NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2017 19:12

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Folketellinger
InnleggSkrevet: 10 Jun 2014 14:57 

Jeg har laget en ny side under digital litteratur. Det finnes svært mange trykte folketellinger. Denne siden er ment å inneholde lenker til skannede bøker eller hefter med både numeriske og nominative folketellinger. Jeg skrev en liten innledende tekst med lenker til artikler om folketellinger. Det er flere skannede bøker enn det som er hensiktsmessig å legge ut, så jeg tenkte at vi i all fall kan legge ut eksempler på hva som finnes, samt en forklaring på hvordan en kan søke opp det en er interessert i.

Søk i Nationalbiblioteket fungerte dårlig i dag. Jeg fikk opp kun noen få folketellinger, og fikk ikke opp mer enn 10 stykker for jeg kunne ikke bla til neste side. Jeg skal prøve igjen senere. Det har hendt før at det er vanskelig å søke.

Denne siden er altså ikke ferdig fra min hånd.

Topp

Innleggets emne: Re: Folketellinger
InnleggSkrevet: 10 Jun 2014 17:44 

Siden overskriften var folketellinger, trodde jeg at alle skulle med, også databasene og de skannede som DA har. Derfor har jeg utvidet 2. avsnitt med 5 lenker til DA.

Kanskje vi burde utheve (understreke el. fete typer) noe i 2. og 3. avsnitt, f.eks.
... landsdekkende nominative folketellingene
... folketellingene er gitt ut som bøker eller hefter

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2014 20:14 

Hei Elin

Det er helt greit at det du føyde til. Jeg har sjekket med "stilmanualen" og uthevet ordet folketellinger med fet skrift. Ut over det ser det ikke ut til at vi bør ha mer fet skrift. Jeg har uthevet numerisk og nominativ med kursiv med forklaring i parentes slik at folk er oppmerksomme på forskjellen.

Jeg tror at vi kanskje skal ha årstall, samt numerisk/nominativ som "overskrift" eller før/etter lenken. Skal prøve meg fram litt. Boken fra Føya har både numerisk og nominative folketellinger, samt matrikkel med navn på oppsitter.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2014 21:54 

Jeg synes ikke 'folketellinger' trenger å være i fet skrift - det er jo overskriften på denne siden.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2014 22:01 

Jeg fant dette på stilmanualen:

"Fet skrift

Fet skrift (som dette) brukes i typografi normalt kun til overskrifter. I Wikipedia brukes det til å utheve oppslagsordet, forkortelser av oppslagsordet og andre ord som er nært knyttet til oppslagsordet, som for eksempel alternative navn og skrivemåter. Merk at kallenavn bør settes i kursiv. Ut over dette bør ikke fet skrift brukes."

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2014 23:42 

Det er standard å utheve oppslagsordet (jf. omtrent alle artiklene på wikien).

DTH

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2014 00:58 

OK ... det står jo vanligvis først i setningen, så da tenker jeg ikke over at det er fet skrift på oppslagsordet. Det var så uvant når det stod lenger nede.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2014 14:07 

Jeg måtte sjekke stilmanualen for det er en stund siden jeg har laget en ny side. Jeg husket ikke nøyaktig all formateringen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support