H H H -
Helkand
Hekser
HølondaDet danske familienavnet "Hellekande" ble selvfølgelig uttalt som "Heilljkainnj" i Trondheim, dvs Helkand. En Kristine Hellekande ble brent på bål som heks i Malmø i 1578. Borgermester i Trondheim Anders Helkand ble gift med Karen Hansdatter, datter av fogden Hans Lauritsen. Hans dømte minst to kvinner som hekser, den ene var Berette på Hølonda. Karen er antatt barnebarn av Ludvig Munk. Den antakelsen - og hekseprosessen mot Berette på Hølonda - kan du lese mer om her:
http://home.online.no/~arnsroe/munk.cfmFTDNA kryssmatcher Niels 2 og Niels 3 (meg) med en match som jeg vil kalle "Helkand". Vi har alle tre Anders Helkand som ane, Niels 2 og Niels 3 via datteren Anne, gift Schjelderup. Matchen Helkand via bror til Anne, Peder Andersen Helkand. Denne matchen har mao ikke Schjelderup blant anene.
Jeg har en total matching på 34,01 cM med matchen Helkand (Remote Cousin). Vi matcher hverandre bl.a. på kromosom 2 fra posisjon 133.511.761 - 141.713.836 med en blokk på hele 7,39 cM. På samme sted matches vi begge av Niels 2 med en mindre blokk innen dette området.
Helkand har også meget god oversikt over anene sine, og det viser seg at vi alle tre - i tillegg til Anders Helkand - også har en annen felles ane, nemlig Klemmet på Grøtan i ... Hølonda (selvfølgelig) - tidlig 1600-tall.
Så kan man lure; er denne felles blokken på kromosom 2 rester etter Helkand eller Grøtan? Nå viser det seg at alle tre har en felles blokk også på kromosom 5. Noen av de andre nevnte Schjelderup-etterkommerne matcher oss i samme område på kromosom 2, men ingen andre på kromosom 5, så skulle jeg gjette, så er det felles området vårt på kromosom 2 en arv fra Helkand, mens det på krom 5 i tilfelle fra Grøtan.