NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017 22:15

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: FTDNAs nye Big Y-test
InnleggSkrevet: 16 Nov 2013 20:11 

Noen har kanskje lagt merke til et tilbud om 25 % avslag på Big Y-tesen hvis de har gått inn på siden sin hos FTDNA i det aller siste. Det er en test som foreløpig bare tilbys de som allerede har tatt en Y-DNA-test hos FTDNA, slik at man ikke finner den om man går inn fra forsiden og ser på de ulike testene som FTDNA tilbyr.

Det har vært litt diskusjon frem og tilbake i ulike fora og usikkerhet på hva man egentlig får igjen for pengene osv. (introduksjonsprisen er $495 ($695 fra 1. desember), men på denne bloggen http://dna-explained.com/2013/11/16/wha ... the-big-y/ kan interesserte lese nærmere om hva som p.t. synes avklart om testen.

Jeg har for min del slått til på tilbudet, siden jeg har stått stille på R1a-Z284 i flere år, og ikke hatt glede av noen av SNP'ene som så langt er funnet under Z284. Kanskje kan derfor denne nye testen være et gjennombrudd for mitt vedkommende, og for andre som befinner seg under "unknown lines" under sin haplogruppe.

Topp

Innleggets emne: Re: FTDNAs nye Big Y-test
InnleggSkrevet: 17 Nov 2013 01:25 

Jeg har også slått til på denne. Jeg håper at det vil bli flere fra min undergruppe av R1a-L664 som tar testen, slik at vi kan finne ut noe mer om bl.a hvor lenge denne egetlig har vært i Norge.

Dette blir julegaven fra familien, da jeg nå har nok ullsokker og ullskjorter for flere år framover, og jeg har derfor bedt om å få penger som eventuell julegave (for å kunne bestille testen med god samvittighet). DNA-ekspertene sitter nå og gnir seg i hendene og venter på å få analysere resultatene. Dette synes jeg er veldig spennende!

Litt på siden, men samtidig vil jeg fortelle at det i første kvartal 2014 (antatt) kommer en ny og forbedret Population Finder hos FTDNA (og det er jammen på tide). Her vil det bli snakk om å sammenligne mot 50 populasjoner i Europa. For tiden testes den nye PF for fullt. Opplysningene er fra FTDNA konferanse som foregikk i USA nylig.

Topp

Innleggets emne: Re: FTDNAs nye Big Y-test
InnleggSkrevet: 17 Nov 2013 16:19 

Ja, jeg leste om den nye PF på FTDNAs diskusjonsforum i går. Det høres i det minste ut som om det ikke er så lenge til nå, men de sa vel også for et år siden at endringer var "like rundt hjørnet". Vi får håpe det stemmer bedre nå.

Her er ellers en FAQ om Big Y som jeg fant via det samme forumet: http://www.familytreedna.com/faq/answers.aspx?id=27

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support