NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 24 Jun 2018 11:15

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Dette forumet er beregnet på diskusjoner angående personer, slekter og forhold i tiden før 1660. Diskusjoner som dreier seg om nyere slekter vil bli slettet, med mindre de tilhører den eldre slektskretsen i et allerede opprettet forumemne. Emner skal opprettes på slektsnavn eller personens patronymikon. Blir trafikken stor vil det vurderes geografisk oppdeling.

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 13 Des 2012 17:16 

Hei

Jeg gjør et forsøk på og ta opp denne igjen fra det gamle forumet .

Denne Peder Bagge har berettet for Kongen, hvorledes hans Morbroder Biskop Anders Muus har stiftet et Alter i Oslo Domkirke, som nu Presten Hr. Mads Finde i Værge har; ...'

Er det mulig å finne ut hvilken Peder Bagges dette var ?

Når det gjelder evt. foreldre så er jeg primært interesert i hans mor ( søster til Biskop Anders Muus )

Legger ut en link til denne tråd i det gamle forumet , der spesielt Johan Setsaas kom med mye info:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... ak=n#anker

Med vennlig hilsen Bjørn

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jan 2013 00:21 

Bjørn. Det kan nå se ut som om det er mulig å komme videre med dette. Har de siste ukene kunnet konsentrere meg om D.N.22 og D.N.23 ( i forbindelse med temaet erkebiskopens tjenestemenn). Jeg mener det lar seg påvise hvilken Peder Bagge som var biskop Anders Mus sin søstersønn. Utredningen om de to Peder Bagge erinkludert i min lille skrivelse, men ettersom jeg vet at dette er et spm som opptar deg, så tar jeg essensen allerede her.

Peder Bagge-erkebiskopens tjenestemann:
Som vist til tidligere, så eksisterte det en Peder Bagge som tjente erkebiskopen –1532-1537- , og som hadde tilknytning til gården Mæla i Stjørdal. Denne Peder Bagge var båtsmann, og det nevnes så sent som i 1557/59 at han ble brukt til å frakte varer til Bergen;
Per Bage y Styrdallenn for ij ct xlvj voger fisk som hand førde til Bergen fich y fragtt 9 voger 1 pund fisk
(NLR, VI, side 335)

Peder Bagge-Eske Bildes tjenestemann:
En annen og samtidig Peder Bagge, var den med dette navnet som tjente Eske Bilde, og som jeg så vidt nevnte i det eldre innlegget som du viser til over. Denne Peder Bagge er forståelig nok en annen person en erkebiskopens tjenestemann, ettersom han opptrer samtidig, men i Eske Bildes tjeneste. I D.N.22 og i D.N.23 er denne Peder Bagge nevnt flere ggr. i perioden 1529-1537. Han ser først ut til å ha tjent Henrik Krummedige, og deretter altså dennes svigersønn, Eske Bilde. Han er nevnt/ omtalt i følgende dokumenter (hovedsakelig i D.N.22 og i D.N.23, men altså også i et diplom fra D.N.15 );

(D.N.23, nr. 209) (27 november 1529) (Malmø)

(D.N.23, nr. 306) (27. august 1532) (Manstorp)

(D.N.23, nr. 322) (14. januar 1533) (Månstorp)

(D.N.23, nr. 297) (24. juli 1532) (København)

(D.N.23, nr. 302) (16. august 1532) (Månstorp)

(D.N.23, nr, 323) (14. januar 1533) (Månstorp)

(D.N.22, nr. 262) (25. mars 1534) (København)

(D.N.22, nr. 268) (19. august 1534) (Bergenhus)

(D.N.22, nr.278) (25. august 1535) (Bergenhus)

(D.N.22 nr. 306) (17 juni 1536) (Bergen)
PB omtales som Eske Bildes fuldmektige.

(D.N.23, nr. 437) (9 mars 1537) (Bergenhus)
PB bevitner. Hans segl vedhenger dette diplomet.

(D.N.23, nr. 445) (medio april- medio mai 1537) (ved Bergen)
PB omtales som Eske Bildes fogd.

(D.N.15, nr. 532) (19. mai 1537)
http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=13278&s=n&str=bagge

(D.N.22, nr. 401) (14. juli 1537) (bergenhus)

(D.N.22, nr. 402) (16 juli 1537) (Bergenhus)

(D.N.22, nr. 404) (15 august 1537) (Bergenhus)

(D.N.22, nr. 407) (31. august 1537) (Bergen)

(D.N.22, nr.408) (2 september 1537) Bergenhus
Hans segl vedhenger diplomet.

(D.N.22, nr. 412) (26 oktober 1537 (Bergenhus)
Hans segl vedhenger diplomet.

Det avgjørende beviset for å kunne peke på at det er denne Peder Bagge som er biskop Anders Mus sin søstersønn, er følgende opplysninger:

I 1529, sees det at biskop Anders Mus oppholder seg på gården Valen på sin ferd ned til København. Valen var gården til Henrik Krummedike, og Peder Bagge selv hadde oppholdt seg her flere ganger, til og med over vinteren. Dette kunne selvølgelig være tilfeldig, og biskop Anders Mus sitt opphold kunne blott skyldes at han var en god venn av Henrik Krummedike. (D.N.23, nr. 180) (1529). Men når det omtales i 1532, at Peder Bagge selv var i København, og der forsøkte å få tak i de ting som Anders Mus eide, og som Kong Frederik hadde gitt bort, så kan det neppe være noen tvil om at det er nettopp denne Peder Bagge som var biskopens søstersønn. Peder Bagge forteller også at disse tingene hadde han selv fått av biskopen…
Fru Anne (Henrik Krummediges enke) skriver (til sin svigersønn Eske);
”….Maa j vide Eske at Per Bage badt meg ath jegh skulle scriffue edher tel om handt skulle komme op til edher eller hand skal ffortøge saa lenge ati komme hiit net. Maa j viide at hand hauer lyet paa Valin j aar oc tagyt vel være pa mit gaffn oc nw er hand her vdij byen oc haffuer at bestelle here om nogen tyngest som er ffraa ham tagit som beps (SIC) Mws hand gaff hanum oc alt beps (SIC) Mwsis tyngist som hand hade her vdij byen thaa haffuer konig Ffretdryck gyffuet bort. Nw vel jeg see om jek kand ffaa nogen aff mynne venner tel meg oc ffly ham det ygen Per Bage som handt haffuer mest…..” (D.N.23, nr. 297) (1532) (København)

Jeg mener med dette å ha godtgjort at det er denne Peder Bagge som i 1538 nevnes som biskop Anders Mus sin søstersønn
(NRR I, side 56)
http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=riksreg1&sideid=29&innhaldid=2&storleik=

Som vist til over, foreligger det i hvert fall 3 diplomer der Peder Bagges segl vedhenger. Ved å sammenligne disse med seglet til den Peder Bagge på Fossen på Toten som nevnes i 1553, så vil en også kunne bringe på det rene hvorvidt disse to er samme person (….hvilket ikke er like selvsagt naturligvis…)
(D.N.3, nr. 1173) (1553)
http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=3471&s=n&str=

Vil derfor sterkt anbefale Bjørn, at du bestiller fotografi av disse seglene fra RA…………..

Når det så gjelder spm om hvem av Peder Baggene som var fogd på Nord-Møre, fogd i Strinda, eller kongens båtsmann, skal jeg ikke utdype dette her og nå, men kan bare si at jeg mener å kunne sannsynliggjøre at i det minste erkebiskopens Peder Bagge, var den som var fogd i Strinda, og den som var kongens båtsmann i tiden etter 1538.
Når det gjelder hvem av de to som var fogd på Nord-Møre, er dette noe mer vrient, da dette av flere årsaker kunne passe for begge disse to Peder Bagge (…i hvert fall dersom det viser seg at Peder Bagge på Fossen i 1553 ikke er identisk med Eske Bildes tjenestemann…)

Når det så gjelder biskop Anders Mus sin slektning Peder Bagge, og dennes opphav, er stadig alt like uavklart; Han kan ha vært dansk, like mye som norsk. Kan hende kan hans segl fortelle oss noe, likeledes kan vi muligens stadfeste, eller forkaste at han er identisk med Peder Bagge på Fossen på Toten (etter en sammnligning av seglene).

Pussig er det også, at biskop Anders Mus sitt opphav er ukjent…Dog må vi vel holde det for åpent at han var nært beslektet med de to tidligere geistlige i Norge med det samme navnet.

Med bakrgunn i Anders navnet, skal en heller ikke se bort fra at den Anders Bagge som nevnes flere steder i NRJ (særlig i NRJ V), er en bror av Peder Bagge, og således oppkallt etter biskopen. Så vidt jeg husker, har APB en omtale om når denne døde. Men, jeg vil understreke at det pt. ikke foreligger noen annen indikasjon en navnene Anders og Bagge i kombinasjon, og kan åpne for en slik oppkalling etter biskopen. Det foreligger altså intet annet, så dette må kun ansees som en arbeidhypotese, og intet annet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support