NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017 12:56

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 52 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Aug 2013 08:45 

Med utgangspunkt i Norgesprosjektet, der opplysningene hentes fra frivillige deltakere som har testet hos FTDNA, kan det pr i dag beregnes følgende fordeling av yDNA (farslinje) i Norge:

I (I1 + I2)=38,3% (I1=33%, I2=5%)
R1a=27,5%
R1b=25,5%
N=2,4% (bl.a skogfinner)
Q=1,9% (60% av Q i Møre/Trøndelag)
G=1,6%
E=1,5%
J=0,9%
A=0,1%

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2013 08:47 

Prosenten for haplogruppe N ville blitt misvisende høy hvis vi skulle tatt inn de rundt 120 norske mennene som har y-testet seg i det skogfinske DNA-prosjektet. Det er nesten ingen skogfinner med i Norgesprosjektet fordi de ikke har opprinnelse i Norge.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2013 10:27 

Jan Myhrvold skrev:
Prosenten for haplogruppe N ville blitt misvisende høy hvis vi skulle tatt inn de rundt 120 norske mennene som har y-testet seg i det skogfinske DNA-prosjektet. Det er nesten ingen skogfinner med i Norgesprosjektet fordi de ikke har opprinnelse i Norge.

Ja, da var vel min kommentar om skogfinner litt unødvendig, selv om det sikkert også er en del med skogfinneaner blant de som er med i prosjektet og som har testet N. Jeg ser forresten at 4 av N-testerne i Norgesprosjektet er fra Elverum, og alle fire har kanskje samme farslinje (Mo/Moe)?

Ellers ser vi her at det er en større prosent R1a enn R1b. Andre statistikker gir en noe større andel med R1b enn R1a. Jeg har i den forbindelse følgende lille amatør-teori: For meg ser det ut som om hedmarkinger har vært særdeles flinke til å DNA teste, og Hedmark er vel et R1a område - eller?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2013 22:13 

De få i Norgesprosjektet som har testet yDNA og fått resultatet haplogruppe G, har stort sett røtter i Møre og Romsdal - i tillegg til en med røtter i Vest-Agder og en i Hordaland. De tilhører vel alle sammen G2a. Flere har fått fastslått undergruppen til G2a3b1a.

Joseph Stalin hadde G2a (sønnesønnen har fått testet sitt DNA). Største konsentrasjon av G (mer enn 50%) finnes i to områder øst for Svartehavet.

Ötzi - ismannen - hadde også G2a. Det samme synes å være tilfelle for den franske kongen Ludvig XVI. Det foreligger et blodig håndklede fra henrettelsen som er blitt testet. House of Bourbon er G2a3b1a (det samme som møringene). De har DNA-testet det balsamerte hodet til Henrik IV av Frankrike, som var Ludvig XVI's forfar i farslinje - og de hadde samme DNA. Les mer utførlig om dette og haplogruppe G her: https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_G-M201

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2013 00:11 

De 4 med N fra Elverumsområdet ser ut til å tilhøre ei eldre undergruppe av N enn den Skogfinske.

Gruppe G2a er spennende. Kan det ha vært Møreblod som fløt i de gamle Franske kongene?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2013 00:21 

Sør-Østerdal slektshistorielag har bidratt med mange tester, og som du er inne på er det en stor andel R1a i det området. Fokuset til slektshistorielaget ha ført til øket interesse, slik at det nå er mange medlemmer som har testet seg uten at laget har bedt dem om det.

Haplogruppefordeling i de forskjellige områdene av Norge er veldig interessant og enda alt for lite utforsket. Det hadde vært spennende å se sammensetningen i gamle norske områder som Herjeldalen og Jemtland. Har den historiske befolkningen i disse områdene sammensetninger som gjør at vi kan se hvor de kom fra?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2013 08:07 

Svenskene har vel vært noe lunkne tidligere når det gjelder DNA-testing, men nå kommer de for fullt. Det er her vi for tiden har den største økningen når det gjelder Norden. Jeg er også interessert i Jemtland og Herjedalen, og har i det siste fått flere matcher med røtter i dette området (autosomal test).

Ellers kjenner vi jo alle til den antatte forbindelsen mellom Møre og "fiffen" i Frankrike... og mens vi snakker om møringer, så er det her vi også finner størst antall som har testet Q. Denne sjeldne gruppen (hos oss) og forbindelsen til amerikanske indianere og eventuelt Attilas hær har jeg skrevet noe om tidligere - her: viewtopic.php?f=4&t=218

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2013 22:12 

Jeg har min egen private statistikk over Norgesprosjektets deltakere på min hjemmeside, sist fra begynnelsen av juli. Den baserer seg på de som til enhver tid er lagt inn under en gitt haplogruppe, slik at f.eks. de med ufullstendig informasjon eller de som har annet opphav enn norsk (men som registreres annetsteds i prosjektet) er holdt utenfor.

Slagsider i statistikken er nevnt av andre ovenfor, noe som ikke er nevnt er de som tester mange linjer som går opp til samme person. For steder der det ellers ikke er så mange testere, kan dette gi store utslag.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2013 01:50 

Det er et godt poeng. Enkelte vil ha flere etterkommere som er testet, så det må være stamfaren eller stammora som telles.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2013 09:56 

Seks personer i Norgesprosjektet har haplogruppe J. Fem av disse har J2, med røtter i Oppland, Telemark, A-Agder, Nordland og Troms. J2 kan vi lese mer om her: http://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_J2

Kun 1 person har J1. Han er etterkommer av en person som døde på Sveio på tidlig 1600-tall, og tilhører en eksklusiv undergruppe som på verdensbasis foreløpig bare har 16 medlemmer testet hos FTDNA (J1-prosjektet). I tillegg til den norske testeren, finner vi blant de andre 15 deltakerne røtter i landene Tyskland (5), Skottland (1), Polen (1), Frankrike (1), Hellas (1), Ukraina (1) og Kazakhstan (1). Men går vi noe lenger bakover i tid, havner vi antakelig i Midtøsten. Mer om dette finnes her: http://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_J-M267

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2013 11:52 

Rosinen i pølsa må vel være han med røtter i Nordland som har testet haplogruppe A. Den er spesiell, og jeg legger inn ei lenke for de som vil gå i dybden: https://en.wikipedia.org/wiki/Macro-haplogroup_A(X-BT)

Norgesprosjektet har klassifisert vedkommende som tilhørende A1a cluster 1. Der havner han i en gruppe med to finner og to engelskmenn. Nordmannen skiller seg likevel noe ut fra disse ved at han er den eneste i undergruppen med DYS458=17, DYS449=34 og DYS570=17.

Les mer om Y-Haplogroup A Project her: http://www.familytreedna.com/public/Haplogroup_A/

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2013 13:06 

Haplogruppe A er spennende. Ettersom han havner i gruppe med finnene og engelskmennene, er det lett å tenke seg at mannslinja må ha kommet til Europa for 1000 år siden eller mer. Haplogruppe A er jo den opprinnelige haplogruppen med sentrale strøk av Afrika som kjerneområde så det er veldig interessant med en så "sein" bevegelse.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2013 16:38 

Vi kan finne opplysninger om paternal linje til kjente slekter i Norge, f.eks:

Falch (Bergen) R1b1a2a1a1b
Falch (Sogndal) I1d
"Slede/Dall" I1-L1301
Holck (Trøndelag) R1a1a
Aalborg (Røros) R1b1a2
Knoff R1b1a2
Monrad (Porsgrunn) I1
Holst (Schlesw/H) I1
von Fyren I2a
Franciscus Italus T1b
Petter Dass R1b1a2a1a1b4
Rosenvinge R1b1a2a1a1
Wölner (Kongsberg) R1a1a
Prytz (Røros) R1a1
Muus (Oslo) R1a1a
...og også de 12 første markørene til Franz Francke som kom fra Sangerhausen til Norge.

Og mange flere kjente og ukjente. Ingen kan garantere at alt dette stemmer, men når flere i samme farslinje har testet, vil man fort kunne se om noe er galt.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2013 17:57 

Vi kan ta en liten test på linja til Petter Dass. Norgesprosjektet viser at dette er kit nr 82542. Dette legger vi inn her (bare nummeret): http://www.semargl.me/en/dna/ydna/search/

Så trykker vi på "Search for genetic matches", og trykker så "submit" (compare 67 markers).

Da får vi opp dette (håper at lenkene virker): http://www.semargl.me/en/dna/ydna/nearest/20703/0/ (nei, den virket ikke, men det spiller ingen rolle)

Her vil du se at de nærmeste matchene har bare en GD (genetisk distanse) på 4, dvs at det er bare forskjell på 4 av de 67 markørene mellom Dass og de første matchene. Trykk da på den nærmeste matchen (kit nr 245670), og du vil finne at nærmeste match til DASS-linja er fra UK. Jeg har gjort det samme med 7 av de nærmeste matchene, og en har ukjent opprinnelse, mens resten er fra UK. Dette burde borge for at linja sannsynligvis er riktig (så vidt jeg kan forstå).

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2013 18:02 

Hvis du har noen gode forslag til kjente eller ukjente slekter med eller uten slektsnavn hvor vi kan finne flere linjer som går tilbake til før 1700, er NSF og undertegnede intereserte. Vi har kjøpt inn et anntall Y-37-tester som vi hadde tenkt å bruke i flere miniprosjekter hvor vi tester mannslinjer tilbake til stampersoner på 1600-tallet eller før.

Vi er spesielt på utkikk etter sammenhenger der vi kan bruke DNA som kilde til å bekrefte eller avkrefte hypoteser eller usikre forbindelser. Det er viktig å vekke det genealogiske miljøet ved å vise at DNA-tester i kombinasjon med slektsforskning er et meget verdifullt hjelpemiddel.

Den som ikke også tar i bruk DNA-tester i sitt slektsforskerarbeid har oversett en vesentlig kilde. Seriøse slektsforskere mener det er uhørt å ikke bruke tingbøker, skifter eller kirkebøker i sitt arbeid. Like uhørt er det strengt talt å ikke benytte DNA-tester dersom det er mulig. Terskelen for å komme i gang er dessverre for høy. Mange må bearbeides i flere år så vi må fortsette å spre det glade budskap!

19. oktober arrangerer vi DNA-treff i Øvre Slottsgate 2b for tredje gang. Sist (i juni) kom annonsering om treffet ut for seint. På NSFs LAN-party for slektsforskere (9. og 10. november) vil vi også ha et hjørne for DNA-interesserte.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013 11:02 

Jan Myhrvold skrev:
Hvis du har noen gode forslag til kjente eller ukjente slekter med eller uten slektsnavn hvor vi kan finne flere linjer som går tilbake til før 1700, er NSF og undertegnede intereserte. Vi har kjøpt inn et anntall Y-37-tester som vi hadde tenkt å bruke i flere miniprosjekter hvor vi tester mannslinjer tilbake til stampersoner på 1600-tallet eller før.

Jeg kommer ikke på noen, men det kan være andre som har forslag til slik testing.

Ellers ser jeg at DNA project Sweden har registrert farslinja til Lars Levi Læstadius. Den finnes hos kit #259547, med resultatet R1a1a-Z284 (L448?) http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A6stadius
Jeg antar at spørsmålstegnet bak L448 betyr at han er blitt foreslått å teste denne SNP'en (mutasjon) L448, da han antas å være L448+.

Du kan studere R1a kartet og finne igjen Z284 og L448 her: http://www.familytreedna.com/public/R1a ... fault.aspx
Legg merke til ca årstall for når de forskjellige mutasjonene oppstod.
Selv er jeg R1a1a1a-L664, og som dere vil se av nevnte kart, holder vi som er L664 litt avstand til resten av familien... :)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013 11:36 

Apropos Sverige, så har de også testet en etterkommer (i farslinje) av Olof Dalkarl Jätte f 1310 Umeå
http://www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=307881

Dette er kit #91655, og han har også testet R1a1a (uten å ha testet ekstra SNP'er).

Olof Dalkarl var morfar til Olof Bure den gamle, så dette er IKKE yDNA'et til Bureätten (men han var en av stamfedrene til ætten) http://sv.wikipedia.org/wiki/Bure%C3%A4tten

Jeg har ingen formening om sannhetsgehalten i "papirarbeidet" når det gjelder lenken øverst.

(jeg har en teori om at det kan være en forbindelse mellom Bureætten og den såkalte Dal slekten i Norge, men da er det i tilfelle snakk om haplogruppen I1)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013 12:21 

Jan Myhrvold skrev:

Gulsvik-ætten fra Flå i Hallingdal er spennende. Den kan føres tilbake til slutten av 1400-tallet i mannslinjen, og siden den har produsert veldig mange diplomer, har det vært mulig å finne veldig mange linjer fra stamfaren, Sigurd Bonde i Gulsvik frem til nåtiden, enkelte selvfølgelig også via kvinnelinjer.

Aspa-ætten fra Aspøya i nærheten av Kristiansund i Møre og Romsdal er også meget interessant. Den yngre Aspa-ætten, også fra slutten av 1400-tallet i mannslinjen, burde også ha mange ættelinjer frem til i dag.

I Gudbrandsdalen har vi Munk-ætten fra Blakar i Lom, Bratt på Bjølstad i Heidal og andre, men om mannslinjen her kan føres frem til i dag, vet jeg ikke. Det samme gjelder Lunner-ætten fra Lunner på Hadeland, som går tilbake til Sørum i Hole på 1400-tallet i mannslinjen. En gren av denne havnet også på Store Re i Stange på Hedemarken (jeg er forøvrig etterkommer både via Stange og Lunner, men da gjennom kvinneledd).

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013 12:30 

Jan Myhrvold skrev:
Haplogruppe A er spennende. Ettersom han havner i gruppe med finnene og engelskmennene, er det lett å tenke seg at mannslinja må ha kommet til Europa for 1000 år siden eller mer. Haplogruppe A er jo den opprinnelige haplogruppen med sentrale strøk av Afrika som kjerneområde så det er veldig interessant med en så "sein" bevegelse.

Jeg har også tenkt at A trolig har vært lenge i Europa (flere tusen år). Men dette er ikke det samme som at denne grenen av A ikke også fortsatt finnes i Afrika, for etter hva jeg skjønner fra diskusjonsfora finnes det knapt afrikanske tester hos kommersielle testere (som FTDNA), bare gjennom tester som har vært foretatt i vitenskapelig øyemed, og der har man vel ikke oversikt per i dag hvordan disse forholder seg til nyere kommersielle tester.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013 12:30 

Gode forslag! Vi trenger hjelp til å finne mannslinjeetterkommere. Har du noen tips eller oversikter over noe lignende mot nyere tid? Kombinert med bygdebøker hender det at en klarer å komme seg til 1900-tallet, og da er vi nært målet. Forøvrig må jeg skryte litt av hjemmesida di Svein Arnolf! Gode og lettforståelige forklaringer om det grunnleggende om DNA.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013 13:27 

Takk! :-) Forhåpentlig kan det være et lite bidrag i å "spre ordet".

Det er utkommet bygdebøker (gårds- og slektshistorie) for den delen av Flå som omhandler Gulsvik, så enkelte linjer til nåtiden vil vi kanskje kunne finne der, men de har jo spredd seg enormt utover - jeg er en etterkommer flere steder selv også, enda jeg har bare lite slekt fra Hallingdal i utgangspunktet.

For Straumsnes, der Aspa ligger, er det også utgitt bygdebøker, selv om de ikke er spesielt gode, men de er dårligst på 1600-tallet og tidligere, så hvis vi finner linjer etter den tid, er jo dette det viktigste.

For Hadeland er det dessverre ikke bygdebøker, men mulighens kan Ole Arild Vesthagen hjelpe oss noe, siden han har studert Lunner-ætten nærmere. Det finnes bygdebøker for Stange, selv om begynner å bli gamle. Det finnes også bygdebøker for Lom, Heidal/Vågå er det vel verre med.

Ellers har jeg to Y-linjer inne til analyse nå, som er klare i løpet av september, dersom det ikke blir utsettelser (det virker som om det er kapasitetsproblemer hos FTDNA for tiden). Den ene går opp til Gausdal/Fron rundt 1700, den andre til Drammen på 1760-tallet, potensielt 1500-tallet i Norderhov.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013 14:00 

Ja, hjemmesida til Svein Arnolf er veldig bra!

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013 15:03 

Etter at kommunistene mistet grepet om Russland, dukker det opp gamle adelsslekter som ikke har tenkt å gjemme seg lenger - snarere tvert om. Det lever etterkommere fra Rurik dynastiets herskere forskjellige steder rundt om i verden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rurik_dynasty

Her kan vi lese litt om hvilke såkalte Rurikid prinser som har latt seg teste: http://www.familytreedna.com/public/rur ... ction=news

Det er satt i gang et Rurikid Dynasty DNA Project. Først finner vi resultatet til 11 "Rurikids Princes" med haplogruppe N. Deretter følger "Rurikids Closet Cousins". Her finner vi 5 finner, 3 svensker, 2 russere, 1 fra Polen og en Stuart fra Skottland.

Som "Varangians - Proto-Rurikids" finner vi også ei slekt med røtter i Elverum (nevnt tidligere i denne tråden).

Så kommer det avdelinger med andre prinser og deres matcher. Noen av matchene hører antakelig ikke hjemme her (uten at jeg har sjekket dette i detalj).

"Princes of Chernigov" har haplogruppe R1a1a, det samme med "Shuyski Princes", "Drucki Princes" og "Belosselsky-Belozersky Princes". "Pozharsky Princes" har haplogruppe I1d og "Princes of Turov and Pinsk" har I2a.

Mannlige "descendants of Rurik on Maternal Branches - Dunin Clan" har R1a1a.
http://www.familytreedna.com/public/rur ... n=yresults

Da kan du sjekke hvor stor genetisk distanse du har til de som kan være aktuelle... Det er ingen i dette prosjektet som har DYS388=10 (dvs R1a-L664), så jeg må minst 5.000 år tilbake i tid for eventuelt å finne en felles forfar her, da L664 er antatt å ha mutert ca år 3.000 f.kr. Alle mine far-far-far-fedre har dermed hatt denne mutasjonen siden (men som sagt - ingen i prosjektet).

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013 15:18 

De skandinaviske DNA-slektningene til Rurik kan ha mannslinjer som var her før Rurik, eller kanskje Raurek, kom til Novgorod på 7-800-tallet. Hvis det stemmer at Rurik var en svensk viking, kan det indikere at hans undergruppe av haplogruppe N1c1 da allerede eksisterte i Skandinavia. Det stemmer overens med ei håndfull testere i Norge og Sverige som deltar i skogfinneprosjektet ettersom de har haplogruppe N. Vi har tre menn med mannslinjer til Hallingdal så langt tilbake at de ikke kan være en del av skogfinsk innvandring. Det samme med en med linje til en lagmann i Vestfold. Disse skandinaviske rurikslektningene kan ha mannslinjer tilbake til en tidlig befolkning i Skandinavia med samme opprinnelse som de finske N1c1-linjene.

Vi vet ikke all verden om språk eller kulturen deres og da er det i dag også feil å definere dem som finsk-ugriske, selv om det ville være en forklarende betegnelse for mange.

Forhåpentligvis vil framtiden gi oss svar på dette som er veldig spennende! Flere tester => flere svar.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013 17:25 

...og mens vi er inne på russere, så finnes også et DNA prosjekt kalt Russian Nobility DNA Project
http://www.familytreedna.com/public/Rus ... n=yresults

Her finner vi tre fra den russiske adelsfamilien Vorontsov
http://en.wikipedia.org/wiki/Vorontsov

Alle tre har yDNA I1-Z73 og videre har de testet positivt for L1301 og L1302. Vorontsov-familien hevder å være etterkommere av "a Varangian noble named Šimon" eller Sigmundr, som levde for ca 1000 år siden. Jeg vet ikke helt hvem dette skal ha vært (av jarle-familie?), men Wikipedia har mer om vedkommende: http://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0imon

Men i samme lille gruppe som disse tre russiske adelsmennene finner vi en etterkommer i mannslinje av den norske adelsslekten "Slede/Dal(l)/Sandvig" eller hva den nå skal kalles. Han har tatt en 67 markørers test, og har testet positiv for Z73 og L1301 som de tre russerne, men har antakelig ikke testet for SNP L1302. Det er en genetisk distanse på 7/7 mellom han og to av russerne, litt mer mellom han og den tredje. En TMRCA kalkulator (tiden bakover til nærmeste felles forfar), gir oss 50% sjanse for at det er ca 30 generasjoner siden disse to hadde en felles forfar. Da er vi vel rundt 1000 år tilbake i tid.

En "utskremt" finne (USA), som antas å være av adelsslekten SLUK fra Åland i mannslinje, har også fått resultatet I1-Z73 og testet positiv for både SNP L1301 og L1302. To birkarlslekter fra Tornedalen er også I1-Z73...

Det er flere i Norgesprosjektet som har resultatet I1-Z73 og som har testet positiv til L1301 og L1302. To fra Trøndelag, to fra Jevnaker, to fra Finnmark, en fra Ringebu og en fra Brandbu. Men ingen har så kort genetisk distanse til russerne som det som vi finner mellom kit #N85663 "Slede/Dall" og kit #215805 Vorontsov (jeg har bare sjekket mot den ene russeren).

Haplogruppen I1-Z73 tror jeg har fått mutasjonen Z73 i Norge. Dette ut fra det faktum at i det verdensomspennende I1-prosjektet til FTDNA finner vi følgende fordeling av de som er I1-Z73:

Norge 43
Sverige 14
England 11
Finland 9
Scotland 3
Russland 2 (3 stk Vorontsovs deltar ikke der)
Ukjent 6

Ser vi bort fra de ukjente, er over 50% av I1-Z73 på verdensbasis fra Norge...

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013 19:34 

Jan Myhrvold skrev:
De skandinaviske DNA-slektningene til Rurik kan ha mannslinjer som var her før Rurik, eller kanskje Raurek, kom til Novgorod på 7-800-tallet. Hvis det stemmer at Rurik var en svensk viking, kan det indikere at hans undergruppe av haplogruppe N1c1 da allerede eksisterte i Skandinavia. Det stemmer overens med ei håndfull testere i Norge og Sverige som deltar i skogfinneprosjektet ettersom de har haplogruppe N. Vi har tre menn med mannslinjer til Hallingdal så langt tilbake at de ikke kan være en del av skogfinsk innvandring. Det samme med en med linje til en lagmann i Vestfold. Disse skandinaviske rurikslektningene kan ha mannslinjer tilbake til en tidlig befolkning i Skandinavia med samme opprinnelse som de finske N1c1-linjene.

Vi vet ikke all verden om språk eller kulturen deres og da er det i dag også feil å definere dem som finsk-ugriske, selv om det ville være en forklarende betegnelse for mange.

Forhåpentligvis vil framtiden gi oss svar på dette som er veldig spennende! Flere tester => flere svar.

Det er interessant at N1c kan være mer omfattende i Skandinavia enn vi/mange hittil har trodd. Jeg har nok også stusset litt over bønder fra 1500-tallet med haplogruppen N1c som jeg har sett. - Men det viser vel at N1c like lite er "finsk-ugrisk" som R1a er "slavisk" (selv om mange fortsatt hevder det).

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013 19:52 

Når det gjelder Rurik, er det visst noen som mener at han var I1 også: Se: http://www.familytreedna.com/public/yDN ... n=yresults testeren 255269.

Jeg ser ham forresten i Rurik-prosjektet som Arnstein har lenket til over her også. Men det er jo helt klart flest N1c i prosjektet, som vel dermed kanskje betyr at N1c er den mest trolige haplogruppen til Rurik.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2013 22:19 

Arnstein skrev:
Med utgangspunkt i Norgesprosjektet, der opplysningene hentes fra frivillige deltakere som har testet hos FTDNA, kan det pr i dag beregnes følgende fordeling av yDNA (farslinje) i Norge:

I (I1 + I2)=38,3% (I1=33%, I2=5%)
R1a=27,5%
R1b=25,5%
N=2,4% (bl.a skogfinner)
Q=1,9% (60% av Q i Møre/Trøndelag)
G=1,6%
E=1,5%
J=0,9%
A=0,1%

Ta en kikk på:

Geographical heterogeneity of Y-chromosomal lineages in Norway (Dupuy 2005)

Her ble det testet Y-DNA til 1766 Norske menn, basert på denne studien er fordelingen rundt regnet:

G+I1= 32%
R1b = 28%
R1a = 27%
I2 = 5%
N = 4%
Q = 2%
J1+J2 = 1%
E = 1%

Som en ser så passer resultatet fra denne studien og resultatet fra Norgesprosjektet godt overens.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2013 00:30 

Abstract og figurer fra artikkelen av Dupuy et al. ligger her:
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3805006079

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2013 17:15 

Elin Galtung Lihaug skrev:
Abstract og figurer fra artikkelen av Dupuy et al. ligger her:
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3805006079

Og hele artikkelen ligger her (pdf) http://www.freewebs.com/rus_anthro/Dupu ... ay_FSI.pdf

Betegnelsene på haplogruppene er jo irriterende, men så vidt jeg har forstått, skal "P*(xR1a)" i all hovedsak være R1b og "BR*(xDE, J, N3, P)" være I1.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2013 08:20 

I dag ble det 10 nye autosomale matcher. Det tror jeg er rekord for min del. To er finske "4th cousins", resten er "Remote cousins". Det ringer ingen bjeller med det samme, men jeg ser at en (Australia) med et Mac-navn (Skotland) er det samme etternavnet som jeg har en match med fra tidligere. Dessuten fikk jeg en ny mtDNA match (morslinja) i dag i "full sekvens". Det interessante her, er at det også her er et Mc-navn i enden av morslinja (2 steps genetisk distanse).

Jeg har nå 12 mtDNA matcher på "full sequence" og 0, 1, 2 og 3 steps avstand. Han med 0 avstand (USA) har et etternavn som høres ut til å være fra Skottland (Alexander) i enden av morslinja si. Han har lagt inn mailadresse, men han svarte ikke på en mail jeg sendte for en tid tilbake. Den ene som jeg har 1-steps avstand til (USA), svarte med en gang. Han har morslinje som går tilbake til Wales, og mener at en av oss må ha havnet der vi er via vikinger.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2013 08:45 

Jeg har i dag 206 matcher (cousins), og det kommer nå ca 5 nye pr uke i gjennomsnitt for mitt vedkommende (det kan gå 14 dager mellom hvert "slepp"). Det begynner å ta av litt etter at FTDNA satte ned prisen på autosomal test (Family Finder) til 99$ (ca 600 nkr).

Det er bare menn som kan teste yDNA (farslinje). Mange av de som har tatt autosomal test for å finne slektninger fra ca 1600 og fram til i dag har også tatt yDNA test. Disse autosomale matchene fordeler seg slik på haplogrupper hos meg:

N=34, R1b=26, I1=20, R1a=9, Q=3, J2a=2, I2=1

Farmor var av finsk avstamming ("100%"). Dette slår ut med at jeg får uforholdsmessig mange matcher med N (N1c1). Det har vært flere såkalte "bottlenecks" i Finland, der befolkningen nesten døde ut, og i mange områder av Finland er derfor befolkningen mer eller mindre i slekt med hverandre - langt ute. Dette fører til at genmassen er slik at man får mange matcher, men at dette ofte er så lang tilbake i tid at det blir vanskelig å finne ut av slektskapet. Du ser det samme fenomenet blant jøder (mye gifte innen samme klan og mange matcher). I tillegg har finnene tatt flere DNA-tester enn noe annet land (i forhold til folketall).

Jeg har mange matcher med røtter på de britiske øyer, og dette gir meg mange matcher med y DNA R1b. Tre av disse har R1b1a2 og har fått et eget merke der det står "Niall" (Niall of the Nine Hostages). De skal da være etterkommere av den irske kongen Eochaid Mugmedon, les mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Niall_of_ ... e_Hostages - uten at jeg har satt meg nærmere inn i hvordan man har kommet fram til dette.

To som har haplogruppe R1b1a2a1a1a1b4 har fått merket "WAMH" ved siden av haplogruppen. Dette er en forkortelse for Western Atlantic Modal Haplotype.

Selv er jeg R1a1a1a-L664, men har bare en liten del R1a blant matchene i den autosomale testen.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2013 11:28 

Før jeg gir meg med DNA og statistikk - og går over til å gjøre noe helt annet de nærmeste dagene, skal jeg ta med hvordan kvinne-fordelingen er når det gjelder mine autosomale matcher og mtDNA. Jeg får flere matcher med opplysning om mtDNA enn yDNA, da både menn og kvinner kan teste mtDNA (morslinja).

H=53, U=20, J=15, V=8, T2=6, K=5, I=3, T1=2, L=1, Z=1, X=1, W=1

H fordeler seg på mange forskjellige undergrupper. Dette er den største mtDNA haplogruppen i Europa ("Mor Europa"). Selv har jeg H5.

Da røttene til den finske farmora mi (som forøvrig døde før jeg ble født) er fra et område nord-øst for Oulu, med finsk, kvensk og samisk befolkning, ser vi mye haplogruppe U blant de autosomale matchene mine.

Jeg har 2 matcher med U5b1b1a. Denne kalles "the Saami motif". Mange av matchene mine har bare fått resultatet U, da de har tatt liten test. Jeg har også 4 matcher som har haplogruppe V1a1a. Dette er også holdt for å være en samisk gruppe med nærmeste slektninger i nordlige del av Iberia, og blant baskere og berbere, se her: https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_V_(mtDNA)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2013 18:12 

Arnstein skrev:
Farmor var av finsk avstamming ("100%"). Dette slår ut med at jeg får uforholdsmessig mange matcher med N (N1c1). Det har vært flere såkalte "bottlenecks" i Finland, der befolkningen nesten døde ut, og i mange områder av Finland er derfor befolkningen mer eller mindre i slekt med hverandre - langt ute. Dette fører til at genmassen er slik at man får mange matcher, men at dette ofte er så lang tilbake i tid at det blir vanskelig å finne ut av slektskapet.

Jeg har testet opptil flere av nær familie med FF, alle sammen, inklusive jeg selv, har matcher med finner eller med personer som har delvis skogfinsk bakgrunn. På PF er min far angivelig 24 % "Russian, Finnish", men jeg har så langt ikke kommet over en eneste finne blant hans aner (dvs. som jeg f.eks. kan finne i Finnemanntallet 1687), men de har jo åpenbart vært der likevel, og kan jo skjule seg bak en eller flere norskklingende Anders Olsen'er. Jeg vet derimot om to skogfinske familier på 1600-tallet på morssiden, men også der kan det sikkert være flere som jeg ikke vet om.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2013 00:08 

Et nytt kart på Wikipedia over spredningen av yDNA - hele verden. Trykk på kartet og få det forstørret: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Worl ... groups.png

Kommentarer til kartet kan leses her: http://dienekes.blogspot.com.au/2013/09 ... roups.html

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2013 07:38 

Jeg har kjørt litt rundt i Sør-England de siste dagene (bl.a. besøkt Stonehenge). Da jeg kom tilbake hadde jeg fått en ny yDNA-match, der alle de første 12 markørene hadde samme verdi som hos meg. Vedkommende har bare tatt en 12-markørers test (røtter på Toten).

Her har vi et eksempel på en som har vært usedvanlig heldig når det gjelder det økonomiske aspektet ved DNA-testing. I og med at han har likt med meg på de 12 markørene han har testet, kan vi allerede (uten å utvide antallet markører og uten nye tester av såkalte SNP'er) fastslå at han er R1a-L664 og positiv for CTS4385. Han er mao R1a1a1a-L664/CTS4385 (se R1a-kartet http://www.familytreedna.com/public/R1a ... fault.aspx ). Han er helt sikkert i gruppen North-Western og vil med stor sannsynlighet havne i gruppen North-Western II, subcluster B2 i DNA-prosjektet "R1a1a and Subclades Y-DNA Project" http://www.familytreedna.com/public/R1a ... n=yresults

Dette begrunner jeg slik: Han har alle de 12 første markørene likt med meg, og har dermed DYS388=10. Alle med en slik verdi på DYS388 og som etterpå har testet for SNP L664, har testet positiv. Ingen kan teste positiv for L664 uten samtidig å være positiv for CTS4385 (mutasjonen L664 skjedde etter mutasjonen CTS4385).

Jeg mener at det er 99% sikkerhet (for ikke å si 100) for at denne vurderingen er riktig. Skulle vedkommende ønske å sjekke for sikkerhets skyld, kan han ta en test for L664. Det koster 39 dollar (ca 250 nkr) og kan gjøres uten at det er nødvendig å sende inn ny prøve...

...og vedkommende har foreløpig bare brukt ca 300 nkr på en 12 markørers yDNA test...

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2013 12:24 

Arnstein skrev:
Et nytt kart på Wikipedia over spredningen av yDNA - hele verden. Trykk på kartet og få det forstørret: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Worl ... groups.png

Kommentarer til kartet kan leses her: http://dienekes.blogspot.com.au/2013/09 ... roups.html

Ta gjerne også en titt på de ulike kartene til Eupedia: http://www.eupedia.com/genetics/

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2013 10:03 

Ei grav fra Vikingetid i Flakstad i Lofoten med levninger av 10 personer er analysert og sjekket for mtDNA. Resultatet ble som følger:

H (motif: 16153A, 16189C, 16304C)
H1a (motif: 16162G)
H2a2a (3 personer - rCRS=revised Cambridge Reference Sequence*)
J1b1 (motif: 16069T, 16126C, 16145A, 16172C, 16192T, 16222T, 16261T)
J (motif: 16069T, 16126C, 16184T)
U4 (motif: 16134T, 16240G, 16286A, 16356C)
U5a (motif: 16192T, 16256T, 16270T, 16291T, 16325C)

Dette er ikke "nær" slekt av meg, men den nærmeste er vel likevel nr 1, som er en mann på mellom 20 og 25 år. Er det andre som finner igjen slekta her?

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 0313003117

*) rCRS=revised Cambridge Reference Sequence: https://en.wikipedia.org/wiki/Cambridge ... e_Sequence

Topp

InnleggSkrevet: 18 Sep 2013 10:54 

Én analyse av skandinavisk DNA:

http://www.eupedia.com/forum/threads/29 ... vian-Y-DNA

Topp

InnleggSkrevet: 18 Sep 2013 21:08 

Arnstein skrev:
Ei grav fra Vikingetid i Flakstad i Lofoten med levninger av 10 personer er analysert og sjekket for mtDNA. Resultatet ble som følger:

H (motif: 16153A, 16189C, 16304C)

16304C tyder på at dette kan være mtDNA haplogruppen H5

Topp

InnleggSkrevet: 18 Sep 2013 23:02 

O.K. Stuvstad skrev:
16304C tyder på at dette kan være mtDNA haplogruppen H5

Ja, jeg har 16304C og er H5.

Det er tre stk i Norgesprosjektet som matcher alle 7 "markørene" til vedkommende som har J1b1. De har maternale linjer til Uvdal, Ø-Eiker og Voss.

En i prosjektet matcher den andre J på alle tre "markører". Vedkommende er J1c2, men har ikke opplyst om maternal linje.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2013 10:20 

Arnstein skrev:

U5a (motif: 16192T, 16256T, 16270T, 16291T, 16325C)

Denne lignet litt på mitt mtDNA; jeg har U5a2a1, og av de nevnte HVR1 har jeg 16192T, 16256T og 16270T felles (for øvrig har jeg 16114A, 16294T og 16526A). Jeg har ikke satt meg inn i finurlighetene omkring dette enda - er det mulig å tolke noe ut fra dette? Jeg har sporet morslinjen tilbake til siste halvdel av 1700-tallet i Lyngen, men foreløpig ikke kommet videre derfra. Både norsk, finsk/kvænsk og samisk opprinnelse er mulig.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2013 18:54 

Geir Aasmoe skrev:
Denne lignet litt på mitt mtDNA; jeg har U5a2a1, og av de nevnte HVR1 har jeg 16192T, 16256T og 16270T felles (for øvrig har jeg 16114A, 16294T og 16526A). Jeg har ikke satt meg inn i finurlighetene omkring dette enda - er det mulig å tolke noe ut fra dette? Jeg har sporet morslinjen tilbake til siste halvdel av 1700-tallet i Lyngen, men foreløpig ikke kommet videre derfra. Både norsk, finsk/kvænsk og samisk opprinnelse er mulig.

Jeg ser at det er 6 stk i Norgesprosjektet som matcher de 4 første "markørene" til denne U5a fra Flakstad, men ikke den siste 16325C. Disse seks har alle røtter på Vestlandet - fra Bergen til Trondheim. For å finne en med verdien 16325C, må vi til Finland. Vedkommende har haplogruppe U5a2c1, men mangler verdien 16291T (som alle de seks fra Vestlandet + vedkommende fra Flakstad har). Denne mangler du også, så vidt jeg forstår.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2013 19:42 

Takk for svar. Jeg har ikke sett så mye på dette emnet, så jeg måtte spørre.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2013 09:30 

En av disse på Flakstad har haplogruppe U4. Vedkommende har ikke fått bestemt hvilket kjønn, men er ung ("juv").

Ingen i Norgesprosjektet matcher vedkommende på mer enn to av verdiene (så vidt jeg kan se), men det finnes to stk i det verdensomspennende U4 prosjektet som matcher vedkommende fra Flakstad på alle fire verdiene. Disse to har kit nr N45699 og N48285. De er plassert i undergruppen U4a1, men har ikke opplyst noe om opprinnelse. Det ville vært av interesse å få greie på hvor i verden disse to (og antakelig vedkommende på Flakstad) har sine røtter...
http://www.familytreedna.com/public/U4mtDNA

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2013 13:43 

Det må være noe galt med telleren til forumet, da økningen i antallet visninger for denne tråden de siste dagene virker usannsynlig.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2013 17:53 

Da får jeg vel avslutte denne Flakstad-seansen med å konstatere at de to som antas å ha fått med seg slaver i graven, begge har nålevende nordmenn som matcher alle DNA-verdiene deres (av de verdiene som ble funnet), mens de to antatte slavene ikke har slike matcher i Norge - dette i henhold til de som hittil er registrert i det nevnte Norgesprosjektet (DNA).

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2013 22:45 

Det er dukket opp et nytt mtDNA (morslinje) i Norge - haplogruppe M1a1. Linja er på papiret foreløpig bare fulgt bakover til Naustdal i Sogn og Fjordane http://forum.arkivverket.no/topic/18733 ... -fjordane/

Denne haplogruppen synes å ha opprinnelse i N-Africa, Midt-Østen og sør-østre deler av Middelhavet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_M_(mtDNA)

Så kan man lure på hvordan denne formoren havnet i Norge... Kanskje noen kan hjelpe til med å finne morslinjen lenger bakover? Jeg ser at det blir spekulert i om dette kan være sigøynerslekt, men da burde det vel heller ha vært M2 osv (så vidt jeg kan forstå). Kanskje er det en fra Vestlandet på korstogsferd som har funnet seg ei vakker dame der nede...

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2013 17:50 

Møringene er frikjent for farskapet til House of Bourbon, jfr DIENEKE's Blog 9. oktober. Husets yDNA er nå fastsatt til R1b1b2a1a1b* (R-Z381*).

http://dienekes.blogspot.com/

I samme blogg 14. oktober kan vi også lese at Napoleons yDNA var E1b1b1b2a1.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2014 17:40 

Det er startet et nytt prosjekt i Sverige for de som tilhører I1-L1302
http://www.familytreedna.com/public/I1- ... fault.aspx

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 52 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet