NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017 12:40

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Aug 2014 06:38 

Religionhistorisk finnes det en mengde bøker som inneholder biografisk informasjon, uten at de dermed kan sorteres under kategoriene Geistlige eller Prester. Jeg har samlet samlet en del slike bøker under en nyopprettet kategori kalt Kirkesamfunn, og en annen kalt Kirkesamfunn – personbiografier. Dette er på nasjonalt nivå, det som er lokalt er sortert under by og bygdehistorie.

Er usikker på om kategorinavn og organisering er av det mest optimale, og tar derfor gjerne imot forslag til eventuelle forandringer som kan gjøres.

Sist endret av Espen Tjernshaugen den 02 Aug 2014 09:33, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 02 Aug 2014 09:02 
Site Admin

Jeg ville heller brukt ordet trossamfunn, som er mer nøytralt og favner videre enn kirkesamfunn.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Aug 2014 09:18 

Flott, takk for raskt og godt innspill. Det er nå forandret i tråd med ditt forslag.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Aug 2014 09:24 
Site Admin

Kanskje du burde endre kategorinavnet i tittelen på tråden også? Da velger du «endre» på det første innlegget i tråden og endrer tittelen. Jeg kunne gjort det selv ettersom jeg er moderator, men synes det er ryddigere at du som trådstarter gjør det :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Aug 2014 09:36 

Da er det nettopp gjort ;)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Aug 2014 21:22 

Jeg er uenig i at vi skal ha personbiografier på slektshistoriewiki. Har tatt det opp på Wiki Adminforum.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014 00:18 

Som jeg har gitt uttrykk for i nesten hver eneste tråd jeg har vært deltager i synes jeg det er aldeles strålende med innspill til forandringer og korreksjoner, så også i dette spørsmålet. At personbiografier kunne være problematisk så jeg klart selv under forsøk på sortere dette materialet, og dette i sammen med din uenighet har vært god nok grunn for meg til å fjerne denne kategorien slik at dette som problem for deg har funnet sin løsning.

Er litt mer usikker på hvordan jeg skal tolke den siste delen av innspillet ditt. Ettersom Wiki Adminforum naturlig nok er en kanal som jeg selv ikke har tilgang til så er jeg selvfølgelig svært nyskjerrig på den eksakte ordlyden i spørsmålet du har tatt opp der, med et håp om at du kan svare på det her.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014 01:16 

Kari sa at hun var imot å ta inn personbiografier som bare gjelder én person. Hun ønsker bare å ta med bøker med biografisk stoff om flere personer. (Det er enkelt å søke informasjon hos NB om enkeltpersoner - hun fant 1605 bøker da hun søkte på 'biografi'.)

Til dette svarte Leif: "Jeg er enig i at det blir for omfattende med henvisning til biografier for hver enkelt person. Men det er kanskje lurt å skrive noen ord en plass om at det finnes et stort antall biografier tilgjengelig, og ei lenke til NBs søkeside?" --- Dette syntes Kari var en god idé.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014 10:54 

Hei Espen

Jeg beklager, men da jeg var inne på Wiki Adminforum klikket jeg på "medlemmer" og fikk opp ditt navn på en liste. Det var nok ikke medlemslisten til det forumet. Jeg trodde altså at du kunne lese det. Vi hadde fødselsdag i familien i går, så det ble litt travelt for meg. Jeg skrev fort og kort isteden for å vente.
Du har gjort en formidabel innsats med å få lagt lenker ut til en mengde bøker på wikien. Det har vært til god hjelp. Stor takk for det.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014 13:45 

Kari, mange takk for svar. Dette er slett ikke noe problem.

Ellers synes jeg det er morsomt og givende å være med på gjøre Slektshistoriewiki til et godt verktøy for meg selv og andre, det er faktisk blitt den ressurssiden jeg bruker aller mest etter Digitalarkivet :D

Mange takk til Elin også for referat :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Aug 2014 19:35 

Hei Espen,
Artig at du bruker wikien vår som det nest beste ressursstedet etter Digitalarkivet. Håper flere får øynene opp for hvilken fantastisk ressurs vi har i wikien - og enda bedre kan den bli hvis flere blir med på å legge til nye digitale kilder fra NB og andre nettsteder.

Kanskje vi bør få liv i tråden "Nytt på NSF's slektshistoriewiki" nå etter ferien?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2014 20:44 

Ja, håper virkelig at flere kan komme til med bidrag etter hvert, gjerne som «faddere» for geografiske områder (fylker?) man har egeninteresse i. For bygdebøkenes del vil det da være mer overkommelig hele tiden å være oppdatert i forhold til hva som blir lagt ut på NB. Og som du sier, tråden "Nytt på NSF's slektshistoriewiki" kan være nyttig å vekke til live i forbindelse med dette ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support