NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017 22:01

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Chromo2
InnleggSkrevet: 18 Sep 2013 10:42 

Jeg har vært "uheldig" og kommet inn med R1b i et av settene jeg administrerer, hvilket innebærer ekstensiv SNP testing hvis man ønsker å finne den mest nøyaktige plassering på R1b-treet.

Er det noen som har erfaring med Chromo2 eller har synspunkter om denne testen sammenlignet med Geno2? Etter hva jeg forstår er den en del dyrere, men tester langt flere SNPer. Blant annet ser det ut til at de har med P312 som ikke er med i Geno2. Nå har jeg allerede bestilt akkurat den SNPen individuelt siden jeg er en utålmodig sjel, men det kan jo være annet også som viser seg nyttig.

http://www.britainsdna.com/products/ydna

Topp

Innleggets emne: Re: Chromo2
InnleggSkrevet: 18 Sep 2013 11:47 

Dersom vedkommende deltar i et prosjekt, er det vel sannsynlig at du kan legge inn kit nr i denne lenka og søke etter nærmeste match og se hvilke SNP'er disse er positive på og dermed ta noen snarveier på SNP'er. Jeg gjorde det med en I1, testet bare to ekstra SNP'er og fikk positiv på begge. Da hadde jeg allerede kommet dit det er mulig så langt http://www.semargl.me/en/dna/ydna/search/

Topp

InnleggSkrevet: 18 Sep 2013 12:16 

Ja jeg har forsøkt dette gjennom Ysearch, men det er ikke så enkelt. Jeg har ikke mange treff (nærmeste har GD 4 av 67) og ingen har testet noen snipper eller resultatene deres er ikke tilgjengelige. Det eneste jeg vet er at en av dem er bekreftet R1b1a2 (den er grønn) som er det samme som FTDNA´s spådom. Den nærmeste modalen jeg finner på Ysearch er P312 med en GD på 19.

Semargl ser ikke ut til å fange opp mine "kits" av en eller annen grunn.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Sep 2013 12:50 

Jeg fant allikevel mine treff på Semargl ved å søke på et av deres kit nr. Dessverre står det bare Temp xx på alle og ingen haplogruppe utover R1b

Topp

InnleggSkrevet: 18 Sep 2013 14:24 

Ehm. Jeg er visst alt for tidlig ute med å spørre ettersom ingen ennå har fått sine resultater fra Chromo2. De første resultatene er rett rundt hjørnet. Da er det sikkert greit å vente litt og følge med på det som skrives om emnet.

Visstnok tester Chromo2 15 000 SNPer inklusiv alle på ISOGG-treet, mens Geno2 tester 12 316.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support