NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 16 Jul 2019 17:02

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumregler

Dette forumet er beregnet på diskusjoner angående personer, slekter og forhold i tiden før 1660. Diskusjoner som dreier seg om nyere slekter vil bli slettet, med mindre de tilhører den eldre slektskretsen i et allerede opprettet forumemne. Emner skal opprettes på slektsnavn eller personens patronymikon. Blir trafikken stor vil det vurderes geografisk oppdeling.

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 31 Okt 2012 16:15 

I dag blir det påstått at ca 5% av den norske befolkning kan føre sin slekt tilbake til middelalderen, eldre enn 1550? Det er da mest snakk om norske middelderslekter, men også danske og svenske slekter kan vel regnes med. Så kan man vel utvide med europeiske aner.
Siden jeg har røtter på Romerike så vil Botner- og Hønsislekta være akuell. Kona er også fra Romerike, og er etterkommer etter Halle Torkildsen Botner på 1500-tallet, og undertegnede etterkommer etter Erik Hønsi, Sørum, på 1500-tallet. Både Hønsi og Botner kan påvise en mulig forbindelse tilbake til 1400-tallet hvor det nevnes adelsfolk.
Hønsislektens spredning i Sørum er formidabel. I 1801 kan en finne etterkommere på 12 matrikulerte gårder i bygda av 96 matrikulerte gårder, og da har jeg ikke regnet med den delen som gikk inn i husmannstanden. Noe lignende skjedde med Botnerslekten i Høland. Hvis man studerer Ottesens arbeid er spredningen der veldig lik den som skjedde med Hønsislekta.
Også i tillegg er det mange som stammer fra dansk og svenske adelsslekter.
Selv Erik Rosenkrantz ( som Løberg mener ikke har etterkommere i Norge)har etterkommere i Norge. Gjennom sitt oldebarn Anne Rantzau g. 1642 m Johan Brockenhuus kommer det etterkommere til Norge. Er spredningen like stor der?
Hvis det er like stor spredning fra de danske adelsslektene så vil jeg tro at at nærmere 20% kan spore sine røtter tilbake til middelalderen.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2012 19:31 

per.otto.asak skrev:
I dag blir det påstått at ca 5% av den norske befolkning kan føre sin slekt tilbake til middelalderen, eldre enn 1550?

Hva menes med slekt her? Er det en agnatisk linje bakover, eller regnes kognatiske forbindelser også med?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2012 23:08 

Selvsagt både agnatisk og kognatisk. Kognatisk er vel like viktig som agnatisk og vel så det.
Det ligger en del usikkerhet i agnatiske linjer. som bunner i et utrykk at farsskapet skal man ikke stole på.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2012 00:51 
Site Admin

per.otto.asak skrev:
Det ligger en del usikkerhet i agnatiske linjer. som bunner i et utrykk at farsskapet skal man ikke stole på.

«Min mor», svarte Telemachos, «forteller at jeg er sønn av Odysseus, men det er et klokt barn som vet hvem dets far er.» (Homer : Odysseen)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2012 07:56 

Andelen nordmenn som kan føre noen av sine anerekker tilbake til tiden før 1550 er langt større enn 5 %. I enkelte deler av landet er det nesten ikke til å unngå. Hele Gudbrandsdalen er vel av Brattætt, hele nordre Valdres stammer fra Semelengætta og se bare hva Odd Handegård har dokumentert for Hardanger. Per Ottos eksempel er altså på ingen måte enestående (og ja, jeg var ikke klar over at ER hadde et oldebarn som migrerte hit til lands i tidlig nytid. jeg kommenterte her ut fra Per-Øivind Sandbergs hovedfagsoppgave, men han fulgte ikke ERs etterslekt lengre enn til odelsjordebøkene på 1620- og 30-tallet, og da var de danske alle sammen) Så finnes det andre områder av landet hvor det er komplett umulig, men dette er færre områder, og det blir stadig færre av oss som bare har aner fra en mindre region av landet.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2012 11:15 

Deler av Oppland og Hedmarks befolkning kan nok føre sin slekt tilbake til tiden før 1500. Det finnes en del anerekker der som flere kommer tilbake til, Bratt-slekten er jo allerede nevnt, Hummer er en annen og det finnes noen andre slike eksempler også.

Om vi kan snakke om rene agnatiske eller kognatiske linjer fram til i dag, tør jeg ikke si så mye om, men at men på treet sitt har slike lengre rekker, er altså ikke unikt i den delen av landet.

Så er det dessverre slik at kildetilfanget noen ganger er mangelfullt, og da får man stoppe opp rekken der hvor spekulasjonene starter. Det er etter mitt syn der dagens slektsforskere ikke klarer å besinne seg. Forhåpentlig kan dette forumet etter hvert bidra til å fastslå status, eller gjerne bare gjenta den, slik at de som ønsker det kan finne ut hvor rekken stopper opp med hensyn til faktisk mulig og etterrettelig forskning.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2012 12:27 

Rune Nedrud skrev:
Deler av Oppland og Hedmarks befolkning kan nok føre sin slekt tilbake til tiden før 1500. Det finnes en del anerekker der som flere kommer tilbake til, Bratt-slekten er jo allerede nevnt

Stemmer nok det ja ;)

Ville bare prøve det nye forumet for å sjå hvordan det virket :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2012 16:32 

Rune Nedrud skrev:
Deler av Oppland og Hedmarks befolkning kan nok føre sin slekt tilbake til tiden før 1500. Det finnes en del anerekker der som flere kommer tilbake til, Bratt-slekten er jo allerede nevnt, Hummer er en annen og det finnes noen andre slike eksempler også.

Med bestemor frå Vingerom kan eg nok klare å finne både Bratt, Hummer og Handingmand i mitt slektstre. Det eg nok må gjere ein jobb med er å kvalitetssikre informasjonen.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2012 19:36 

Hvis man har forfedre i Hallingdal, er det vel meget stor mulighet for at man kommer tilbake til Gulsvik-slekten i Flå; dvs. i hvert fall tilbake til 1400-tallet.

Forøvrig: Lykke til med nytt forum!

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2012 19:37 

Håvard Moe skrev:
Rune Nedrud skrev:

Med bestemor frå Vingerom kan eg nok klare å finne både Bratt, Hummer og Handingmand i mitt slektstre. Det eg nok må gjere ein jobb med er å kvalitetssikre informasjonen.

Håpet er jo at dette forumet kan være et bidrag til å kvalitetssikre noen av disse linjene. Både med hensyn til dagens status på forskningen, i motsetning til klippe og lime-metoden, og kanskje nye bidrag som kan bringe oss videre.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support