NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017 22:04

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 04 Des 2015 12:02 

Espen Tjernshaugen og jeg har hatt en interessant utveksling om hvordan man bør standardisere artikkelnavn der artikkelen omhandler slekter uten slektsnavn.

Espen kom med ett forslag:

"Rommerud (slekt, etterkommere av Morten Nielsen Rommerud i Frogn)"

Jeg har også tidligere tenkt litt på behovet for slike tilfeller, for man må jo ikke nødvendigvis begrense seg til den agnatiske etterslekten. Mine forslag foreløbig er:

* "Morten Nielsen Rommeruds etterslekt"
* "Morten Nielsen Rommerud (fra Frogn) (etterslekt)"

Sistnevnte følger jo dagens mønster. Her tror jeg det skal bli vanskelig å blande sammen MNR med andre i Frogn, så det bør være tilstrekkelig å nevne fødsels- og dødsåret i selve artikkelen, men i andre tilfeller kan man også tenke seg følgende:

* "Ole Olsen Berg(1880–1952) (fra Sandar) (etterslekt)"

I noen tilfeller må man droppe stamfarens gårdsnavn hvis han ikke er knyttet spesielt til en gård.

* "Ole Olsen (1880–1952) (fra Sandar) (etterslekt)"

Så gjenstår spørsmålet om man bør kategorisere slike etterslektsartikler under "Norske slekter" eller finne på en annen kategori, som for eksempel "Norske etterslekter" (bedre?), som igjen kan være en underkategori til førstnevnte, eller direkte under "Slekter".

Vi tar gjerne imot kommentarer og innspill.

Dag T. Hoelseth
Administrator

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2015 11:48 

Jeg synes dette er best:

Morten Nielsen Rommerud (fra Frogn) (etterslekt)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2015 18:19 

Det kommer litt an på om han var født i Forgn eller om han bodde og levde på gården FRommerud i Frogn.

Hva med :Morten Nielsen Rommerud, Frogn (etterslekt).

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2015 08:51 

Her er et oppfølgingsspørsmål fra Espen Tjernshaugen angående artikkelnavn:

Sitat:
2. Artikkelnavn. Dette er kun en enkel oversikt over etterslekt. Forslag: Hellen (Samuel Hansen Hellen) (etterslekt).

Jeg svarte følgende:
Sitat:
Når det gjelder artikkelnavn, så har vi jo kommet med noen forslag i det eksterne wikiforumet. Nå kommer du med enda en variant, og det gjør så absolutt ikke noe. Men du ønsker kanskje å fremheve at noe[n] brukte Hellen som etternavn, men langt fra alle, derfor kombinasjonen?

Hvorpå Espen har fulgt opp:
Sitat:
Angående artikkelnavn så tenker jeg som så, at i en oversikt/liste over slekter så bør slektsnavnet stå først, det fordi det fort vil bli rotete og uoversiktelig med fornavn foran. Det er slektsnavnet man ser etter i en oversikt, og slektsnavn bør derfor listeføres på sin plass i alfabetisk orden. Derfor dette forslaget som også beskriver at artikkelen gjelder etterslekt av en person Samuel Hansen Hellen.

Det jeg ønsker er et artikkelnavn som beskriver innholdet i artikkelen ganske presist (hvem det gjelder og hva det gjelder), og at den lar seg finne på sin naturlige plass i en alfabetisk oversikt over slekter. Samtlige forslag i wikiforumet baserer seg på en standard hvor fornavn står først.

Kommentarer?

DTH

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2015 10:08 

Jeg synes det er bra at etternavnet står først, så jeg liker Espens siste forslag, men her er det ikke med stedsnavn. Bør vi ha med det også i overskriften?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2015 11:07 

Elin Galtung Lihaug skrev:
Jeg synes det er bra at etternavnet står først, så jeg liker Espens siste forslag, men her er det ikke med stedsnavn. Bør vi ha med det også i overskriften?

Hvor mange Hellen-slekter er det? Når stamfarens navn også er med i tittelen er det vel strengt tatt umulig å blande sammen slekten med andre. Så jeg tror ikke stedsnavn er nødvendig her.

DTH

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group