NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017 02:38

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Tilbud y-DNA test
InnleggSkrevet: 21 Feb 2013 08:48 

Med fare for på nytt å bli "anklaget" for å være agent for DNA testere, tar jeg likevel sjansen på å legge inn ei lenke til et tilbud hos FTDNA på en 12 markørers test av Y-DNA (farslinja far-far-far osv). 39 dollar - ca 250 norske kroner. Billigere får du det vel ikke.

Den bestilles på nettet og betales på nettet med kreditt-kort. Da får du tilsendt et testsett med børste til å benytte i munnhulen, returkonvolutt og kode til din egen "hjemmeside" der du kan logge deg inn for å se resultatet. Det er så enkelt at selv bestefar klarer dette.

Testen kan seinere enkelt utvides til mtDNA (morslinja) eller Autosomal test (FamilyFinder), uten at du trenger ny test (de benytter den samme"spyttprøven").
http://www.familytreedna.com/landing/Y-DNA12-Promo.aspx

Topp

Innleggets emne: Re: Tilbud y-DNA test
InnleggSkrevet: 21 Feb 2013 16:20 

Dette må da være lov, Arnstein..... :D

Det er som du sier et godt tilbud, og en fin start. Testen kan bygges på videre.

Det er i tillegg verdt å nevne at det er lurt å melde seg inn i Norgesprosjektet når testen er foretatt.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Feb 2013 08:50 

... og hva får du igjen for denne enkle testen?

Jo, du får greie på hvilken haplogruppe du tilhører og kan begynne å studere hvordan denne gruppen oppstod og kanskje hvordan den havnet der den havnet (det finnes mange debattfora rundt den enkelte haplogruppe).

Du får også ei liste over de som på nåværende tidspunkt "matcher" deg med 0 avvik på de 12 første markørene. Noen av disse velger å være "Private", men de fleste legger inn opplysninger om farslinja si så langt bakover som de er kommet på papiret og som regel også en e-mail adresse, slik at de kan kontaktes.

Hvor mange slike treff er det vanlig å få på de første 12 markørene? Det er ikke uvanlig å få flere hundre treff på dette nivået. Selv har jeg bare 16 treff med andre testere på nivået 12 markører. Jeg har haplogruppe R1a, som er en vanlig gruppe i Norge, men jeg har en noe sjelden undergruppe. De fleste treffene mine har røtter i Trøndelag. Men en annen jeg kjenner har haplogruppe I1, og har treff med 625 personer fra hele verden. Men jeg fikk en tredje venn av meg til å ta testen, og den slo ut med haplogruppe Q, som er sjelden i Norge. Han har foreløpig ingen 100% treff i hele verden. Dette er en veldig interessant gruppe som synes å ha dype røtter i Norge, selv om opprinnelsen antas å være i Sibir, og som har en frekvens på mellom 90 og 100% hos indianere i Amerika.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Feb 2013 10:20 

Se også debatten som går på Digitalarkivets brukerforum (om samme tilbud/test):
http://forum.arkivverket.no/topic/18290 ... gsoeyemed/

Topp

InnleggSkrevet: 22 Feb 2013 10:40 

Apropops slektskap mellom indianere og nordmenn - denne artikkelen kom jeg over etter at jeg i sted la inn innlegget om han med haplogruppe Q: http://archaeologynewsnetwork.blogspot. ... Sa105u5QnU

Topp

InnleggSkrevet: 22 Feb 2013 10:45 

Nå roter jeg meg lenger og lenger ut på viddene, men les her om vikinger som antas å ha tatt med seg ei indianerdame til Island: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... s-ago.html

Topp

InnleggSkrevet: 22 Feb 2013 14:29 

... jeg må legge til, at skal testen benyttes til slektsforsking, så er en 12 markørers test for liten. Men dette tilbudet er en rimelig inngangsbillett til et førstebesøk i DNA-verdenen. Den kan påbygges uten nye prøver dersom det føles interessant.

En autosomal test er nok det mest interessante (og morsomste) nå det skal benyttes til slektsforsking.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2013 13:20 

Tilbudet jeg startet tråden med er nå gått opp til 49$, dvs ca 300 n kr. Det er fortsatt billig.

Jeg var innom haplogruppe Q over her. Den er som nevnt sjelden i Europa, og nå foreligger det en artikkel på forskning.no der det legges fram en teori om at dette er etterkommere av Attilas hær http://www.forskning.no/artikler/2013/mars/349995

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support