NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017 22:02

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 13 Jul 2013 23:44 

En jeg kjenner har på papiret maternal linje (mor-mor-mor osv) til Tornedalen på 1700-tallet. Haplogruppen er T2-osv (testet full sekvens). Vedkommende har ingen 0-step match, men har 4 stk 1-step matcher. Alle disse fire har røtter i Finland. Så er det en stk 2-step match - også fra Finland. Så er det 8 stk 3-step matcher - ingen synes å være fra Finland, men noen har opplyst om røtter i England og Tyskland. De andre har navn som også tyder på engelsk eller tysk opprinnelse.

Slik jeg tolker dette, har det kommet en for-mor til Finland - antakelig fra Tyskland eller England for lenge siden. Vedkommende har så spredd sitt mtDNA til flere steder i Finland. Jeg vet at det kan være vanskelig å anslå tidspunkt for en slik ankomst til Finland, men er det noen som kan hjelpe meg med et anslag?

FTDNA sier, at er det snakk om en 0-step match, så er det 50% sikkert at man vil finne en felles ane 5 generasjoner bakover i tid. Skal man være 95% sikker på anslaget, må man gå hele 22 generasjoner bakover i tid (dvs at den felles formoren vil være å finne før man er kommet 22 generasjoner bakover - 95% sikkert). I mitt tilfelle er det ingen eksakt match, men FTDNA sier ingen ting om 1-, 2- og 3-steps matcher...

Hvor langt er det tilbake i tid for en 3-step match?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support