige". Det som blir feil, er at noen trekker inn Harald "Hårfagre" inn i samme anetavla. Så vidt meg bekjent slutter denne anetavla med Harald "Grenske", Olav "den helliges" far. Kanskje de som ønsker å komme lenger tilbake bør undersøke mer hvor denne Harald "Grenske" kommer fra. Foreløbig kan vi si at det er sannsynelig at Jens Stoltenberg, Anniken Huitfeldt og vår kongefamilie nedstammer fra Harald "Grenske" som eldste ledd på denne greina.
mvh POA

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2013 15:57 

Asak, som stort sett aldri har noe konstruktivt å bidra med, behøver ikke å tillegge meg oppfatninger jeg ikke har. Jeg ergrer meg ikke, jeg morer meg. Jeg unner da folk å lage sette opp sine egne anetavler, men den formen for genealogi gikk ut på dato for et par mannsaldre siden og er i dag ikke annet enn en morsom og hyggelig hobby så god som noen annen, fx på linje med å samle på cola-korker. Anetavlegenealogien burde derfor holdes utenfor dette forum.
På innlederens spørsmål kan jeg svare ja, det er mulig. Og det kan lett gjøres ved hjelp av tilgjengelig litteratur, men hvilken betydning det vil ha for middelaldergenealogi eller på dette forum, er meg en gåte.

I utgangspunktet er anetavlegenalogien bare motproduktiv. Gå tyve generasjoner bakover og du har over 1 million tipp x 18 -oldeforeldre i ramma. De deler du med noen millioner andre, for det er bare en meget liten prosent av menneskene som levde i 1300 som har levende etterkommere i dag. Så før eller senere vil alle anetavlegenealoger i prinsippet ende opp med å gjøre det samme. Og jeg akter ikke å frata dem hva glede de nå enn kan ha av det.

Men det er et annet aspekt ved anetavlegenealogien som er direkte negativ, nemlig den honette ambisjon som såvisst ikke avgikk ved døden på 1700-tallet. Tvertimot er det den største lykke en anetavlegenealog kan ha å finne aner med et aldri så lite innslag av blått blod, og dermed gjøre det mulig å øke anerekken med allverdens potentater, mytiske skikkelser, halve og hele guder, like til Noa og Abraham. Og gjerne en helgen eller to, later det til. Men dette er også det mest destruktive aspekt ved anetavlegenealogien, nemlig falskneriene og produksjonen av alt det genealogiske søppel som nettet flommer over av. Og ikke minst de hjernedøde og ørkesløse utvekslinger av meninger, generert ved synsing og innfall. Heller ikke dette forum går fri for slikt tøv, jf. "debatten" om "Smør-tavla" (jeg kan godt forklare hvorfor), de evige gjentagelser av forlengst falsifiserte påstander, den totale mangel på kritisk sans.....

Et sted bør det stoppe. Og visse debattanter bør vurdere hva de har å bidra med, utover det å spre
sine virus på dette forum som i det minste skylder den genealogiske forskning å holde en viss standard - det er tross alt seriøse og dyktige amatører her.

Ha den hilsen dere fortjener!

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2013 21:19 

Sidan det ikkje er rom for virusspreiande anetavlegenealogar på dett forumet, so må eg nok trekke meg.
Men du verden....det var kjekt so lenge det varte ;)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2013 22:08 

Hele innlegget til Leistad oser av negativ omtale. Hvordan kan han si at han morer seg når han skriver et slikt innlegg. Undskyldningen må være at Leistad har en spesiell form for humor???

Forøvrig kan jeg si at jeg har ingen streben etter konglige aner, men det må da også være lov til å ha interesse for kongelig genealogi, likså vel som fattige bønders genealogi. Jeg kan interessere meg for begge deler, men i middelalderen er det naturlig nok ikke så lett å finne ut geealogien til fattige bønder.

Med dette avslutter jeg fra min side debatten i dette forum.
Hilsen Per Otto Asak :ugeek:

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2013 00:29 

He-he, ja, man kan lure. Når en på samme tid snakker om ugologer (tror jeg det var) og tåkefyrster, og ikke skjønner at man setter seg selv i samme bås i samme nu som man bruker et slikt uttrykk, så er det bare til å riste på hodet av.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2013 13:14 

Geirr I. Leistad skrev:
Unnskyld, men hvem fanden skulle det interessere - selv om det var mulig? Anniken kan vel selv besørge sin egen anetavle. Jeg nøyer meg med å konstatere at jeg i likhet med Mark Twain nedstammer (ikke kvalitetssikret) fra en venn av familien.

Geirr

Hvis du ikke har noe interesse av denne tråden eller har noe bedre å fare med, foreslår jeg at du holder deg unna.

DTH

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2013 05:17 

Dessverre er ikke ressurspersonen Leistad interessert i å hjelpe eller veilede de som prøver å nærme seg middelaldergenealogien ut fra de forutsetningene de har. Han er mest interessert i å trakassere, latterliggjøre og nedvurdere de som prøver å lufte tanker og teorier som interesserer den enkelte. Tore Vigerust kunne av og til ha samme tendensen, men for det aller meste var Tore en raus person som gjerne delte sin kunnskap med oss som hadde mindre historisk ballast i utgangspunktet. Leistad derimot oppfører seg som en [uttrykk fjernet av Moderator] og om han får lov å ture fram på denne måten, så vil dette forumet være dødt i løpet av kort tid. Det er i grunnen synd da han uten tvil kunne ha tilført forumet mye kunnskap og rettledning, - ikke minst hva gjelder forskningsmetodikk.

Men om Leistad forventer at vi som deltar her skal ha doktorgraden i ett eller annet middelaldertema fra Universitetet i Oslo, så vil han ganske raskt sitte igjen og debattere med seg selv.

Med vennlig hilsen

Finn Gunnar Oldervik

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2013 21:28 

Jeg kan da prøve å være litt imøtekommende. Det skulle ikke være vanskelig å sette opp den genealogiske forbindelse mellom Olav den hellige og kong Håkon 5. Og fra sistnevnte stammer også fru Ingerd Ottesdatter til Austrått og hennes døtre og dermed et 5- eller kanskje 6-sifret antall nordmenn, iberegnet Annikken Huitfeldt som på farssiden tilhører en velkjent (med unntak for sognegreina til Bjørn Jonsson Dale?) dansk-norsk adelsslekt. Såvidt jeg vet, finnes det en slik oppstilling på Digitalarkivet og dessuten også i tilgjengelig litteratur. Arkivar Einar Jansen har visst en slik oversikt i verket om kong Haakon 7., utgitt til hans 75-års dag i 1947.
Ellers går det vel an å vise til Europäischen Stammtafeln, Serie 3, som utkom i 16 bind fram til 1995. Det finnes vel på UB i Oslo. En fjerde serie på 13 bind kom mellom 1997 og 2011. Verket som kan kjøpes fra forlaget Vittorio Klostermann og i første rekke ment som et hjelpemiddel for historikere, er blitt møtt med kritikk pga. av for dårlig dokumentasjon av mange av de genealogiske forbindelser. Så den som vil kvalitetssikre disse, bør nok begi seg ad fontes.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor denne tråden har noe på dette presumptivt seriøse forum å gjøre. Innlederen mener det vel nok godt, men innlegget virker noe forvirrende. Jeg prøvde ellersd å framføre en noenlunde saklig kritikk av en spesiell form for anetavlegenealogi og vil ikke på noen måte raljere over de mange som har kastet seg over utforskningen av sin egen slekt og har glede av det. Jeg er imidlertid negativ til den formen for anetavlegenealogi som stort sett er en avskrivervirksomhet, hvor de fleste ender opp med å gjøre nøyaktig det samme. Når jeg også ser hvordan genealogisk virus lynfort sprer seg på nettet og øyeblikkelig trykkes til brystet av godtroende og sikkert hederlige amatører, må det da være lov å komme med en advarsel.

Dette har øyensynlig falt mine kritikere tungt for brystet, men noen saklig imøtegåelse av min kritikk av denne formen for anetavlegenealogi har ikke framkommet, bare endel nedsettende karakteristikker av min person. Oldervik som gjennom årene har generert adskillig støy på genealogiske fora, har funnet det nødvendig å ta sin tilflukt til skjellsord. Han behøver heller ikke å skyve min gode venn i over 30 år, Tore Vigerust, foran seg. Jeg vet godt hva Tore mente om om visse genalogiske mis- og utvekster. Og han kjempet en drabelig kamp for å luke dem ut - ikke minst gjaldt det genealogiske bedragerier kolportert ukritisk i mediene.

Ellers har jeg etter beste evne prøvd å bidra med saklige innlegg på noen av trådene hvor jeg har ment å kunne framlegge noe konstruktivt. Men det har vel gått Oldervik hus forbi.

Joda, jeg har nok en spesiell form for humor. Jeg har vel en tendens til å se det absurde i deler av tilværelsen. Det er nok å øse av, ikke minst innen genealogien.

Med absurd hilsen,
Geirbert, ond genealog

Sist endret av Geirr I. Leistad den 12 Feb 2013 15:03, endret 4 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2013 00:00 

Godtfolk,

Jeg må be om at ordbruken endres en smule. La oss ha en saklig tilnærming og en noe mildere tone oss i mellom uten bruk av personkarakteristika.

Mitt forslag er at den som har noe å bidra til i det å sette opp en ane- og/eller etterkommerrekke fra Olav digre til personer nærmere nåtid, jo kan poste sine bidrag som et utgangspunkt for en bredere anlagt diskusjon. Dog må problemstillingen avgrenses en smule, slik at man ikke diskuterer dusinvis av generasjoner på én og samme gang.

Jeg foreslår at vi starter med Olav digre. Hvem kan bidra med henvisninger til hvilke primærkilder vi har for hvilke barn og svigerbarn han hadde, om noen? [Merk: Primærkilder, ikke trykte kompilasjoner fra f.eks. 1899.]

Mvh Are

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2013 01:02 

Sitat fra det siste innlegget til Leistad: "Oldervik som gjennom årene har generert adskillig støy på genealogiske fora, har funnet det nødvendig å ta sin tilflukt til skjellsord."

Jeg går ut fra at Leistads karakteristikk av undertegnede som "Tåkefyrste" og "ugolog" utelukkende er ment som en positiv betegnelse. Jeg kan i alle fall ikke huske at Leistad fikk noen advarsel fra moderator (Are Gustavsen) for denne karakteristikken av noen av sine meddebattanter.

For øvrig har jeg ingen planer om å føre verken persondebatter eller andre debatter her videre, så jeg kan trøste både Leistad og andre med at dette blir mitt siste innlegg her.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2013 04:12 

Vær vennlig å lese mitt innlegg ovenfor. Det har en generell adresse, ergo er den inkluderende overfor alle deltakere av dette forum. Om noen føler at enkelte innlegg er av en slik natur at det er på sin plass å reagere, så gir retningslinjene en veiledning på dette punktet: Gi beskjed til moderator.

Som moderator vil jeg som et utgangspunkt nødig fjerne eller redigere innlegg, da dette vil innebære grader av sensur. Jeg foretar imidlertid en fortløpende vurdering av nytteverdien av innlegg som postes. Det vil si at innlegg bør og skal ha et minimum av substans med relevans knyttet til temaet som er startet.

Det er selvsagt tillatt å kommunisere fritt rundt det aktuelle temaet, da innen rimelighetens grenser. Ulike deltakere har ulik bakgrunn og ofte ulik toleransegrad for hvordan en diskusjon påvirker sinnelaget. Grunnregelen er derfor at det forventes en høflig og sivilisert tone. Samtidig eksisterer det en viss takhøyde, så grensen for hva som er tillatelig eller ei er ikke alltid like absolutt som den ideelt sett bør være. Kontekst er avgjørende. La meg gjenta: Om noe oppfattes som krenkende eller på annen måte gir grunnlag for en reaksjon fra min side: Følg retningslinjene og rapportér hendelsen.

Mvh Are

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2013 10:00 

Sitat fra Leistad: "Oldervik som gjennom årene har generert adskillig støy på genealogiske fora... osv".

Jeg vet ikke helt hva han legger i dette (det er som vanlig litt "tåkefyrstete"), men er det så negativt som jeg tolker det, så er det antakelig noe av det mest usaklige og usanne jeg har sett på genealogiske fora hittil, og gud skal vite at jeg har fulgt med på de fleste de siste årene. Jeg har sjelden møtt en slik kjernekar - og som har slik saklighet og viten - på genealogiske fora som Finn Oldervik.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2013 17:31 

Ang. Olderviks skriverier om Aspa-slekten vil jeg nevne at hans påvisning av at Trond Ivarsson kan være en god erstatning for Trond "Toraldesson" bør anses som en høyst interessant og nødvendig diskusjon og i alle fall ikke betraktes som "støy". Og i et tema i DA for noen år siden hadde jeg et god samarbeid med bl.a. Oldervik, og det førte til at den inntil da ved fornavn ukjente Aspa-datteren Guri Audensd. på Veidholmen omsider ble identifisert. Dette er riktignok litt senere enn middelalderen, men likevel meget nyttig. Regner med at mange andre av Olderviks innlegg også kan være av like stor verdi.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2013 17:58 

Jeg er ikke kompetent til å delta i middelalderdiskusjoner, men jeg leser disse med interesse. Dette gir meg mye lærdom om kildekritikk og metodikk. Finn Oldervik er en av dem som jeg har lært å sette stor pris på, i tillegg til mange andre.

Kravet til at man setter seg inn i stoffet, og har en viss innsikt i det som diskuteres, har jeg forståelse for, men jeg håper takhøyden her på forumet er høyt nok til å romme ulikt kunnskapsnivå og ulike meninger. Ufine sleivspark burde være unødvendig.

God helg!

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2013 20:29 

Jeg blir bare trist over G. L. innlegg og harselering over andre debattanter. I mange år har jeg forsøkt å skanne og publisere middelalder-materiale fordi jeg har blitt oppfordret til det både av det jeg anser som dyktige genealoger som min venn Tore Vigerust og nybegynnere som ønsker å bli bedre innen faget middelalder.

Så opplever jeg at G L setter seg opp på sin altfor høye hest og gjør sitt beste for å tråkke nysgjerrige ned i søla. Dette synes jeg er fryktelig irriterende og synd. Kunne ikke vi klart oss uten slike mennesker på et forum jeg anser som åpen også for kommende generasjon? Eller skal forumet bli bare for de med så høye hester at kameler blir små?

Og er det noe vits i at jeg publiserer middelaldermateriale i det hele tatt?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2013 20:48 

Og Finn Oldervik er utvilsomt den innen miljøet som ikke har vært redd for hypoteser som ikke passer slike som G L. Og da kaller de han tåkefyrste. Jeg vil heller si at noen tåkefyrster forsøker å få et nytt medlem i Finn. Han takker sikkert nei.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2013 23:22 

Jeg kan ikke se at innleggene som er kommet til siden igår har hatt som hensikt å belyse temaet i tittelen i det hele tatt.

Vi kan gjerne opprette en egen tråd for å diskutere enkeltdeltakere og deres individuelle evne eller mangel på sådan til å holde seg til sak og ikke være opptatt av å bedrive personangrep. Men om vi skulle finne på å gjøre noe slikt, så ville alle regler være brutt og hensikten med dette forumet i grunn være spolert.

Så hva ønsker man? Bør jeg kirurgisk slette slette alle bemerkninger som ikke følger tema og samtidig fjerne all etterslengere av ulik natur?

Jeg skal tenke litt på det. Kanskje burde hele denne tråden slettes, slik at Leiv Magne kan få stile sitt spørsmål på ny. Altså begynne på ny frisk?

Hvem har krav på hvilken beskyttelse her?

Mvh Are

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2013 10:26 

Jeg er særdeles glad for at Leif tok til besinnelsen og slettet sitt innlegg fra i natt. Vurderinger av den typen fra en moderator har ingenting i offentlighet å gjøre. Jeg håper bare ikke innlegget har skapt varig skade for forumet.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2013 11:07 

Lars Løberg skrev:
Jeg er særdeles glad for at Leif tok til besinnelsen og slettet sitt innlegg fra i natt. Vurderinger av den typen fra en moderator har ingenting i offentlighet å gjøre. Jeg håper bare ikke innlegget har skapt varig skade for forumet.

Det som har gjort mest skade her tror jeg er mangelen på konsekvens fra moderator. Moderator burde ha grepet tak i slengbemerkningene fra en viss deltaker her fra første stund i stedet for å vente til irritasjonen fra noen som ble utsatt for disse bemerkningene ble så stor at det kom til verbalt uttrykk på forumet.

Hva gjelder Leifs innlegg i natt, så har jeg en mistanke om at det kom fra hjertet, men det er kanskje ikke særlig lurt å være så ærlig som det Leif trolig var.

Hva gjelder min person, så takker jeg for den støtten jeg har fått fra enkelte her, men når det er sagt, så ønsker jeg ikke å være noe tema på et middelalderforum, - så gammel er jeg tross alt ikke :mrgreen: Forøvrig synes jeg å se at også Geirr har inntatt en noe vennligere tone overfor sine meddebattanter i det siste. Det gir meg håp om at dette vil gå seg til etter hvert som vi aksepterer hverandre ut fra det nivå og ståsted vi har, - det er tross alt den felles interessen for middelaldergenealogi som gjør at vi er her.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2013 11:11 

Lars Løberg skrev:

Etter min mening vil det definitivt ikke være slike velmente (og berettigede) innlegg fra moderator som ev. vil være til varig skade for NSFs nyopprettede Middelalderforum,
men snarere den ubehøvlede og arrogante oppførsel man opplever fra enkelte debattanter, og som taler disse og forumet som sådant til liten ære.

Jeg trodde den tid var forbi da sarkastiske og pompøse 'vitenskapelige' innlegg fra akedemia var gangbart og tildels applaudert av likesinnede i NSF innerste sirkler.

Jeg tror det til slutt vil snevres inn en meget liten og eksklusiv gruppe som vil ha glede av et slikt debattforum. Men det er kanskje et slikt forum NSF ønsker seg ?
I så fall er det (nesten) åpne Internett lite egnet for formålet. Lukkede møter i broderskapet vil nok være mer velegnet.
.

Sist endret av Per Nermo den 16 Feb 2013 12:23, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2013 11:59 

Jeg har ikke noe behov for å forsvare verken eget eller andres språkbruk eller bruk av arroganse, humor eller ironi som virkemidler i forumet. Men jeg er helt enig med Finn her. En tidligere og konsekvent bruk av gule kort fra moderators side ville vært å foretrekke. Så mye sagt, moderators oppgave i så måte er å bedrive stille diplomati, altså en vennlig rettledning av det som anses som overgripere i lukket rom og ikke verstingrangeringer i all offentlighet.

Geirr I. Leistad er uten sammenligning vår fremste ekspert på middelalderkilder og middeladerslekter. Skulle han stenges ute fra forumet, sager NSF av grena de sjøl vil sitte på.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2013 12:38 

Lars Løberg skrev:
Jeg har ikke noe behov for å forsvare verken eget eller andres språkbruk eller bruk av arroganse, humor eller ironi som virkemidler i forumet. Men jeg er helt enig med Finn her. En tidligere og konsekvent bruk av gule kort fra moderators side ville vært å foretrekke. Så mye sagt, moderators oppgave i så måte er å bedrive stille diplomati, altså en vennlig rettledning av det som anses som overgripere i lukket rom og ikke verstingrangeringer i all offentlighet.

Geirr I. Leistad er uten sammenligning vår fremste ekspert på middelalderkilder og middeladerslekter. Skulle han stenges ute fra forumet, sager NSF av grena de sjøl vil sitte på.

Jeg er klar over Geirr's kompetanse hva gjelder middelaldergenealogi, men også eksperter må lære å ta hensyn til andre debattanter, samt forstå at ikke alle kan være på samme nivå. Men som nevnt i mitt forrige innlegg, så har jeg lagt merke til en betydelig vennligere tone også fra Geirr i det siste, noe som gir meg håp om at det er plass også for de av oss som ennå ikke er "utlært".

Av den grunn ser jeg fram til å debattere Aspaslekta (slektene) med Geirr når jeg får tid og anledning. Tore Vigerust antydet forøvrig at Leistad hadde en artikkel om denne slekta på beddingen. Om dette medfører riktighet kan kanskje Geirr selv svare på?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2013 13:30 

Mens dere har diskutert rollefordeling har jeg laget et lite innlegg på Digitalarkivets forum. Les gjerne hele eller i det minste den siste del av innlegg # 17: http://forum.arkivverket.no/topic/18256 ... try1551955

Mvh Are

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2013 13:43 

Til dette med moderators rolle og og den enkelte deltakers rolle på dette forumet:

Det heter seg at det er enklere å se tornen andres øyne enn bjelken i sitt eget. Med dette mener jeg at graden av mishagsytringer som er kommet i flere av de trådene som er opprettet bærer preg av at toleransegrensen for kritikk er svært lav.

Samtidig; Det er satt som en grunnregel at tonen skal være høflig og sivilisert. Jeg har samtidig påpekt at om man føler at dette ikke er overholdt så skal forholdet rapporteres til moderator. Om det er noen som har rapportet en eller flere hendelser og dette ikke er kommet frem, så må vi i så fall ta grep og sørge for at kommunikasjonslinjene fungerer. Vær vennlig å gi meg beskjed via genealogen@genealogi.no om rapportérknappen ikke synes å virke.

Poenget er nemlig det at vi ikke ønsker grader av forurettethet blant forumets deltakere, Det forventes derfor at hver enkelt går i seg selv og stiller seg spørsmålet om man er rede til å kaste den første steinen. Om jeg ikke har en god begrunnelse i min innboks så er svaret på dette spørsmålet nei!

Flere av deltakerene i denne tråden synes å være på nett i dette øyeblikk. Er det derfor noen spørsmål knyttet til dette nå med en gang?

Mvh Are

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2013 14:56 

AreGustavsen skrev:
Til dette med moderators rolle og og den enkelte deltakers rolle på dette forumet:

Det heter seg at det er enklere å se tornen andres øyne enn bjelken i sitt eget. Med dette mener jeg at graden av mishagsytringer som er kommet i flere av de trådene som er opprettet bærer preg av at toleransegrensen for kritikk er svært lav.

Samtidig; Det er satt som en grunnregel at tonen skal være høflig og sivilisert. Jeg har samtidig påpekt at om man føler at dette ikke er overholdt så skal forholdet rapporteres til moderator. Om det er noen som har rapportet en eller flere hendelser og dette ikke er kommet frem, så må vi i så fall ta grep og sørge for at kommunikasjonslinjene fungerer. Vær vennlig å gi meg beskjed via genealogen@genealogi.no om rapportérknappen ikke synes å virke.

Poenget er nemlig det at vi ikke ønsker grader av forurettethet blant forumets deltakere, Det forventes derfor at hver enkelt går i seg selv og stiller seg spørsmålet om man er rede til å kaste den første steinen. Om jeg ikke har en god begrunnelse i min innboks så er svaret på dette spørsmålet nei!

Flere av deltakerene i denne tråden synes å være på nett i dette øyeblikk. Er det derfor noen spørsmål knyttet til dette nå med en gang?

Mvh Are

Jeg har sagt det jeg har på hjertet om dette, men jeg er slett ikke sikker på om jeg har blitt forstått.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2013 19:10 

Jeg har også sagt mitt, og selv om jeg selv nok aldri kommer til å kunne bidra med stort her, så synes jeg at det meste som tas opp på forumet er interessant, og ønsker selvfølgelig - som sikkert de aller fleste - at Leistad fortsetter på forumet. Men han må også tåle å bli satt på plass når han går over streken - og det tåler han helt sikkert også (det kan umulig være første gangen han har lagt seg ut med andre debattanter) :D

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2013 22:55 
Site Admin

I en alder av 60 år og etter 20 år på nettet burde jeg ha lært meg å ligge unna tastaturet sent på kvelden. Jeg mener alltid det jeg skriver, men det er ikke alltid like hensiktsmessig å skrive alt en mener.

Nå har jeg bestemt meg for ikke å følge dette forumet lenger. Jeg kan ikke noe om middelaldergenealogi, og har heller ikke planer om å sette meg inn i det. Jeg holder meg til tida med skifter, kirkebøker og folketellinger, og trives best i mylderet på 1700-tallet.

Jeg ser at Are har alle forutsetninger for å styre dette forumet alene, og vil anbefale deltakerne her å følge hans retningslinjer.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Feb 2013 22:05 

Det kan jo hende historikeren Huitfeldt selv har noen innspill her, selv om hovedfagsoppgaven hennes var om samtidshistorie.

Jeg er en sucker for kjendisgenealogier, og skammer meg heller ikke for det. Anetavlegenealogi er gøy og har stor nytte av faglige innspill sånn at man kanskje kan få en slags motvekt til den voldsomme spredningen av tullegenealogi på nettet.

Å gå fra Anniken Huitfeldt til Olav den Hellige skulle være temmelig lett, ettersom det er ganske grei enighet om linja fra Olav til Inger Ottesdatter (eller tar jeg feil?). Bruker man NBL online kan man finne biografier med fyldige litteraturlister fra Inger Ottesdatter via Jens Bjelke til salmedikter Birgitte Kaas og hennes mann Vilhelm Hartvig Huitfeldt. Det går selvfølgelig an å diskutere kildene grundigere, men dette er vel nokså ukontroversielt også.

På snl.no kan man også lese om slekten Hutifeldt og faktisk følge den generasjon for generasjon til Anniken selv. Her mangler det nok også originale kildehenvisninger, dessverre men det bør vel ikke være så vanskelig å finne ut av (dog kanskje ikke her på middelalderforum).

Topp

InnleggSkrevet: 27 Feb 2013 02:31 

Peter S. Lunga skrev:
Bruker man NBL online kan man finne biografier med fyldige litteraturlister fra Inger Ottesdatter via Jens Bjelke til salmedikter Birgitte Kaas og hennes mann Vilhelm Hartvig Huitfeldt.

Selv om dette blir mange hundre år 'for sent' for dette forum, tillatter jeg meg å rette en faktafeil i siste innlegg:
Birgitte (Hansdatter) Kaas (1682-1761) av Elingård var vel ikke gift med Vilhelm Hartvig Huitfeldt, men snarere (nærmere bestemt i 1713) med generalløytnant Henrich Jørgen (Tønnesen) Huitfeldt (1674-1751).

PS: Peter, hvem er egentlig den Vilhelm Hartvig Huitfeldt som du nevner her, dvs. hvem var hans foreldre ?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2013 13:23 

whoops. det var en liten feil fra meg der ja, Birgitte Kaas var naturligvis gift med Hans Jørgen Huitfeldt, og Valentin Vilhelm Hartvig var sønnen deres. Men som du nevner er dette litt utenfor forumet, og samtidig nokså ukontroversielt.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support