NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2017 19:18

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 78 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Kategori:Gårder i Norge
InnleggSkrevet: 25 Apr 2014 20:02 

Da har jeg begynt å bruke den nye underteksten ;) Tar et sogn om gangen..

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014 20:06 
Site Admin

Det er flott, men jeg tror det er hensiktsmessig å sette ordet skal i kursiv. Det gjør du med å sette to apostrofer på hver side, altså: Ved retting ''skal'' data fra Statens Kartverk benyttes.

Med det samme, så ser jeg at du flytter sider og lar det gamle navnet ligge som en omdirigering. Jeg antar at du har mulighet til å fjerne haken for å «La det være igjen en omdirigering», men det er selvfølgelig fort gjort å glemme. Jeg synes det er like greit å fjerne den gamle sida når den ikke er mer enn et par dager gammel, og ingenting er lenket til den.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014 20:12 

Ok, det forsvant i formatteringen.. Hmm.. skal sjekke om det finnes en slik valgmulighet, men har ikke lagt merke til det.

Sist endret av davidwhowden den 25 Apr 2014 20:29, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014 20:28 

Flyttet en nå, men ingen mulighet for valg der..

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014 20:36 
Site Admin

Nei, det er mulig at du må være administrator for å ha det valget. Da fortsetter jeg bare med å slette omdirigeringene etter hvert som du flytter sider.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014 20:40 

Du får bare si ifra hvis det blir mye jobb å rydde opp ;)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014 20:49 
Site Admin

davidwhowden skrev:
Du får bare si ifra hvis det blir mye jobb å rydde opp ;)

Neida, jeg synes det er flott at du gjør det du gjør. Alternativet ville jo vært at jeg måtte ta hele greia selv.

Og når du er ferdig med å få Rogaland over på ny standard, tror jeg tida er moden for å slippe nyheten på Brukerforumet.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014 21:09 

Det høres ut som en god plan, regner med å være ferdig med omdirigeringer og kobling til kommuner i dag :P

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014 22:14 

Da har jeg ført over alle sogn til ny navnestandard, splittet på sogn og delt de inn på kommuner..
Jeg har holdt meg til slik navn på sogn er blitt skrevet inn, men ser at noen av disse har fått nyere
navn.. Et eksempel er Askøy sogn, som i noen oversikter kalles Aske sogn i Ryfylke, men i andre
oversikter kalles Askje sogn. Har brukt denne oversikten for å se om flere sogn heter det samme:
https://nn.wikipedia.org/wiki/Kyrkjer_i ... er_kommune veldig greit for å se hvilke sogn
som hører til under hvilken kommune også..

Topp

InnleggSkrevet: 26 Apr 2014 00:40 
Site Admin

Helt utmerket, David. Da har jeg slettet de gamle sidehenvisningene. Neste punkt blir å skrive en introduksjon til prosjektet på Brukerforumet, men det må jeg nok ta i morgen. Denne helgen er jeg litt opptatt med min kones fødselsdag, som selvsagt krever litt oppmerksomhet i form av bløtkake, selskap og en passende gave, men jeg skal nok få inn et innlegg på Brukerforumet innimellom. Hang on.

Til alle sammen: Jeg tar eierskap og ansvar for dette prosjektet, og lover å ta det i mål etter beste evne. Samtidig ønsker jeg gode innspill fra hele miljøet rundt wikien.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Apr 2014 13:16 

Takk til begge to for innsatsen så langt og spesielt til deg, Leif, for at du tar ansvar for denne delen av wikiprosjeket. Det du har lagt ut om prosjektet på brukerforumet bør også inn på wikien ...

DTH

Topp

InnleggSkrevet: 26 Apr 2014 13:53 
Site Admin

Dag T. Hoelseth skrev:
Takk til begge to for innsatsen så langt og spesielt til deg, Leif, for at du tar ansvar for denne delen av wikiprosjeket. Det du har lagt ut om prosjektet på brukerforumet bør også inn på wikien ...

DTH

Se sida Gårder i Norge: En introduksjon.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Apr 2014 22:47 

Veldig bra Leif ;) Ser at du fortsatt legger ut flere sogn, så da er det mer å jobbe med ;)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2014 13:01 
Site Admin

Akershus ble ferdig i natt, og nå er jeg godt i gang med Hedmark.

Jeg håper at det er flere som kan håndtere innspill på Brukerforumet og føre inn rettelser.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2014 22:06 

Jeg skal prøve å følge med.. Bra å være flere som oppdaterer, for dette blir endel jobb.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2014 22:07 

Hei Leif,
Du holder vel på med Hedmark nå? Når du kommer til Hof sogn i Åsnes kommune, har vi en gård som heter Aanmoen som ligger inne med informasjon allerede: http://www.genealogi.no/mediawiki/index ... (g%C3%A5rd)
Kan du sette den inn på riktig plass?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2014 22:12 
Site Admin

Elin Galtung Lihaug skrev:
Hei Leif,
Du holder vel på med Hedmark nå? Når du kommer til Hof sogn i Åsnes kommune, har vi en gård som heter Aanmoen som ligger inne med informasjon allerede: http://www.genealogi.no/mediawiki/index ... (g%C3%A5rd)
Kan du sette den inn på riktig plass?

Nå har jeg endret kategorien midlertidig til "Gårder i Hedmark", så da kan jeg ikke unngå å se den :)

For øvrig kommer jeg til å endre navnet på sida til "Ånmoen (gård i XX sogn)", da vi må forholde oss til vedtatt navnestandard.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2014 11:57 

Jeg endret artikkelnavnet til "Ånmoen (gård i Hof sogn, Åsnes)" i morges før jeg så Leifs kommentar. Grunnen til at jeg la til Åsnes er fordi andre gårder i sognet vil kunne kollidere med andre gårder som befinner seg i andre sogn med samme navn. Det er mange Hof. Har gjort tilsvarende for Ås i Vestre Toten. Men dette unntaket er selvsagt åpent for diskusjon.

DTH

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2014 12:13 
Site Admin

Dag T. Hoelseth skrev:
Jeg endret artikkelnavnet til "Ånmoen (gård i Hof sogn, Åsnes)" i morges før jeg så Leifs kommentar. Grunnen til at jeg la til Åsnes er fordi andre gårder i sognet vil kunne kollidere med andre gårder som befinner seg i andre sogn med samme navn. Det er mange Hof. Har gjort tilsvarende for Ås i Vestre Toten. Men dette unntaket er selvsagt åpent for diskusjon.

DTH

Hvis det skal være noen sammenheng og konsekvens i dette systemet, bør navnet endres til "Ånmoen (gård i Hoff sogn (Hedmark))". Vi må nok gå inn i alle sognesidene der hvor det er sammenfallende sognenavn og endre lenka slik for å unngå navnekollisjoner. Dette hadde jeg tenkt å ta (mer eller mindre maskinelt) når jeg er ferdig med hele landet og har full oversikt over sammenfallende navn. Jeg håper ikke - og tror ikke - at det er sammenfallende sognenavn innenfor de enkelte fylker.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2014 12:26 

Leif B. Kristensen skrev:
Dag T. Hoelseth skrev:

DTH

Hvis det skal være noen sammenheng og konsekvens i dette systemet, bør navnet endres til "Ånmoen (gård i Hoff sogn (Hedmark))". Vi må nok gå inn i alle sognesidene der hvor det er sammenfallende sognenavn og endre lenka slik for å unngå navnekollisjoner. Dette hadde jeg tenkt å ta (mer eller mindre maskinelt) når jeg er ferdig med hele landet og har full oversikt over sammenfallende navn. Jeg håper ikke - og tror ikke - at det er sammenfallende sognenavn innenfor de enkelte fylker.

Alternativet vil være "Ånmoen (gård i Hof sogn) (Hedmark)", men den standardiseringen kan du selv bestemme, har ingen sterke meninger om det. Nei, det er neppe flere sogn med samme navn innenfor samme fylket. Jeg ville som sagt bare unngå at det ble dobbel forekomst av "Berg (gård i Ås sogn)" osv.

DTH

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2014 14:02 

Jeg tror det mest konsekvente ville være "Ånmoen (gård i Hof sogn) (Hedmark)". Regner med at det ikke finnes mange gårder som heter Ånmoen, men ser at sognenavnet kan føre til kollisjoner.. Askøy sogn i Rogaland kan også føre til kolisjon med Askøy i Hordaland, men... Men har nå funnet på Statens kartverk at dagens skrivemåte på sognet er Askje, vi følger vel dagens skrivenorm og jeg flytter derfor denne (da slipper vi samtidig kollisjon)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014 09:22 

Hei Leif,
Jeg ser at du nå har lagt ut Gårder i Hof sogn (Hedmark). Jeg trodde at Ånmoen skulle komme med på listen, med lenke til allerede eksisterende artikkel...

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014 09:30 
Site Admin

Elin Galtung Lihaug skrev:
Hei Leif,
Jeg ser at du nå har lagt ut Gårder i Hof sogn (Hedmark). Jeg trodde at Ånmoen skulle komme med på listen, med lenke til allerede eksisterende artikkel...

Jadajada. Det er 12 minutter siden jeg la ut Hof - haster det så fælt? :D

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014 09:39 

Beklager, Leif - ser det nå. Jeg skal reise på ferie i dag og er bare en snartur innom her nå. Det var IKKE meningen å mase :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014 09:48 
Site Admin

Ånmoen er ikke matrikulert som eget bruk i 1886. Når jeg går inn i lista, finner jeg den som underbruk av gård nr. 56 «Østmo mellem».

Hvordan løser vi dette?

Jeg har på sett og vis «fikset» det med litt HTML for viderekomne. Sånn koding som dette blir lett kladd hvis en ikke vet eksakt hva en gjør, så jeg er usikker på om dette er en god løsning i lengden.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014 14:08 

Synes det er en grei løsning ved å nevne det i lista som underbruk 56.1
I Matrikkelutkastet av 1950 er det hele fire underbruk av Østmo mellem som heter Aanmoen (bnr 1-4).
Utgangspunktet må være å nevne alle underbruk, setre osv. i samme artikkel, men når artikkelen er
såpass gjennomarbeidet og omfattende som Ånmoen så er det absolutt på sin plass å beholde den som egen artikkel.
Tviler vel på at det blir skrevet en artikkel om alle 12 (1886-matrikkelen) eller 29 (1950-matrikkelen) bruksnummer under Østmo mellem.
Har selv begynt med gårdshistorikk for gården Grastveit i Rogaland, foreløpig er det meste brukerlister, men jobber med å få mer kjøtt på beina ;)
http://www.genealogi.no/mediawiki/index ... astveit_(gård_i_Egersund_sogn)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014 15:39 
Site Admin

davidwhowden skrev:
Utgangspunktet må være å nevne alle underbruk, setre osv. i samme artikkel, men når artikkelen er såpass gjennomarbeidet og omfattende som Ånmoen så er det absolutt på sin plass å beholde den som egen artikkel.

Det var sånn jeg også tenkte. Tvilen min gjelder den tekniske løsningen. Det er få som behersker kunsten å holde styr på nøstede lister i HTML for hånd, og av den grunn kan slike sider som «Gårder i Hof sogn (Hedmark)» bli problematiske å vedlikeholde. Men dette blir trolig et enkelttilfelle.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014 17:38 

Regner med at ikke blir mange slike artikler nei..
Men ved å bruke kodene som du har lagt inn så får man det sikkert til ;)
Vi kan kanskje fortsette denne tråden i det nye forumet?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 78 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support