NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2017 21:25

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Thomas the Finn
InnleggSkrevet: 08 Mar 2013 22:23 

Jeg fikk autosomalt DNA-treff med ei amerikansk dame som har veldig god kontroll med anene sine. Jeg fant først ingen skandinaviske aner, men litt bortgjemt langt bak i historien hadde hun ført opp at hun var etterkommer av en Thomas Jacobsson, med tilnavnet "the Finn". Thomas reiste fra Värmland i 1656 til New Sweden i Amerika. Den eldste sønnen ble kidnappet av indianere, og ble seinere indianerhøvding. Historien om Thomas the Finn kan du lese her: http://www.colonialswedes.org/Forefathe ... bsson.html

Den ene bestemora mi hadde "100%" finske aner - fra området øst for Oulu. Dette med Thomas the Finn syntes å være den eneste muligheten for slektskap i forhold til dama. Så begynte jeg å undersøke litt rundt dette, og sjekka om jeg hadde noen andre matcher som var felles for oss begge. Da dukket det opp 3 finner som jeg hadde match med og som også etterkommeren av Thomas the Finn hadde som match. Disse hadde aner fra fra områdene øst for Oulu, sør-øst for Oulu og nord-øst for Oulu.

Ved å bruke "chromosom-browseren" som ligger på hver enkelt tester sin DNA-hjemmeside, fant jeg at vi hadde et relativt stort felles område alle fire. Dette var på nesten nøyaktig samme strekning på kromosom nr 1 for alle fire, og med en størrelse på rundt 9 cM.

Jeg vil tro at det er stor sjanse for at vi alle 4 er slektninger av Thomas the Finn, og at han hadde sine røtter i området øst for Oulu.

Det hører med til historien at hun som med sikkerhet vet at hun er en av hans etterkommere, gjør mye av dette for å forsøke å finne etterkommere av indianerhøvdingen. Hun håper at noen av disse skal teste seg...

PS - Finland er det landet som har flest DNA-testere - i forhold til antall innbyggere.

Topp

Innleggets emne: Re: Thomas the Finn
InnleggSkrevet: 09 Mar 2013 10:21 

Veldig interessant. Jeg har litt oversikt over de som kom til Nya Sverige fra 1638 og et par decennier utover. Andelen av skogfinner var stor, men problemet er at de bare hadde vært i Sverige to-tre tiår før de reiste videre. Derfor er det utrolig få av dem som satte nok spor etter seg i kildene.

Selv om det i dagens oversikter står at han kom fra Värmland, kan den opplysningen være feil. Tidligere forskere har hatt en tendens til å Värmlandifisere litt, for det er Värmland som er det mest kjente finneområdet på svenskesida.

Jeg var over i Nya Sverige i november, og de er veldig bevisste på sin skogfinske arv. Jeg var der for å holde foredrag om skogfinnenes kolonisasjon og bruk av finske slektsnavn. Jeg brukte selvfølgelig også litt tid på ett av de viktigste verktøy for å forstå migrasjon og slektsnavn; nemlig y-DNA! Det finnes noen finner der borte som er nevnt med slektsnavn. Slektsnavnene arvet i prinsippet også agnatisk, så det blir spennende når vi får y-testet folk der borte, i Finland og i Finnskogområdet med samme papirmannslinje. Første ønskemål er Mullikka hvor vi allerede har bekreftet at Staffan Pålsson Mullikka (f. c. 1600) som ryddet Vålberget på Grue Finnskog har samme mannslinje som en etterkommer etter Antti Mullikka i Saarijärvi (f. ca. 1535?). På papiret var Staffan Pålsson sønnesønn av Antti. Nå har vi test på mannslinjer etter to av Anttis sønner. Den tredje kan finnes i USA, men jeg har ikke fått tak i rett person enda.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2013 18:19 

Interessant, Jan!

Etterkommeren av Thomas the Finn og jeg har en felles blokk på kromosom 1 fra posisjon 109.342.299 til 116.096.653 = totalt 9,17 cM. En av finnene har match med oss fra nøyaktig samme sted, men avslutter litt tidligere = totalt 8,46 cM felles.

De to andre finnene avslutter "fellesskapet" begge nøyaktig samme sted som etterkommeren og jeg - den ene starter litt seinere og har "bare" 8,27 cM felles, mens den andre starter "fellesskapet" med meg allerede på posisjon 108.665.658 (avslutter likt med etterkommeren) og har dermed 9,54 cM felles med meg.

Rent logisk burde man kanskje da kunne dra den konklusjonen at han med lengst felles blokk med meg også er den som er nærmest meg i slekt. Dette er altså den ene finnen, mens den påviste etterkommeren av Thomas the Finn kommer som nr 2 (9,17 cM).

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2013 21:42 

Dette blir nesten litt rart, for nå fant jeg en match til som deler nøyaktig samme blokk på 9,17 cM med meg og etterkommeren av Thomas the Finn. Han starter akkurat på samme sted på kromosom 1 og slutter akkurat samme sted som oss. Dette er også en finne, og det som er ekstra interessant her, er at han har 6 linjer bakover til forskjellige Siekkinen i Viitasaari, ei linje til Puranen samt ei linje bakover til Matti Raatikainen i Rautalampi på 1700 tallet. Dette er vel "norske" skogfinnenavn?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2013 18:27 

Ja alle disse er gode skogfinneslektsnavn. Spennende med akkurat en slik sammensetning. Artig at de attpåtil er typisk norske som du sier. "Tilfeldigvis" er alle disse tre navnene også y-kromosomtestet....

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2013 17:15 

Her litt mer som også berører den kortvarige kolonien «Nya Sverige» i Amerika.

Papirmessig i mannslinje nedstammer jeg fra en Svend Sivertson som levde på Bøen i Høland fra 1640 tallet. Ut fra manntallene 1664-66 som begge oppgir ham som 48 år gammel, burde denne Svend Sivertson være født rundt 1617. Trolig samme Svend som nevnes på Bøen 1645 i Koppskatten for dette år med sin kvinne (Alloug Pedersdatter), men jeg finner hverken ham, noen Sivert eller noen Peder på Bøen i Lenskatteliste før denne tid, så trolig er han blitt bruker på Bøen rett før 1645.

Etter en 67 markørers Y-DNA test hos FTDNA hadde alle treff med unntak for etterfølgende en genetisk avstand på 4 eller mer (på en 12 markørers test får jeg mengder med treff). Dette ene unntaket gjaldt en gruppe familier i USA, hvor jeg fikk en genetisk avstand på 1.

Disse amerikanerne anser seg som etterkommere etter 2 forskjellige barn til en Peder Andersson (Långåker) som i 1639 ble med skipet Kalmar Nyckel http://www.icyousee.org/kalmar.html på denne seilskutes andre tur fra Gøteborg til New Sweden ved Delaware elvens utløp. Disse amerikanerne har en genetisk avstand på 0 og 1 seg imellom, ved 67 markørers testing. Og siden de er etterkommere etter forskjellige barn av denne Peder Andersson, bekrefter i dette tilfellet at det papirmessige slektskapet stemmer med det biologiske.

Denne Peder Andersson (Långåker) har trolig vært født omkring 1615, og skal ifølge ikke-verifiserbare kilder i USA ha sendt penger til sin far i Sverige Anders Olsson.

Tilsynelatende slet myndighetene i Sverige med manglende frivillig rekruttering til Kalmar Nyckels turer nummer 2 og senere til New Sweden, så det ble introdusert en ny lov, som ga fengslete desertører fra militæret amnesti, om disse og deres familier ble med til Amerika. Disse «desertørene» bestod (ifølge linken over til John R. Henderson; A history of «Kalmar Nyckel») til dels av menn fra grensetraktene mellom Sverige og Finland, som hadde nektet å ta til våpen i den pågående krigen mellom Sverige og Finland.

Slik jeg forstår resultatene, er det statistisk gode sjanser for at denne Peder Andersson som reiste til Amerika i 1639 var en relativt nær slektning av Svend Sivertson på Bøen (jeg forutsetter at min egen papirmessige slektskap til ham stemmer med det biologiske). En mulig blandt mange forklaringer til dette kunne være at Svend Sivertson på Bøen var blandt de som flyttet til Norge i kjølvannet av Hannibal feiden (1644-45), eksempler på disse fra nabobygda Trøgstad er sogneprest Niels Lauritson Muus fra Varberg, og Claus Sivertson Klokker som flyttet rundt 1653 fra samme område syd for Gøteborg.

Eneste måte å eventuelt komme noe videre her, er trolig via arkiver i Sverige.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2013 17:37 

Et avik på -1 på 67 markører er så godt at det er muligheter til å finne ut mer ved utstrakt testing. Har du noen mulighet til å få testet andre mannslinjeetterkommere etter Sven? Ved en test til, vil det være mulig å bekrefte at y-kromosomet ditt virkelig stammer fra Sven.

På svenskesida er det mulig å lese militære kilder (roteringslängder og ruller), tingbøker samt skattelister fra første del 1600-tallet for dine områder. Er du heldig, vil han stå i noen av disse kildene.

Har sett på gårdsnavnet Långåker, og har funnet to gårder som ligger mest "riktig" til i forhold til Høland. Den ene ligger rett sør for Gøteborg, mens den andre ligger nord i Båhuslen i Tanum sogn.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene til å se vedleggene til dette innlegget.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2013 18:29 

Takker for nyttige tips, Jan!

Den Långåker du fant rett syd for Gøteborg sentrum ser ut til å ligge nord for riksgrensen til Halland og dermed Danmark i 1639, så denne burde være spesiellt intressant å sjekke ut videre.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2013 01:13 

FTDNA har laget et anslag over hvor mange generasjoner det er til den første felles forfaren for deg og amerikanerne - i tilfelle du ikke kjenner til dette - trykk på "Tip-knappen".

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2013 16:00 

Bruker jeg denne TIP indikatoren hos FTDNA, og kompenserer for at jeg ikke har felles forfedre med etterkommerne til Peder Andrsson (Långåker) i løpet av de 10 generasjonene bakover til Svend Sivertsson på Bøen, får jeg følgende sansynligheter for felles forfedre med de i USA;

Generations/ Percentage; 11/ 62,64%, 12/ 77,01%, 13/ 86,07%, 14/ 91,69%, 15/ 94,95%, 16/ 96,97%

Nøyaktig hva man skal legge i disse tallene er ikke så godt å si; mer enn 50% sannsynlighet i andre sammenhenger er jo en rimelig høy grad av sannsynlighet.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2013 17:17 

Så vidt jeg skjønner, må du tidligere enn ca 1617 for at du og amerikanerne skal kunne ha en felles forfar. Med de navnene dere ender opp med på stamfedrene, ser det ikke ut til å være noen navnelikhet i umiddelbar nærhet bakover i tid, og ved bruk av TiP, får dere problemer med å komme tilstrekkelig langt tilbake (1 generasjon regnes fra 25-30 år). Men - denne TiP-kalkulatoren tror jeg man skal ta med en klype salt.

Når man jobber med y-DNA, dukker det noen ganger opp et problem som kalles "non-paternity event" - dvs at far er ikke far allikevel. Det trenger ikke å være tilfellet her, men det er greit å ta med seg at en av disse mellom en selv og stamfaren kan ha vært en "luring". I vår tid får vel postbudet skylda.

Edit: Jeg ser nå at ut fra det du opplyser, og anslag generasjoner fra TiP, kan jo dette gå i hop uten at jeg trekker inn dette med "non-paternity event"...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support