NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2017 19:11

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Rapport fra gårsdagen
InnleggSkrevet: 01 Mai 2012 16:50 

Trond og jeg var i går til stede ved jordfestelsen av det hodeløse skjelettet som ble funnet ved et rettersted i Solør for 1,5 år siden. Ettersom vi begge har skogfinske aner, ble vi plukket ut til å bære kista til den skogfinske Annika Henriksdotter Hämäläinen. I tillegg til lokalpresse kom også NRK og TV2, og den observante tv-seer kunne få øye på oss begge i både Dagsrevyen og TV2-nyhetene kl 21.

Det vi hadde håpet å få fram litt mer, var at vi har fått DNA-testet skjelettet og kjørt en mt-DNA-test på en kvinnelinjeetterkommer etter den henrettedes søster. Vi ble intervjuet om dette, men det var altså ikke noe journalistene hadde tro på kunne interesserek. Likevel hadde vi en meget innholdsrik dag fra kl 12 til 20.30 med guiding til både rettersted og funnsted, åsted for barnemordet hun ble dømt for og til slutt foredrag av Torgrim Sørnes om henrettelser i Norge.

På vei til jordfestelsen, i Kongsvinger sånn i 11-tida, rakk jeg å DNA-teste en kar med mannslinje til finnen Tomas Andersen Veteläinen. Ved å være med under testinga, er jeg sikker på at alt går for seg raskt nok.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support