Tusen takk til innlegg fra Per Reidar og Are, som tydligvis nå har ført oss frem til riktig gård på Romerike. Grunnen til at jeg "spør og graver" om dette temaet er noe så banalt som at disse personene inngår blant mine, og en lang rekke andre lokale slekters forfedre, og derfor er det av interesse å få klarlagt noen spørsmål som tidligere ikke har blitt besvart skikkelig. At grunnlaget for min spørsmålstilling ikke møter kravene til hva som forventes i dette forumet beklager jeg, men derfor er det også viktig for meg og andre amatører å bli klar over hva disse forventningene er, slik at "folk som Per Reidar og Are slipper å bruke tid og krefter på å forklare opplagte ting". Til det kan jeg bare si at disse tingene ikke er så opplagte for enhver, og tydeligvis heller ikke for de slektsforskere som i sin tid brukte lange perioder av sitt liv for å fremstille f.eks. Dypvågbøkene, og kartlegge de gamle Tromøyslektene, uten noen av de moderne helpemidlene vi har idag for å holde styr på slektsforholdene. For ytterligere å blottlegge min uvitenhet imøteser jeg eventuelle kommentarer til min tolkning av den sentrale skattematrikkelen som det henvises til, slik at vi er enige om at det også er "opplagt".
I 1647 var Ole Hovind bruker av 4,5 pund i g.nr. 99 Hovin på Nes i Øvre Romerike, som da lå under Solør og Odal fogderi. For det skulle han betale en årlig gårdsskatt på 13,5 riksdaler. Jorden var eiet med 1 pund av Hele Bertelsen i Christiania, og med 3,5 pund av Ole Fervik og Ellef Gjervoll i Tromøy sogn. Hver av disse 3 hadde bøkselsretten til sin individuelle eierpart i gården.
Grunnen til at jeg tidligere har nevnt 9 huder, er at dette er den referanse til jordegodset som benyttes i de nevnte Dypvågbøkene, og de 2 aktuelle Pedersdøtrene hadde 4,5 huder odelsgods hver. Hvordan dette forholder seg til verdien i pund i 1647 kan jeg ikke besvare, heller ikke om 4,5 pund er halvparten av det opprinnelige jordegodset, eller det hele. En teori kan jo f.eks. være at 2 ganger 4,5 pund ble direkte omgjort til samme antall oksehuder, som var det lokale verdimålet i Dypvågdistriktet, men det er det nok umulig å svare på idag. Arkivar O.A. Aalholm ved Aust-Agder arkivet utga i sin tid boken "Sørensens fra Bratteklev, Gjervoll- og Songeætten", som omtaler de gamle Tromøyslektene, men heller ikke der finner man svar på forholdene som gjelder Hovin gård så langt jeg kjenner til.
Spørsmålet blir da selvfølgelig om det finnes annen dokumentasjon i form av gårds- og slektshistorie som kan bidra til å nærme seg forfedrene til Pedersdøtrene, og eventuelt diplomer utover det som fremkommer i Ryghs henvisning til diplom DN XIII 135 fra 1499, vedrørende bøtelegging av bøndene i Nes, Odal, og Eidsvoll, for drapet på foged Lasse Skjold i 1497. Ved denne oversikten er det tydeligvis Bernardinius fra Hovin som representerte gården på det tidspunktet. I det minste et ikke helt vanlig navn. Den nevnte Hele Bertelsen er også et ukjent navn for meg.
Fra de sekundærkildene jeg har nevnt kan det trolig fastslås at de 2 eierene av Hovin fra Tromøy i 1647 var Eilev Nielsen på Gjervoll, og hans bror Oluff Nielsen på Fervik, som begge antas å ha dødd omkring 1650. Begge nevnes som eiere av 4,5 huder i Hovin i odelsmanntallet for 1624, som var deres hustruers morsarv. Eilev Nielsen var gift med Magnhild Jonsdatter, datter av Karen Pedersdatter fra Nes, og Oluff Nielsen var gift med Helje Toresdatter, datter av Joran Pedersdatter fra Nes. Deler av Magnhild Jonsdatters eierpart gikk videre til datteren Joran Eilevsdatter, som på et eller annet tidspunkt skal ha hatt 1 hud og 1 kalveskinn odelsgods, og 0,5 hud kjøpegods, mens det øvrige av disse 2 familienes eierdeler i Nes trolig ble videresolgt. Noe jeg ikke har det minste dokumentasjon til å begrunne !
Som dere forstår så er jeg takknemlig for enhver liten bit av begrunnede fakta som kan føre videre på denne slektslinjen, også fordi de aller fleste slektslinjer i distriktet ellers var ganske stedsfaste i forhold til denne innblandingen av "fremmede" fra Nes i Romerike.
Vennlig hilsen Helge Berntsen
PS: Jeg beklager at jeg ikke har svart og takket tidligere, men påloggingsproblemer i forumet har forhindre meg i det.
|