NSF-forum

Forum for Norsk Slektshistorisk Forening
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2017 21:27

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 29 Nov 2012 20:21 

Nasjonalbiblioteket skanner en mengde bøker som er tilgjengelige på internett. Vi har lagt ut bygdebøker og slektsbøker. Det er mye annet som kan være av interesse for slektsforskere og andre historieinteresserte.

By/bygdehistorie uten personalia, bøker med foto, tegninger malerier som viser steder i gamle eller nyere tid som kan fortelle hvordan det så ut i en by, bygd eller sted tidligere.

Bøker med bare biografiske data som studenter, storting, leger, tannleger, ingeniører etc, og bøker om en forening, skole o. l. som har en informasjonsdel, samt endel biografiske opplysninger i tillegg.

Nye og gamle historiske verker eller enkeltbøker som kan være av interesse.

Videre finnes det biografier, erindringer, reisebeskrivelser, og en mengde gamle skolebøker fra 1800-tallet og litt senere.
...

Det er en utfordring å lage fornuftige grupper av alt dette. Vi har lagt ut:
Slektsbøker
Bygdebøker (med biografiske opplysninger)

Så kan jeg tenke meg å legge ut by/bygdebøker uten biografiske opplysninger slik:
Byhistorie
Bygdehistorie

Kanskje skal vi ha bøker med foto, tegninger o.l under disse to gruppene (eksempelvis har jeg funnet en bok med gamle postkort fra Kristiania)?

Bøker med biografiske opplysninger i to grupper:
Studenter, storting, leger, tannleger, ingeniører, elever etc (som vesentlig består av biografisk informasjon).
Bøker med informasjon og biografiske opplysninger (eksempel: Fredrikstad høiere almenskole gjennem 300 aar).

Jeg vil gjerne høre hva dere andre mener om grupperinger.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Nov 2012 22:05 

Selv om det ikke er direkte slektsopplysninger i byhistorie/bygdehistorie kan det kanskje være interessant med slik tilleggsinformasjon for folk som ønsker å skrive slektsbøker eller artikler.

Biografiene kan kanskje være i én gruppe alle sammen? Eller slik som Kari foreslår, evt. over og under universitetsnivået.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012 12:58 

Nå har jeg kopiert de 5 bygdebøkene som er fra Rogaland (Eigersund, Erfjord, Hå og 2 x Sauda) fra landsoversikten. Dessuten har jeg føyd til de som Stein Norem Wisted har oppgitt på DAs Brukerforum som er fra Rogaland. http://www.genealogi.no/mediawiki/index ... 3_Rogaland

Landsoversikten er blitt i lengste laget - det står en advarsel på toppen nå:
"ADVARSEL: Denne siden er 37 kB lang; noen eldre nettlesere kan ha problemer med å redigere sider som nærmer seg eller er lengre enn 32 kB. Overvei om ikke siden kan deles opp i mindre deler."

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012 13:21 

Dag har laget nye fylkesvise sider, men de er tomme. Vi bør flytte over. Det beste er vel å kopiere siden og så dele det opp i fylker. Det er endel jobb som vi kanskje kan dele på flere. Er det noen som melder seg?

Jeg har laget nye lenker til bøker med biografiske data. Håper å få det lagt ut i løpet av dagen. Det er ca 100 bøker. Jeg vil gjerne fortsette å klargjøre flere.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012 16:39 

Hei Kari

Jeg melder meg til dugnad. Er bare usikker på om jeg skal endre lenkene først (til varige lenker), óg så ta flyttinga? Har jo startet med dette arbeidet.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012 19:27 

Ta lenkene først.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012 21:07 

Når vi flytter over bygdebøkene til fylkene kan vi bruke innholdsfortegnelse: http://www.genealogi.no/mediawiki/index ... Stilmanual
Første nivå: Distrikter: http://no.wikipedia.org/wiki/Distrikter_i_Norge (Eks. Akershus: Follo, Romerike, Akershus vestregion)
Andre nivå: Nedre Romerike, Øvre Romerike osv etter behov
Tredje nivå: Eidsvoll, Nes, Nannestad osv etter behov

Det tror jeg blir oversiktlig og pent.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012 21:29 

Jeg har noen andre bøker enn gards- og slektshistoriebøker. Jeg kan legge ut de jeg har for Akershus, så ser vi hvordan det blir. Skal prøve å få tid i morgen.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012 22:46 

Det var ganske raskt å lage et eksempel på Akershus: http://www.genealogi.no/mediawiki/index ... e_Romerike

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012 00:25 

Elin Galtung Lihaug skrev:
Dessuten har jeg føyd til de som Stein Norem Wisted har oppgitt på DAs Brukerforum som er fra Rogaland.

Flott, men Sokndal Ættesoge er ikke en avskrift, det er en som er utarbeidet av meg.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012 00:37 

Fint, Stein - da har Kari rettet opp det.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support