NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 21 Jul 2019 17:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Dette forumet er beregnet på diskusjoner angående personer, slekter og forhold i tiden før 1660. Diskusjoner som dreier seg om nyere slekter vil bli slettet, med mindre de tilhører den eldre slektskretsen i et allerede opprettet forumemne. Emner skal opprettes på slektsnavn eller personens patronymikon. Blir trafikken stor vil det vurderes geografisk oppdeling.

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Munk'erne av Gudbrandsdalen.
InnleggSkrevet: 07 Nov 2012 21:55 

Hei alle sammen,
jeg har lest artikkelen i NST I av S. H. Finne Grønn med samme navn som tittelen på denne tråden. I og med at den er skrevet i 1927 lurer jeg på er det noen som vet hvem som var faren til Henning Guttormssøn nevnt som kongens ombudsmann 1469? Gjelder forsatt oppsettet til Finne Grønn frem til Eline Michelsdatter Munk?

Mvh
Jon C Ringdal

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2012 23:08 

Jon: Velkommen i forumet !

Vel, når det gjelder Munk`ene av Gudbrandsdalen, så ser det ut til at Finne-Grønn`s art. stadig holder ”vann", og supplert selvfølgelig med Sollieds art. fra 1937/38:
Sollied: Kildekritiske undersøkelser vedrørende nogen middelalderslekter: I. Rømer, Gyldenløve, NST 6, (1937/38), side 245f

Denne besvarer i og for seg også det antatte opphavet til Henning Guttormsson (Munk), og som du etterspør:

Etter dette oppsettet, skal altså Henning Guttormsson (Munk) være sønn av Guttorm Benktsson, riksråd, kjent –1419-1434-, bror av Torgaut Benktsson, kjent –1437-1458-. Disse to brødre var så sønner av væpneren Benkt Nikolasson, kjent –1378-1388- .

Begrunnelsene til Sollied og Hougen fremkommer under:

Sollied: Kildekritiske undersøkelser vedrørende nogen middelalderslekter: I. Rømer, Gyldenløve, NST 6, (1937/38):

Side 278/279:

”Slektskapsforholdet fremgår bl. a. av den omstendighet at både Benkt Nicolasson, Guttorm Benktsson og hr.Torgaut Benktsson eide parter i gården Svidre i Lier (DN IV 554. 556. V 655, 798) likesom de alle fører samme vabenvåbenmerke, en bøiet arm (eller bjørnelabb). Da dette vabenmerke og anvendes av Henning Guttormsson - stamfar for Munk'ene fra
Gudbrandsdalen - er det neppe tvilsomt at denne, som (fra annet hold antydet (se ovenfor s. 187),var sønn av Guttorm Benktsson.”

E.Hougen: Hr. Olaf Haakonsson til Nesø. Bidrag til opklaring av hans ætteforhold, NST 6 (1937/38), side 178f.

Side 187:

”l begynnelsen av februar 1455 fulgte Thorgaut Benktsson med Henning Guttormsson (M unk), sysselmann i Nordre Gudbrandsdalen og eier av Blaker i Lom, til Nesøen hvor
Hr. Olaf Haakonsson bekreftet at han haddc overlatt Peter Gudleiksson d. y. på Skedaker Viker i Lom (eller er det Vik i Kvam ?) og Myting i Ringebu, som Hr. Olaf må ha fått av sin slektning Lucia Sigurdsdatter på Skedaker. Er det så urimelig å anta at Henning Munk er Hr. Thorgaut Benktssons brorsønn, sønn av Guttorm Benktsson som eide Munkekvern på Eiker, slik som avdøde redaktør Christoffer Fliflet har antydet i en artikkel i ”Laagen” for få år siden ?”

Jon: Kanskje er det dog på tide med en revisjon eller en oppdatering av denne slekten. En ting som jeg har lurt litt på i denne forbindelse, er at Henning Guttormsson (Munk), ombudsmannen i 1469, i adelslexiconet som Lars Ove har skannet, er gitt et helt annet våpen en det Sollied mfl oppgir, nemlig i nevnte lexicon, bind 1, side 201:

”I skjoldet et svinelaar og been, foden opad: Henning Guttormsen, kongelig ombudsmand i Ggudbrandsdalen i 1469 førte dette waaben. Tab XXXV, nr. 198” (der dette seglet altså er avbildet)

Seglet et i hvert fall ikke noen ”bøiet arm”, det er i hvert fall helt sikkert. Beror det hele på en misforståelse ? Ikke vet jeg, men det er verdt å se nærmere på.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2012 00:43 

Takk skal du ha, både for hilsen og svar.

Mye interessant info som du kom med der som jeg ikke var klar over. Jeg liker ikke å synse, men kan det være at det skjoldet nr 198 i bind I av adelsleksikonet fra 1737 er Henning Guttormssøns personlinge våpen i og med at det er titulert "Guttormsen", mens Hennings slektsvåpen er det som er avbildet som nr. 97 "Munk" i bind II? Det sistnevnte er i hvertfall en bjørnelabb, hva tenker du om dette?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2012 01:03 

Hm... Det synes jeg høres litt merkelig ut...

Nå er det jo ikke utenkelig at en person byttet våpen (jfr. f.eks Nils Jensson (Gyldenløve) som byttet fra et "fugle segl" til "løve seglet" ), men at en person benyttet ulike segl til samme tid, f.eks et segl "privat" og et segl i embets medfør, medfører neppe riktighet. Her må det søkes andre svar.

En løsning er jo å gjennomgå de segl som evt finnes etter Henning Guttormsson (Munk), for å virkelig bringe på det ene at han brukte det ene , eller det andre. For å si den sånn: (..nå skal jeg være litt forsiktig, men endog...) Har Sollied selv sett seglet med "bøiet arm" blitt benyttet av Henning Guttormsson (Munk), så stoler jeg i hvert fall bortiomot 100% på Sollied. Men er dette basert på et utsagn fra Hougen, er jeg ikke like sikker. ( Det er ikke alt som Hougen har publisert som står seg like bra i dag...) :)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2012 01:09 

Ja , er helt enig med deg Johan. Her må man se på hvilke segl Henning Guttormsssøn brukte og dermed se hva man kommer frem til.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Nov 2012 20:11 

Til dette med titulering av våpen i verket fra 1737:

PÅ 1700-tallet eksistererte det fortsatt en forestilling om at man brukte faste slektsnavn (og patronym som faste slektsnavn) i middelalder. Dette er selvsagt en anakronisme. Så når Henning Guttormson sitt våpenmerke er sortert under "Guttormsen" så er dette et utslag av forfatterene (og tidens) manglende kunnskap om de faktiske forhold.

Segl for Henning Guttormsson bør være tilgjengelig som segltegning ved Kjeldeskriftsavdelingen på Riksarkivet (som vel nylig har skiftet navn til noe som er litt vanskeligere å huske). Jeg mener Tore Vigerust har sett på hele dette komplekset endel ganger og at han konkluderte med at koblingen Henning Guttormsson og Guttorm Benktsson var holdbar. La oss uansett (og for sikkerhets skyld) se om en segltegning er å oppdrive.

En gjennomgang av jordegodset til Benkt Nikolasson og hustru Ulvild Torgautsdotter (n. 1400-1413) [på Sem på Eiker] og deres barn vil jo også kunne være interessant.

Mvh Are

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2012 01:19 

AreGustavsen skrev:
Til dette med titulering av våpen i verket frA 1737:

PÅ 1700-tallet eksistererte det fortsatt en forestilling om at man brukte faste slektsnavn (og patronym som faste slektsnavn) i middelalder. Dette er selvsagt en anakronisme. Så når Henning Guttormson sitt våpenmerke er sortert under "Guttormsen" så er dette et utslag av forfatterene (og tidens) manglende kunnskap om de faktiske forhold.

Segl for Henning Guttormsson bør være tilgjengelig som segltegning ved Kjeldeskriftsavdelingen på Riksarkivet (som vel nylig har skiftet navn til noe som er litt vanskeligere å huske). Jeg mener Tore Vigerust har sett på hele dette komplekset endel ganger og at han konkluderte med at koblingen Henning Guttormsson og Guttorm Benktsson var holdbar. La oss uansett (og for sikkerhets skyld) se om en segltegning er å oppdrive.

En gjennomgang av jordegodset til Benkt Nikolasson og hustru Ulvild Torgautsdotter (n. 1400-1413) [på Sem på Eiker] og deres barn vil jo også kunne være interessant.

Mvh Are

Det høres meget fornuftig ut å dobbelsjekke Are, selv om Vigerust gikk god for koblingen. Hvem føler seg kallet til å kontakte den tidligere Kjeldeskriftsavdelingen på RA?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012 00:53 

Vedlegg:
henning guttormsen.png

Fra Engebret Hougens avtegninger finnes denne som sees her.

Alle avtegningene til Hougen finnes her: http://www.genealogi.no/content/engebre ... g-fremover

Du har ikke de nødvendige tillatelsene til å se vedleggene til dette innlegget.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012 01:40 

Rune Nedrud skrev:
Vedlegg:
henning guttormsen.png

Fra Engebret Hougens avtegninger finnes denne som sees her.

Alle avtegningene til Hougen finnes her: http://www.genealogi.no/content/engebre ... g-fremover

Meget interessant, Rune. Hva står det under avbildningen? "Pansret Arm"?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012 05:14 

Ad Henning Guttormsson, kongens ombudsmann i Nordre Gudbrandsdal: Han er nevnt i en lang rekke brev i Diplomatarium Norvegicum (DN), første gang 1431(!), DN 21:322, hvor Elin og Ingebjørg Gisbriktsdøtre kunngjør et jordsalg av sine jordparter i Flå i Bøverdalen. Dateringen må være feil, brevet er bare kjent i avskrift fra det 17. årh. og årstallet er skrevet med arabiske tall. De to kvinnene er vel døtre av Gisbrikt Guttormsson i Andvord som er nevnt 1418-44. Så brevet er helst utstedt engang etter 1444, for Henning Guttormsson er nevnt første gang i 1445. I 1452 får Henning gridsbrev etter å ha drept "Selle" Steinsson (DN 21:470; avskr. av G. F. Lund som sier at brevet tilhører Blaker på Lom).
Henning er nevnt i en rekke brev fram til 1475 og var i hvertfall kongens ombudsmann, dvs. undersysselmann, i Nordre Gudbrandsdal 1463-69. Hans våpensegl er kjent i 5 tilfeller og viser våpenbildet "væpnet arm" i skjoldet. Blant annet på grunnlag av dette har Henning Sollied i hovedsak klarlagt Hennings ætteforhold. Hans far var Guttorm Beinktsson, sønn av væpneren Beinkt Nikolasson, sysselmann over Eiker, Modum og Tverrdalene, og Ulvhild Torgautsdatter. Hennings mor er ukjent, men Henning-navnet er av tysk opphav, så han kunne være oppkalt etter morfaren som da muligens kan være identisk med Henning Augustin d.e.
Henning Guttormsson var trolig gift med en datter (?) av Halldor Sigurdsson på Blaker i Lom, Han er nevnt mellom 1431 og 1464 og hadde våpensegl, kjent fra 5 brev 1430-61.
Henning Guttormson hadde 2 døtre, en unavngitt og gift med Sten Dart n. 1527, med hvem hun hadde sønnen Henning Stensson og flere døtre, samt Birgitte Henningsdatter n. 1519. Hun var gift med en Lasse Olavsson n. 1490-1527. Han kalles Lasse Munk både i 1495 0g 1527 og er følgelig stamfar til den yngre Blakerætten. Tilnavnet Munk gikk vel over til å bli et slektsnavn allerede på 1500-tallet, men opphavet til "Munk'erne av Gudbrandsdalen" er ikke helt som den ikke alltid like pålitelige Finne-Grønn framla det i sin artikkel i NST bd.1. Men han var da heller ingen middelaldergenealog.
Om Henning Guttormssons avstamning fra hr. Guttorm Eiriksson kan jeg vise til min artikkel "Nesøya og nesøygodsets eiere i middelalderen og tidlig nytid", Asker og Bærum historielag, skrift nr. 37 (1997). Henvisningene til DN ovenfor viser til bind og brevnummer.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012 00:48 

Geirr I. Leistad skrev:
Ad Henning Guttormsson, kongens ombudsmann i Nordre Gudbrandsdal: Han er nevnt i en lang rekke brev i Diplomatarium Norvegicum (DN), første gang 1431(!), DN 21:322, hvor Elin og Ingebjørg Gisbriktsdøtre kunngjør et jordsalg av sine jordparter i Flå i Bøverdalen. Dateringen må være feil, brevet er bare kjent i avskrift fra det 17. årh. og årstallet er skrevet med arabiske tall. De to kvinnene er vel døtre av Gisbrikt Guttormsson i Andvord som er nevnt 1418-44. Så brevet er helst utstedt engang etter 1444, for Henning Guttormsson er nevnt første gang i 1445. I 1452 får Henning gridsbrev etter å ha drept "Selle" Steinsson (DN 21:470; avskr. av G. F. Lund som sier at brevet tilhører Blaker på Lom).
Henning er nevnt i en rekke brev fram til 1475 og var i hvertfall kongens ombudsmann, dvs. undersysselmann, i Nordre Gudbrandsdal 1463-69. Hans våpensegl er kjent i 5 tilfeller og viser våpenbildet "væpnet arm" i skjoldet. Blant annet på grunnlag av dette har Henning Sollied i hovedsak klarlagt Hennings ætteforhold. Hans far var Guttorm Beinktsson, sønn av væpneren Beinkt Nikolasson, sysselmann over Eiker, Modum og Tverrdalene, og Ulvhild Torgautsdatter. Hennings mor er ukjent, men Henning-navnet er av tysk opphav, så han kunne være oppkalt etter morfaren som da muligens kan være identisk med Henning Augustin d.e.
Henning Guttormsson var trolig gift med en datter (?) av Halldor Sigurdsson på Blaker i Lom, Han er nevnt mellom 1431 og 1464 og hadde våpensegl, kjent fra 5 brev 1430-61.
Henning Guttormson hadde 2 døtre, en unavngitt og gift med Sten Dart n. 1527, med hvem hun hadde sønnen Henning Stensson og flere døtre, samt Birgitte Henningsdatter n. 1519. Hun var gift med en Lasse Olavsson n. 1490-1527. Han kalles Lasse Munk både i 1495 0g 1527 og er følgelig stamfar til den yngre Blakerætten. Tilnavnet Munk gikk vel over til å bli et slektsnavn allerede på 1500-tallet, men opphavet til "Munk'erne av Gudbrandsdalen" er ikke helt som den ikke alltid like pålitelige Finne-Grønn framla det i sin artikkel i NST bd.1. Men han var da heller ingen middelaldergenealog.
Om Henning Guttormssons avstamning fra hr. Guttorm Eiriksson kan jeg vise til min artikkel "Nesøya og nesøygodsets eiere i middelalderen og tidlig nytid", Asker og Bærum historielag, skrift nr. 37 (1997). Henvisningene til DN ovenfor viser til bind og brevnummer.

Takk for denne omfattende informasjonen Geirr.
Vet du hva slags kilder Henning Sollied har brukt når han har sammenlignet Henning Guttormsen og Guttorm Beinktsson sine våpensegl/våpenmerker og hvor disse evt. er å finne?
Og hva er det som ikke stemmer med S.H. Finne-Grønns artikkel om opphavet til "Munk'erne av Gudbrandsdalen"?

Topp

InnleggSkrevet: 23 Nov 2012 00:09 

Henning Sollied har drøftet slektsforholdene til hr. Torgaut Beinktsson og broren Guttorm Beinktsson i NST VI s.278f. og konkluderer med at Henning Guttormsson er sønn av Guttorm på basis av like våpenmerker: "en bøiet arm (eller en bjørnelabb)" . Han oppgir ikke kilden. Jeg kjenner ikke til noen bevart versjon av Guttorms segl, men Torgaut er belagt med segl både i 1444 og 1450. Våpenmerket til Torgauts far Beinkt Nikolasson er i Norske Sigiller 1101 (1388-97) angitt som "bøiet Arm". Ellers har også Engebret Hougen i samme bind av NST s.187 foreslått Guttorm som Hennings far.
Finne-Grønn som ikke var noen middelaldergenealog, gjør Lasse Munk til sønn av Henning Guttormsson og foreslår Gisbrikt Guttormsson (på Andvord) som Hennings farfar. Henning Guttormsson brukte heller ikke tilnavnet Munk. Det er Lasse Olsson Munk som er ættens agnatiske stamfar.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Nov 2012 00:20 

Geirr I. Leistad skrev:
Henning Sollied har drøftet slektsforholdene til hr. Torgaut Beinktsson og broren Guttorm Beinktsson i NST VI s.278f. og konkluderer med at Henning Guttormsson er sønn av Guttorm på basis av like våpenmerker: "en bøiet arm (eller en bjørnelabb)" . Han oppgir ikke kilden. Jeg kjenner ikke til noen bevart versjon av Guttorms segl, men Torgaut er belagt med segl både i 1444 og 1450. Våpenmerket til Torgauts far Beinkt Nikolasson er i Norske Sigiller 1101 (1388-97) angitt som "bøiet Arm". Ellers har også Engebret Hougen i samme bind av NST s.187 foreslått Guttorm som Hennings far.
Finne-Grønn som ikke var noen middelaldergenealog, gjør Lasse Munk til sønn av Henning Guttormsson og foreslår Gisbrikt Guttormsson (på Andvord) som Hennings farfar. Henning Guttormsson brukte heller ikke tilnavnet Munk. Det er Lasse Olsson Munk som er ættens agnatiske stamfar.

Jeg må først og fremst si takk for oppklaringen din rundt disse tidlige slektsleddene og Finne-Grønns artikkel Geirr, jeg har tenkt en del på dette for å si det sånn.
Har jeg forstått det rett at Henning Sollied konkluderte med at Henning Guttormsen måtte være barnebarn av Beinkt Nikolasson fordi de fører begge "en bøiet arm" som våpenmerke og fordi patrynomikonet Guttormsen passer med Beinkt Nikolassens sønn Guttorm Benktssen som det så vidt man vet ikke finnes noen kjente våpenmerker etter?

Sist endret av JonChristianRingdal den 28 Sep 2013 21:09, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Nov 2012 00:46 

Det har du, Jon Christian. Og Adelslexiconet har under henholdsvis "Bengtsen" og "Guttormsen" med våpenskjold for både Torgaut, Guttorm og Henning, vel etter Klevenfeldt, og alle med forskjellige tolkninger. Men de kan samtlige sees som misfortåelser av "væpnet arm". Guttorms våpen er forresten datert til 1425. Nå går jeg ut av denne debatten og overlater til andre å utrede fx den gamle Blakerætta eller Lasse Munks forfedre. God fornøyelse!

Topp

InnleggSkrevet: 23 Nov 2012 00:55 

Geirr I. Leistad skrev:
Det har du, Jon Christian. Og Adelslexiconet har under henholdsvis "Bengtsen" og "Guttormsen" med våpenskjold for både Torgaut, Guttorm og Henning, vel etter Klevenfeldt, og alle med forskjellige tolkninger. Men de kan samtlige sees som misfortåelser av "væpnet arm". Guttorms våpen er forresten datert til 1425. Nå går jeg ut av denne debatten og overlater til andre å utrede fx den gamle Blakerætta eller Lasse Munks forfedre. God fornøyelse!

Takk for det Geirr, tusen takk for at du og dere andre som innehar stor kunnskap på dette feltet har tålmodlighet til å innlemme oss delvis uvitende i debattene her på forumet.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2014 00:25 

På denne nettsiden http://www.vigerust.net/tore/adel/heraldica_ubo1515.html så står det at Guttorm og Torgaut hadde en [vinge], mens Beint hadde en [arm fra venstre, knyttet hånd] og Henning brukte [oppreist arm, hånden opp].
Er kildehenvisningen det refereres til i denne boken kjente? Hva betyr "M.O. 80 - 14.", "AR" og "M.B. XXV - 18."?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2014 15:59 

Tore Vigerust har på sin nettside i hvertfall gjengitt hele Nysteds våpenbok (feilaktig kalt Rostgaards norske våpenbok), samt i det minste delvis en våpenbokkopi besørget av Henning Sollied, visstnok etter det han kaller "en gammel norsk våpenbok" i Genealogisk-heraldisk samling. Hva signaturene skal bety, aner jeg ikke, og Vigerust har ikke noen opplysninger i så måte. Nysteds våpenbok bygger på materiale innsamlet i Norge, hovedsaklig segl under diplomer, men også skjold, gravsteiner, våpenmalerier etc.. Dette er grovt misforstått av Vigerust. Den såkalte Hirtzholms våpenbok "Insignia quaedam virorum etc." er ikke annet en en alfabetisert og annotert kopi av Nystedts våpenbok, besørget av Nysted selv - det er samme hand. Klevenfeldts norske våpenbok er igjen en kopi av Hirtzholm, men det er ikke den eneste. Schønning har i hvertfall etterlatt 2 versjoner, ytterligere annotert. De er visstnok nå utgitt, uvisst hvorfor. De såkalte norske våpenbøker fra 1700-tallet kan ha en viss kildeverdi forsåvidt som de bygger på tegninger av segl som nå er gått tapt. Men slike samlinger av seglteginger finnes i DRA.
Felles for disse 1700-tallets antikvarheraldiske frambringelser er at de ingen selvstendig kildeverdi har. Deres opplysningene bør i det minste kunne traderes. Fargeangivelsene er naturligvis stort sett grepet ut av luften.
Jeg må be Ringdal glemme disse våpenbokopplysngene, Segl er bevart etter Beinkt Nikolausson, datteren Ingebjørg, sønnen Torgaut og sønnesønnen Henning Guttormsson og viser at de alle hadde våpenmerket "væpnet arm" eller "væpnet, bøyd arm".

Geirr I. Leistad

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2014 15:58 

Takk for informasjonen over Leistad. Vil dette si at man også kan hevde at det er slektsbånd mellom Munk'erne fra Gudbrandsdalen og Jon Smørsætten gjennom Bengtsønnenes mor Ulvhild Torgautsdatter Smør?

Mvh

Jon C Ringdal

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2014 19:06 

Ja. Forbindelsen framgår av slektstavle i min artikkel om Nesøyas eiere i Asker og Bærums historielags tidsskrift. Guttorm Beinktsson, far til Henning Guttormsson (som ikke førte tilnavnet "Munk"), er utvilsomt oppkalt etter sin mormors far hr. Guttorm Eiriksson, Nesøyas plausibelt først kjente eier. Men bemerk at ætten "Smør" bare er en genealogisk konstruksjon som ikke opptrer før enn i annen halvdel av 1500-tallet.

Geirr

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2014 21:32 

Det er jo meget spennende, spesiellt med tanke på den høyt sannsynlige forbindelsen mellom hr. Guttorm Eiriksson og Sudrheimsætten.

Vet du Leistad (eller noen andre for saks skyld) om Guthormum Benedicti nevnt i D.N. VII Nr. 276http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=7615&s=n&str= den samme som Guttorm Beinktsson nevnt før i denne tråden?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Apr 2014 00:26 

Ja, det er vår Guttorm Beinktsson. Alle de verdslige norske utsendinger er velkjente. Bare Eindrid Erlendsson har ridderrang; de øvrige er væpnere. Guttorm er nevnt rett etter Olav Håkonsson som må være født omkring årsskiftet 1379/80 og Guttorm var vel da noe yngre. De har alle beseglet, men dokumentet er en del av chirograf og seglene er vel derfor vedhengt skottenes kopi, dvs. den øvre indentur. Om denne fortsatt finnes, vet jeg ikke.

Geirr

Topp

InnleggSkrevet: 21 Apr 2014 12:56 

Da vet jeg at det virkelig er Guttorm som er nevnt i dette brevet.

Si meg hvem sto høyest i rang etter kongene Erik og Jacob, var det verdsligheten eller geistligheten?

Skottenes kopi burde vel finnes et sted på de britiske øyer (om de fortsatt eksisterer).

Her er foresten en oversettelse av dokumentet for de som er interessert:
http://www.isle-of-man.com/manxnotebook/manxsoc/msvol04/v3p218.htm.

Jon C Ringdal

Topp

InnleggSkrevet: 21 Apr 2014 14:07 

De geistlige, biskopene Aslak i Bergen, Johannes i Oslo (som også er kongens kansler), Arnbjørn på/i Hamar og Thomas på Orknøyene står jo oppført før ridder Eindrid Erlendsson.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014 22:47 

Det var jeg trodde også, men jeg måtte bare spørre uansett.

Jon C Ringdal

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group