NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017 13:03

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Des 2015 21:05 

Jeg sier det rett ut: jeg forstår kun overfladisk hvordan DNA kan brukes i
slektsforskning. La meg drøfte noen nøkkelbegreper, for ikke å gi et
feilaktig inntrykk av at det skorter på egeninnsats.
Her er et kart som viser personer på svenskesiden med felles aner. Det er
hentet fra 23andme. (Jeg vet 100% sikkert at jeg bærer et svenskt gen, så
derfor kan man utelukke at alle treffene øst på kartet har bare norske
aner.)
Så har jeg kontaktet disse personene i Norge, Sverige, Finland og Moskva,
for å få kunnskap om deres anetavle. Men de svarer bare negativt, eller
ikke i det hele tatt. Med unntak av en kvinne i Østfold som kommer fra
Gløersen slekten. Litt av forklaringen på dårlig respons er at det er så
langt tilbake i tid, jeg anslår det til første halvdel av 1600-tallet eller
før.

Derfor står jeg nå fast. Genomet er også opplastet til FTDNA-nettstedet. Der
står det at hvis jeg betaler, så kan jeg få opplysninger om 5 ledd tilbake
i tid.
Jeg ser at tilsvarende spørsmål er forklart i dette forumet tidligere. Og
derfor spør jeg nå: hvordan kan man klare å finne aner så langt tilbake som
10 ledd? Er det mulig også for kvinner. Hva kan jeg gjøre for å komme i
kontakt med personer med felles opphav. Er det verdt å betale FTDNA for en
test på dette som kommer fra mor, og alle etterkommere har. Vil det hjelpe
meg i å oppspore andre etterkommere av dette omtalte svenske genet.

Er det noen som vet, og orker å forklare litt. Og er det noen her med de
gamle svenske forfedre som har lyst å sammenligne med mitt DNA, på FTDNA,
forklar i så fall hvilken pakke på FTDNA jeg skal kjøpe for å gjøre
sammenligning mulig.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene til å se vedleggene til dette innlegget.

Sist endret av Astrid_Kaardal den 14 Jan 2016 21:35, endret 3 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2015 11:50 

I tilfelle flere enn meg står fast, har møtt veggen og ikke kommer videre oppover i slektstreet via tradisjonell slektsgranskning. Så skriver jeg her bare noen stikkord hva som har skjedd siden første innlegg.

På et forum Ancestor Countries (el.l.) (23andme) var det en genforsker som forklarte meg litt. Så har jeg kjøpt Family Finder på FTDNA, oooog ....: fant en vilt (ikke bokstavelig talt vill) fremmed med mange små, men umiskjennelige match på kromosomene, det mest kontinuerlige segmentet er på X. Denne personen er kontaktet, og befinner seg i det østlige området på vedlagte kart, se ovenfor. En svenske, akkurat som forutsett. Følg med, følg med.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Des 2015 12:04 

Har du fått resultatet av Family Finder?

Dette kartet ditt med DNA-matcher kan tyde på at du kanskje har noe skogfinne-aner nede på Hedmarken? Det kan i tilfelle være langt bak i tid, for finske gener har skikkelig "sisu" (begrenset gen-pool).

Topp

InnleggSkrevet: 27 Des 2015 17:50 

Nei, dette kartet er hentet fra 23andme.com, men det var også et kart på FTDNA og der var der jeg fant en "pin"/tegnestift med en person i Sverige som hadde publisert sin anetavle for mange ledd tilbake. Som gir et håp om å finne en felles gren langt tilbake.

Men jeg har ikke sett noe sted at det finnes en egen test for skogfinner heller, eller: hvor vil du med den opplysningen... Hedmark-tegnestiftene på kartet ovenfor er en kvinne som forekommer flere steder på kartet, hun har røtter i Østfold, Gløersen-slekten og annet.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Des 2015 01:28 

Jeg gikk ut fra at dette kartet viser DNA-matchene dine? Når man får matcher på Hedmark og samtidig i Finland, så er det ofte snakk om skogfinner langt bak i anerøttene. Jeg har det antakelig selv (mange matcher med skogfinneaner), men klarer ikke å finne noen slike egne aner via papirforskningen :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Des 2015 19:58 

Vel, jeg får svare ut i fra det lille jeg kan om DNA. Tegnestiftene på kartet er plassert der medlemmene har oppgitt at de har nålevende slektninger. Jeg har oppgitt disse stedene til å være Canada, Minnesota og Norge. Hensikten er ikke stedfestelse av opprinnelsen til forfedre eller -mødre, men at de som studerer kartet skal kunne orientere seg om hvor nålevende slektninger holder til.

Disse tegnestiftene som du ser på kartet i grenseområdet Norge/Sverige, samt dem som er festet på Finland, angir på hvilken måte etterkommere av våre felles aner har forflyttet seg, og endt opp etter 300 år. Denne distribusjonen av genmaterialet var antagelig forskjellig for 300 år siden.

For å spore opp de aller eldste, så må man kontakte hver og en av personene bak tegnestiftene og spørre hvor deres aner kommer fra, hvis de kan svare på det da. Derfor er det en forhastet slutning å trekke fra tegnestifter på Hedmark og i Finland, at anene har sin opprinnelse derfra.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2015 01:00 

OK - da var det ikke slik jeg trodde.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2016 19:18 

A propos geografi, så viser kartet på FTDNA forhistoriske røtter, og det var kanskje dette du hadde i tankene.

Men nå til fortsettelsen på min jakt: treffet i Sverige viste seg å være en bom, og det skyldes mine sviktende kunnskaper. Siden da har jeg fått vite at det finnes metoder man må følge. Disse fremgangsmåtene er ikke spesielt kompliserte, men de krever nøyaktighet. Det første man gjør, er å lese teori om segmentologi. Det står sikkert forklart flere steder, men her er en blogg http://segmentology.org/

Dernest utfører man en triangulering, som i korthet går ut på å sammenligne matcher. Dette står også utførlig forklart på linken over.
Og endelig skal man foreta chromosome mapping, som står forklart her http://isogg.org/wiki/Chromosome_mapping

Tidsmargin: f l e r e år..., men tradisjonell slektsgranskning tar jo også sin tid, som kommer i tillegg. Så da er det bare å holde humøret oppe og entusiasmen vedlike.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2016 19:12 

Oppdatering: det er mulig å lese direkte fra kromosomene på 23andMe dets geografiske opprinnelse, og for fars-X er dette Broadly Northwestern Europe, som utelukker Skandinavia og Østersjøområdet. Dessuten står det hvilke nasjonaliteter som ikke inngår, som i mitt tilfelle er finland m.fl. Så da vet vi det, og leteområdet er straks blitt mindre i utstrekning.

Tilføyelse: her er det som står ordrett på 23andMe "For example, we have a "Northwestern European" group that contains three reference populations: Britain & Ireland, Scandinavia, and France & Germany. We'll add up the contributions of each of these subgroups, and see if the total "Northwestern European" contribution exceeds the 70 percent threshold. If it did, then we'd report the region as "Broadly Northwestern European"."

Sist endret av Astrid_Kaardal den 14 Jan 2016 18:08, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2016 02:58 

Hei Astrid er du medlem i Norgesprosjektet-DNA på Familytreedna.com?
https://www.familytreedna.com/groups/norway/about

Jeg er en av administratorene i prosjektet og kan kanskje hjelpe deg litt på vei.
For mtDNA er det ikke så mye informasjon å finne da mitokondriell DNA ikke inneholder
like mye informasjon som Y-DNA og Autosomal DNA (Familyfinder).

Du kan lese mer om de forskjellige testene på våre nettsider:
norwaydna.no

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2016 18:30 

davidwhowden skrev:
...
Jeg er en av administratorene i prosjektet og kan kanskje hjelpe deg litt på vei.
For mtDNA er det ikke så mye informasjon å finne da mitokondriell DNA ikke inneholder
like mye informasjon som Y-DNA og Autosomal DNA (Familyfinder).
...
norwaydna.no

Jeg tviler ikke på Norgesprosjektets kompetanse, men med mindre du kjenner denne gåten i detalj, så tror jeg ikke du vet svaret eller kan løse saken på kort tid. Nå nettopp har jeg tatt i bruk Matching Segment Search på GEDmatch, skal deretter bruke triangulering. Den ukjente er en utlending, og som innleggene ovenfor hevder så kan ikke Country of Ancestry på 23andMe si noe mer presist enn Broadly Northwestern Europe, som kan bety alt fra Frankrike & Tyskland, Storbritannia & Irland til Skandinavia.

Det er ikke mitokondriell DNA jeg har brukt ved sammenligninger, men fars-X, som er isolert ved å sammenligne med min fars bror, på FTDNA (Chromosome Browser). Og det er altså denne kromosomdelen som har sitt opphav i Broadly Northwestern Europe. Målet er å finne matcher både autosomale og på fars-X, som passer i en triangulering.

Hvis du kjenner til en fremgangsmåte som gir et raskere svar så vil jeg gjerne vite om det. En svak X-match (GEDmatch) peker mot Devon, England. Et familietre (GEDCOM) med fokusperson som matcher mitt DNA peker mot Cornwall, England. Men det er for svakt grunnlag til å konkludere med noe. Enn så lenge, det kommer flere rådata med tiden som kan gi svar.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2016 22:06 

Hei Astrid.
Siden du nevner Gedmatch og X-kromosomer så er det altså en Autosomal (Familyfinder-test) du nevner.
X-kromosomet er veldig interessant for å finne ut hvor sine Familyfinder-treff hører til i slektstreet,
men X-kromosomet kan føres svært langt tilbake i tid og hvis de treffene man har på X ikke
er spesielt nære på Autosomal (Familyfinder) er det nesten umulig å kunne vite sikkert.
Nå er du heldig å ha en onkel å sammenligne med, da du allerede kan fastlå at dette segmentet av X
er fra din far, så vet du samtidig at det er fra din Farmors side..

Grunnen er som du kanskje vet at X-kromosomet ikke kan arves gjennom to mannsledd (det finnes unntak, men svært sjeldent..)
Du har arvet litt av både din far og mors X-kromosom slik at din X er en kombinasjon av dem begge.
Din far har arvet kun fra sin mor som igjen har en re-kombinert X fra begge sine foreldre.
Din mor derimot har arvet en re-kombinert x fra begge sine foreldre.

Kunnskapen om X-kromosomet er nok ganske begrenset, FTDNA viser hvem man deler
treff med, men "Broadly Northwestern European" forbinder jeg heller med det 23andMe kaller
"Ancestry composition" og kan ikke si noe sikkert om X-kromosomets opprinnelse.
Den tilsvarende testen hos FTDNA kalles "Myorigins", som er en del av Familyfinder-testen.
Begge disse testene er basert på Autosomal DNA..

Autosomal-test/Familyfinder er ikke en enkel test å analysere, da det krever et antall av kjente slektninger.
Noen ganger er man heldig at de som har lastet opp sitt tre er i nær slekt, men det er unntak.
Den beste måten å få snevret inn sine treff er å sammenligne hvem som har treff med hverandre.
Kanskje få flere slektninger til å teste seg (slik du har gjort med din onkel). Familyfinder/autosomal-testen
er langt ifra en enkel test å analysere (hvis ikke treffene er svært nære). Det krever MYE tålmodighet
og det finnes ikke snarveier, men ved å bruke Gedmatch og www.dnagedcom.com har jeg kunnet
snevre inn grupper av matcher. Noen av disse har jeg klart å finne felles slekt med.

Men som nevnt så hadde det vært fint om du og din onkel (hvis han ikke er der) ville vært med i Norgesprosjektet.
Vi har fokus på å kartlegge norske fars og morslinjer, har geografiske prosjekter (på egen nettside).
Og ved å være med har vi mulighet til å gi bedre råd om hvordan resultatene skal tolkes.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2016 22:16 

Det må også nevnes at for å få utbytte av en Autosomal/Familyfinder-test kreves det at man kjenner svært mye om sine forfedre.
Minst 7-8 generasjoner i alle linjer, noe svært få av testere har.. Det er svært mange svenske og finske i databasen, så med svenske forfedre
har jeg ganske mange av disse (men ikke funnet spor av finsk i slektstreet ennå).

Siden jeg har forfedre som har bodd på to kanter av landet, kan jeg også snevre inn mine treff etter geografi.
Min farsslekt er kun vestlendinger fra Sunnmøre i nord til Rogaland i sør. Mens min mor har stort sett svenske, danske, britiske og østnorske forfedre..

Håper du finner ut av mysteriet..

Topp

Innleggets emne: Re: Grønn i DNA: siste vers
InnleggSkrevet: 13 Mar 2016 08:34 

Som en oppdatering: Arbeidet går fremover, jeg har brukt metodene som ekspertene anbefaler og har siden sist kartlagt identiteten til flere autosomale segmenter. Endelig får jeg noen resultater, etter en brokete og uryddig startfase.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support