NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017 22:10

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvilke tester anbefales?
InnleggSkrevet: 30 Aug 2012 10:40 

Jeg har testet mt-DNA og 37-markørs Y-DNA. Hva bør neste skritt bli for min del?

Anbefalt fra FTA-DNA er nå å ta Deep Clade for å "komme til bunns" i min haplogruppe. Er dette å foretrekke framfor f.eks. en Family Finder-test?

Topp

Innleggets emne: Re: Hvilke tester anbefales?
InnleggSkrevet: 15 Okt 2012 21:53 

Jeg har tenkt å ta FF-test og mtDNA-test og broren min vil ta en Y-DNA-test. Hvilken leverandør anbefales?

Svaret lå nok i denne debatten på DA, men Arnstein Rønning, alias NNN, har dessverre slettet de fleste av innleggene sine.

http://forum.arkivverket.no/topic/17665 ... a-testing/

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2012 09:11 

Vet du hvorfor han har slettet sine innlegg? har det vært en krangel med DA?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2012 20:08 

Nei, har ikke hørt noe i det siste. Men, han har jo vært veldig misfornøyd med at han ble søkbar i det nye forumet.

Sist endret av Grete Singstad den 23 Okt 2012 21:07, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2012 21:02 

OK, Grete.

Vi kan ellers håpe at noen av DNA-gutta leser dette og kommer med anbefalinger. Det er vel nå familytree-DNA som er størst og også har den største basen å matche mot. Der befinner også Norgesprosjektet seg, som har samlet så godt som alle norske som er testet.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012 00:40 

Jeg anbefaler Family Tree DNA. De har suverent størst database, og de tester ikke medisinsk. Ellers har 23 and me sannsynligvis den beste FF testen, men ikke et like stort utvalg av testere å sammenligne mot. Det er mulig å ta FF-testen hos 23 and me for å konvertere den til FTDNA seinere. Når det gjelder MtDNA bør du ta fullsekvens, mens det på Y-DNA holder med en Y-37 test først. Om du skal utvide den videre avhenger av hvilken haplogruppe du havner i og hvor vanlig din brors 37-markører er.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012 20:14 

Takk for tipset, Jan. Family Tree DNA pleier å ha tilbud rundt juletider, så vi får vente til da.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012 14:04 

Rune Nedrud skrev:
Jeg har testet mt-DNA og 37-markørs Y-DNA. Hva bør neste skritt bli for min del?

Anbefalt fra FTA-DNA er nå å ta Deep Clade for å "komme til bunns" i min haplogruppe. Er dette å foretrekke framfor f.eks. en Family Finder-test?

Family Finder (FF) tester de autosomale genene, de som blander seg vilkårlig fra generasjon til generasjon. Denne testen er nyttig fordi du nesten er garantert å få forholdsvis nære matcher med en eller flere personer, selv om matchene like gjerne kan ligge tidlig på 1600-tallet eller før, og dermed i noen tilfeller være vanskelige eller umulige å finne konkret ut av. Med en slik test vet man heller ikke hvilken linje man faktisk vil matche på, i motsetning til en mtDNA og Y-DNA-test som følger en ren kvinne- og mannslinje bakover. Jeg vil derfor sterkt anbefale å ta en Deep clade test for finne mer ut av disse linjene. Hvis du melder deg på Norgesprosjektet på FTDNA vil du også kunne få konkret råd om hvilke av disse testene du bør ta. Nå vet ikke jeg hvilken Y-DNA-haplogruppe du tilhører, men hvis det skulle være R1a, lønner det seg for tiden å teste enkelt-SNP'er fremfor den standard pakken som FTDNA fortsatt tilbyr for R1a, og råd om dette vil du altså kunne få på Norgesprosjektet. Ta evt. kontakt med en av administratorene.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012 16:30 

Grete Singstad skrev:
Takk for tipset, Jan. Family Tree DNA pleier å ha tilbud rundt juletider, så vi får vente til da.

I forbindelse med slektsforskerdagen fikk Norgesprosjektet en rabattkode som gir bedre priser på nye tester. Rabattkoden er NorwayDNA2012 og gjelder ut året. For å bruke rabatten, må du melde deg inn via prosjektet Norway DNA (Norgesprosjektet) hos Family Tree DNA. Det er normalt ikke mye å spare på å vente. Tester du nå, er det mulig å ha svaret til jul, og det er en god julegave å gi seg selv!

Dette er rabattene (legg på $6 for frakt til Norge):

 Y37: før $149 - nå $129
 Y67: før $238 - nå $209
 mtDNAplus: før $159 - nå $139
 mtFMS: før $299 - nå $209
 FamilyFinder: før $ 289 - nå $209

Legg merke til at de bare gir rabatt på nye tester.

Les evt. Norgesprosjektets eget nyhetsbrev om dette på følgende adresse:

https://docs.google.com/file/d/0B_mTJsL ... tONjg/edit

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012 16:54 

Takk for tipset, Jan. Det blir en fin og spennende julegave!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support